سرمازدگی به باغات 500 میلیاردریال خسارت زد

سرمازدگی به باغات 500 میلیاردریال خسارت زد

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: طی کاهش دما و سرمازدگی در اواخر سال 99، بیش از 500 میلیارد ریال خسارت به 21 هزار و 500 هکتار از سطح باغات و مزارع زعفران شهرستان‌های استان خراسان رضوی وارد شد.

خواندن 2دقیقه

به گزارش بورس نیوز، محمد میری دیسفانی، سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: بیشترین میزان خسارت واردشده به بخش کشاورزی طی 10سال اخیر مربوط به سرمازدگی بوده و 15 تا 100 درصد خسارات به محصولات باغبانی وارد شده است.

وی افزود: طی کاهش دما و سرمازدگی در اواخر سال 99، بیش از 500 میلیارد ریال خسارت به 21 هزار و 500 هکتار از سطح باغات و مزارع زعفران شهرستان‌های استان خراسان رضوی وارد شد. کاهش دمای هوا در سطح استان به سرشاخه‌ها و بخش‌های گلدهی درختان میوه در باغات آسیب جدی وارد کرده است و بر اساس برآورد انجام شده توسط کارشناسان، بین 15 تا 100 درصد خسارت به محصولات باغبانی وارد شده است.

وی ادامه داد: خسارت باغ‌هایی که تحت پوشش بیمه قرار داشتند با ارزیابی توسط کارشناسان، پرداخت خواهد شد. متاسفانه بخش عظیمی از باغ‌ها و مزارع خسارت‌دیده تحت پوشش بیمه نیستند و به دلیل تغییرات اقلیمی و احتمال وقوع مخاطرات احتمالی از جمله سرمازدگی، بهره‌برداران باید اصول فنی را رعایت کنند و ضمن زیر پوشش بیمه قرار دادن محصول خود، زیان ناشی از آن را کاهش دهند و از مزایای بیمه محصولات برخوردار شوند.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی از ارايه تسهیلات ارزان برای اجرای طرح سایه بان به منظور جلوگیری از خسارات ناشی از تغییرات آب و هوایی در باغات استان خبر داد و بیان کرد: با استفاده از سایه‌بان علاوه بر جلوگیری از سرمازدگی و آفتاب سوختگی سرشاخه ها، شکوفه‌ها و محصولات باغی، میزان مصرف آب 30 درصد کاهش می‌یابد.

 خاطرنشان کرد: تمام تجهیزات مورد نیاز برای اجرای طرح سایه بان و تجهیزات بخاری‌های پلار و دمنده‌ها در صنایع داخلی تولید می‌شود.

میری دیسفانی گفت: بیشترین خسارت سرمازدگی مربوط به درختان هسته‌دار مثل هلو، شلیل، زردالو، آلو وگوجه و بادام بوده که بین 60 تا 100 درصد بسته به نوع محصول و شهرستان و شدت سرما متفاوت بوده و هر ساله در بهمن و اسفند ماه جبهه هوای سرد و بارش برف در استان وجود دارد که موجب سرمازدگی درختان به ویژه بادام و زرد آلو و بخشی از مزارع زعفران می‌شود.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته بیشترین میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی طی 10 سال اخیر مربوط به سرمازدگی بوده و تنها اهرم برای کمک به میزان خسارت‌دیده‌ها از بخش کشاورزی صندوق بیمه است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد