کابل و اسلام آباد بدنبال حل مشکلات تزانزیتی خود

کابل و اسلام آباد بدنبال حل مشکلات تزانزیتی خود

سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان می‌گوید که انتظار می‌رود که با هیات پاکستانی در باره بازرگانی با شیوه بارتر و قرارداد...

به گزارش خبرگزاری برنا، یک هیات پاکستانی که به کابل سفر کرده با شماری از مقام‌های طالبان یک نشست مشترک برگزار کردند.

هدف این نشست، افرایش تجارت میان افغانستان-پاکستان، حل مشکلات ترانزیتی میان کابل و اسلام‌آباد و واردات زغال سنگ افغانستان به پاکستان است.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت که انتظار می‌رود با هیات پاکستانی در باره بازرگانی با شیوه بارتر و قرارداد بازرگانی و ترانزیتی میان دو کشور نیز گفت‌وگو شود.

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت: «در مسایل مربوط به بازرگانان افغانستان است صحبت می شود؛ در باره «بارتر» یا تجارت تهاتری صحبت می شود؛ همچنین درباره موضوع زغالسنگ گفت و گو شده به نحوی که راه های خوبی درباره صادرات زغال ما باید داشته باشیم.»

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان اعلام کرد که در این اواخر صادرات افغانستان به پاکستان افزایش یافته است و اسلام‌آباد تلاش دارد تا میزان تجارت‌اش را با افغانستان به حالت اول برگرداند.

خانجان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، گفت: «پاکستان تلاش دارد که واردات از افغانستان روز به روز کم شود که صادرات خود را زیاد کند یک سلسله مشکلات فنی، بندری مرزی در بندر واگه، کراچی، غلام خان، سپین بولدک و تورخم وجود دارند و مانع می شوند که تجارت سرعت پیدا بکند.»

در همین حال اتاق زراعت و دامداری افغانستان تاکید کرد که بازرگانان در بخش صادرات میوه تازه و سبزی به پاکستان با مشکل روبه‌رو استند.

میرویس حاجی‌زاده عضو اتاق زراعت و دامداری می‌گوید: «در وقت صادرات به خصوص میوه ما، مال تاجر در تورخم متوقف می شود یا اسکن شان خراب می باشد یا اسکن نمی کنند.»

آمارهای اتاق تجارت و سرمایه گذاری، افغانستان در سال 1400 خورشیدی به ارزش بیش از سه صد میلیون دلار به پاکستان صادرات داشته است اما واردات افغانستان از پاکستان به هشتصد میلیون دالر می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد