بورس و وعده‌ های فراموش شده دولت

بورس و وعده‌ های فراموش شده دولت

«بورس، نرخ و دامنه نوسان را نمی‌توان دستوری اداره کرد»، «مهم‌ترین عامل اعتماد مردم به بورس، ثبات این بازار است»، «مساله بورس یکی از دغدغه‌‌‌های جدی ما است»، «از...

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، از صبح دیروز در یکی دو کانال تلگرام، فیلمی از صحبت‌‌‌های ابراهیم رییسی در یک گفت‌‌‌وگوی خبری در صداوسیما منتشر شد.

فیلمی که در آن رییسی درباره بورس صحبت می‌کرد و حالا با عنوان وعده‌‌‌های فراموش شده ابراهیم رییسی دست به دست می‌‌‌شود. با افت شاخص بورس، افزایش قیمت دلار و تورم عجیب و غریب لحظه‌‌‌ای که در کشور وجود دارد و از یک طرف هم صحبت‌‌‌های برخی از وزرا که مثل بادی بر آتش زیر خاکستر عمل می‌کند، کاربران چند روزی است که نسبت به شرایطی که در آن به سر می‌برند خشمگین هستند.

خیلی از این کاربران در صفحه‌‌‌هایشان در توییتر به بازنشر وعده‌‌‌های رییسی در زمان انتخابات می‌‌‌پرداختند یا همان فیلمی که او در آن درباره بورس صحبت می‌کند را بازنشر می‌کردند. کاربرانی می‌‌‌نوشتند که از وعده‌‌‌های رییس دولت سیزدهم در زمان انتخابات کاهش قیمت ارز، بازگشت اعتماد و حمایت از بازار سرمایه، افزایش قدرت خرید مردم و شایسته‌‌‌سالاری بود.

اما حالا بعد از گذشت چند ماه از انتخابات به طرز عجیبی، وعده‌‌‌ها تحقق نیافته است. برخی دیگر از کاربران در گلایه‌‌‌ها و انتقادهای خود به این موضوع می‌‌‌پرداختند که سقوط بورس، کاهش قدرت خرید، انتصاب‌‌‌های عجیب و افزایش قیمت ارز آن هم تنها در دو ماه را چطور باید برای روح و فکرمان با آن همه وعده‌‌‌ای‌‌‌ که در زمان انتخابات سر داده شد، تطبیق بدهیم.

در گیر و دار این نوشته‌‌‌ها و انتقادها، بار دیگر صحبت از تحریم و تاثیر آن بر چنین شرایطی که کشور در آن قرار گرفته است، مطرح شد.

مساله‌ مورد توجه این است که اگر تا چند ماه پیش صحبت از تحریم در بین مردم کوچه و خیابان و در مغازه‌‌‌ها و جمع‌‌‌های خانوادگی خلاصه می‌‌‌شد، حالا چند وقتی می‌شود که در شبکه اجتماعی توییتر صحبت از تحریم و تاثیر آن بر زندگی و کسب و کار مردم دیگر مختص به قشر یا گروه خاصی نیست.

خیلی از کاربران عادی و کم سن و سال هم که در این شبکه اجتماعی حضور دارند و صرفا از نوشته‌‌‌هایشان برمی‌آید که برای خواندن خبر و تحلیل در این شبکه اجتماعی حضور ندارند، از تاثیر تحریم‌ها بر سبک زندگی‌‌‌شان و گلایه از این وضعیت می‌‌‌نویسند.

هرچند ترس و نگرانی و محدودیت‌های ذهنی و کاری برای کاربران عادی توییتر در نوشتن نظرات و انتقادهایشان وجود داشته و دارد و خیلی‌‌‌ها معتقدند که با نوشتن در شبکه‌‌‌های اجتماعی دردی از کسی دوا نمی‌شود با این حال فضای توییتر فارسی در میان کاربران عادی به این سمت در حال حرکت است که با اسم و عکس واقعی خود، درباره تاثیر تحریم‌ها، افزایش قیمت دلار و موضوعات معیشتی می‌‌‌نویسند. البته آنها برای نوشته‌‌‌هایشان به صحبت‌‌‌های مسوولان و مقامات هم اشاره می‌کنند تا کمی فضای نوشته‌‌‌هایشان تعدیل شود.

برای مثال در روزهای گذشته در میان کاربران عادی توییتر صحبت‌‌‌های آیت‌الله صافی‌‌‌گلپایگانی، جلب توجه کرده بود و خیلی‌‌‌ها آن را در صفحه‌‌‌هایشان بازنشر می‌کردند و اینطور می‌‌‌نوشتند که حتی صدای مراجع تقلید هم از چنین وضعیتی درآمده است.

اشاره آنها به صحبت‌‌‌های چند روز گذشته این مرجع تقلید بود که بیان کرده بود: «بنده بسیار نگران وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم هستم، مردم نجیب و شریف کشور ما مستحق این وضعیت نیستند... اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است.

شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید.» البته صحبت‌‌‌های دیروز آیت‌الله نوری همدانی مبنی بر اینکه «مردم از گرانی در رنج و فشار هستند و این موضوع سبب نگرانی و ناراحتی مراجع و علما شده است.» هم مورد توجه برخی کاربران قرار گرفته بود.

از دیگر موضوعاتی که دیروز در فضای توییتر فارسی و همچنین کانال‌‌‌های تلگرامی مورد توجه قرار گرفت، توییت عبدالناصر همتی، رییس‌‌‌کل پیشین بانک مرکزی بود. او در صفحه شخصی توییتر خود نوشته بود: «اعلام شد که از شهریورماه هیچ‌گونه استقراضی از بانک مرکزی نبوده است.

خوب است بدانیم تامین کسری از طریق فشار به بانک‌ها و صندوق‌های آنها نیز منجر به اضافه برداشت سنگین از بانک مرکزی می‌شود، که شده است. نتیجه، استقراض غیرمستقیم و بسط پایه پولی است. آمارهای پولی پایان مهرماه مشخص می‌کند!» این توییت در کانال‌‌‌های تلگرامی که آن را بازنشر کردند با این توضیح که همتی این گفته را که دولت سیزدهم از بانک‌‌‌مرکزی استقراض نکرده، غیرواقعی خوانده و می‌‌‌گوید آمارهای مالی پایان مهر، این نکته را روشن می‌کند.

در فضای توییتر هم، توییت او تا لحظه تنظیم این گزارش توسط بیش از 900 نفر از کاربران توییتر پسندیده شده بود. برخی از کاربران هم با بازنشر توییت او اینطور نوشته بودند که عدم‌استقراض دولت از بانک مرکزی با وجود این حجم از کسری، به این معنی است که یکی از موارد زیر افزایش پیدا کرده باشد: درآمدهای مالیاتی، فروش اوراق قرضه، افزایش قیمت حامل‌‌‌های انرژی یا اینکه هزینه‌‌‌ها کنترل شده است!

در این فضا برخی از کاربران توییتر هم با مخاطب قرار دادن وزیر اقتصاد دولت سیزدهم که در توییتر حضور دارد، از او می‌‌‌خواستند حالا که به آمار و اسناد دسترسی دارد، با سند و مدرک این موضوع را برای مخاطبان شفاف‌‌‌سازی کند. البته برخی از کاربران هم در توییت‌‌‌هایشان اینطور می‌‌‌نوشتند که بهتر است تیم اقتصادی دولت در این رابطه شفاف‌سازی کند که کسری بودجه دولت از چه طریقی تامین شده و نتایج این موضوع را به صورت واضح در اختیار مردم قرار بدهد. آنها اینطور می‌‌‌نوشتند که یک بار برای همیشه باید به این موضوع به صورت واضح پاسخ داده شود که برای تامین کسری بودجه در دولت چه اقداماتی صورت گرفته است.

معصومه پاشایی بهرام، نماینده مجلس شورای اسلامی؛ خرید حدود یازده‌هزار خانه در ترکیه! کنسرت‌‌‌هایی که هر شب آن صدها‌میلیارد هزینه برای ایران دارد و... ثروت‌مان به‌‌‌ سرعت به جیب سایر کشورها سرازیر مى‌‌‌شود! کمی تغییر در سیاست‌ها و توجه به مردم و خواسته‌‌‌های آنها بسیار ضروری است، چرا که ایران متعلق به تمام ایرانیان است و همه باهم باید آن را بسازیم!

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد