لیر ترکیه سقوط کرد/ لیر در بازار تهران چند قیمت خورد؟

لیر ترکیه سقوط کرد/ لیر در بازار تهران چند قیمت خورد؟

جهانارزش لیر ترکیه در روز چهارشنبه به دلیل تقویت دلار و نگرانی سرمایه گذاران در مورد افزایش تورم و سیاست های به کار گرفته شده برای مقابله با مشکلات اقتصادی این کشور، باردیگر کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، لیر در برابر واحد پول ایالات متحده یک درصد تضعیف شد و به 17.2 رسید و روند صعودی را که برای مدت کوتاهی ارز را به 16.03 در روز دوشنبه هفته گذشته رساند، متوقف کرد.

ارز ملی این کشور در سال جاری 23 درصد از ارزش خود را از دست داده است، علاوه بر رکود 44 درصدی در سال گذشته که ناشی از یک سری کاهش نرخ بهره بانک مرکزی بود که توسط ريیس جمهور طیب اردوغان اجرایی شد، تورم این کشور در ژوين به 79 درصد رسید.

بازارها همچنین در حال ارزیابی تاثیر کاهش نزدیک به 10 درصدی قیمت نفت خام در روز سه شنبه بر واردکننده انرژی ترکیه هستند. اقتصاددانان محاسبه می کنند که تغییر 10 دلاری قیمت نفت برنت معادل 4.5 تا 6 میلیارد دلار تغییر در صورتحساب سالانه واردات انرژی ترکیه خواهد گذاشت.

بر اساس نظرسنجی رویترز، پیش بینی می شود کسری بودجه این کشور امسال از 40 میلیارد دلار فراتر رود.

لیر در بازار تهران چند قیمت خورد؟

هر لیر ترکیه در بازار تهران هزار و 840 تومان قیمت خورده است که در 24 ساعت گذشته 20 تومان تقویت شده است؛ با این وجود روند قیمت لیر در هفته‌ها و ماه‌های اخیر در بازار تهران نیز نزولی بوده است به طوری که هر لیر ترکیه در یک هفته گذشته در بازار تهران 130 تومان ارزان شده است و در یک ماه گذشته نیز کاهش قیمت 40 تومانی را تجربه کرده است.

گفتنی است که هر لیر ترکیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هزار و 40 تومان تضعیف شده است.

223227

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد