رشد 192 درصدی صادرات ایران به ترکیه در بهار‌ 1401

رشد 192 درصدی صادرات ایران به ترکیه در بهار‌ 1401

سخنگوی گمرک گفت: صادرات کشورمان به ترکیه در بهار امسال با سه میلیون و 70هزار تن کالای ایرانی به ارزش یک میلیارد و 737میلیون دلار با رشد 363 درصدی در وزن و 192 درصدی در ارزش، نسبت به بهار سال قبل همراه بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: تجارت غیرنفتی کشورمان با ترکیه در سال 1400 شاهد جهش مناسبی بوده و این رشد در بهار امسال هم ادامه داشته است.

وی افزود: حدود 19 میلیون و 500 هزار تن کالا به ارزش 11.4 میلیارد دلار، بین ایران و ترکیه در سال 1400 تبادل شد که نسبت به سال 1399 با رشد 73 درصدی در وزن و 64 درصدی در ارزش همراه بوده است، از این میزان کالای تبادل شده 15.7 میلیون تن به ارزش 6.1 میلیارد دلار از ایران به ترکیه صادر شد و 3.7 میلیون تن کالا به ارزش 5.3 میلیارد دلار هم از ترکیه به کشورمان وارد شده است که نسبت به مدت مشابه، 140 درصد صادرات به ترکیه و 20 درصد واردات از این کشور به ایران افزایش داشته است.

سخنگوی گمرک با اشاره به جایگاه ترکیه در تجارت خارجی کشورمان گفت: همواره ترکیه هم در واردات و هم در صادرات در بین چهار شریک اول ایران بوده و در سال 1400 نیز 12 درصد وزن و 11 درصد ارزش کل تجارت کشورمان با دنیا مربوط به ترکیه بوده است.

لطیفی در خصوص تجارت غیرنفتی کشورمان با ترکیه در بهار امسال گفت: در سه ماهه اول امسال هم این روند رو به رشد ادامه پیدا کرده و سه میلیون و 770 هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و 10 میلیون دلار بین دو کشور تبادل شد که 141 درصد در وزن و 84 درصد در ارزش نسبت به بهار سال قبل افزایش را در تجارت شاهد هستیم.

وی افزود: از این میزان کالای تبادل شده در بهار، سه میلیون و 70 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 737 میلیون دلار صادرات کالای ایرانی به ترکیه با رشد 363 درصدی در وزن و 192د رصدی در ارزش بوده است و 700 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 273 میلیون دلار هم واردات از ترکیه بوده که با رشد 22درصدی همراه بوده است.

سخنگوی گمرک در خصوص کالاهای صادراتی به ترکیه توضیح داد: محصولات دامی، شیلاتی، لبنی، گل و گیاه و نباتات، میوه و تره بار، خشکبار، ادویه و زعفران، مواد غذایی، توتون و سیگار، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، محصولات پتروپالایشگاهی، مواد شیمیایی، دارو، لوازم آشپزخانه، لوازم خانگی، محصولات بهداشتی، محصولات صنعتی، محصولات فولادی، پوشاک، چرم، کیف و کفش، نخ و پارچه، صنایع دستی، شیرآلات، ماشین آلات کشاورزی، لوازم التحریر، تجهیزات پزشکی، مبلمان، لوستر و وسایل ورزشی و بازی کودکان کالاهای عمده صادراتی ایران به ترکیه بودند.

وی در خصوص کالاهای وارداتی از ترکیه گفت: دام مولد، مرغ منجمد، تخم مرغ نطفه دار، انواع بذر، حبوبات، موز، قهوه، گندم، ذرت، جو، دانه های روغنی، روغن خام، انواع روغن خوراکی، شکر، مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی، مکمل ها، مواد اولیه، کود، لاستیک، چوب، کاغذ، خمیر چوب، لوازم الکترونیکی و پارچه و نخ از مهمترین کالاهای وارده از ترکیه بودند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد