چرا بورس دوباره به مدار نزولی بازگشت؟ | تاثیر رفتارهای هیجانی سهامداران

چرا بورس دوباره به مدار نزولی بازگشت؟ | تاثیر رفتارهای هیجانی سهامداران

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در چند روز گذشته وزیر اقتصاد توضیحاتی را در خصوص عدم فروش اوراق توسط دولت در مهرماه ارايه داد که بررسی های انجام شده از سوی کارشناسان هم صحت این موضوع را تایید کرد؛ بنابراین ریزش بازار ناشی از فروش اوراق دولتی نیست.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مرتضی امیری به نوسان اخیر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: معاملات بورس از دو هفته گذشته وارد دوران تعادلی شد و همچنان این بازار در وضعیتی از تعادل نسبی به سر می برد که در آن با صف‌های خرید و فروش مواجه هستیم.

وی به فروش و رفتارهای هیجانی اکثر سهامداران در روند نوسانی معاملات بورس اشاره کرد و گفت: وجود چنین رفتار هیجانی در بازار شامل حال اکثر سهامداران نمی‌شود اما توصیه همیشگی فعالان بازار به سهامداران، پرهیز از رفتارهای هیجانی و اعتماد هر چه بیشتر به نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه مانند سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

  • سیگنال مهم ريیسی برای بورس

امیری در پاسخ به سيوالی مبنی بر اینکه آیا بازار در وضعیت فعلی به نقطه ای از ارزندگی برای سرمایه گذاری رسیده است یا خیر، اظهار کرد: قطعا با توجه به پیش‌بینی رشد سودآوری شرکت‌ها ناشی از بهبود حاشیه سود آنها، انتظارات تورمی و نیز روند رو به رشد قیمت‌های جهانی در برخی از کامودیتی‌ها (مواد پایه و معدنی) نظیر اوره، قیمت‌های فعلی سهام بسیاری از شرکت‌ها به نقطه ای از جذابیت برای سرمایه‌گذاری در این بازار رسیده اند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، از سوی دیگر سهام تعداد زیادی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم در قیمت‌های کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند که بهتر است سهامداران از میان آنها و از طریق تحلیل وضعیت شرکت ها، سهام مناسبی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.

وی به حمایت های اخیر دولت در حوزه بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: اصولا بهترین اقدامی که هر دولتی می‌تواند در خصوص همه بازارهای سرمایه گذاری انجام دهد، تقویت هرچه بیشتر بازوهای نظارتی خود به منظور کنترل و پیشگیری از بروز تخلفات است.

امیری اظهار کرد: همچنین شفافیت و به روز بودن در انتشار آمارها و گزارش‌های دوره‌ای از تریبون‌های رسمی می‌تواند فضای سرمایه‌گذاری را تا حد زیادی از ابهاماتی که این روزها به آن دچار است، خارج سازد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: امیدواریم بحث‌هایی که این روزها در خصوص خروج احتمالی برخی از صنایع نظیر خودروسازان از شمول قیمت‌گذاری دستوری انجام شده است رنگ واقعیت به خود بگیرد؛ چرا که این اتفاق به طور حتم می تواند زمینه ساز اتفاقاتی مثبت در بازار باشد.

وی به علت بازگشت دوباره شاخص بورس به مدار نزولی اشاره کرد و گفت: موضوع نرخ بهره یکی از مولفه‌های کلیدی در نوسانات بازار سرمایه به ویژه طی دو سال اخیر بوده است که به نظر می‌رسد بازار حساسیت خاصی را روی این موضوع داشته باشد.

امیری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اقدام بانک مرکزی در خصوص انتشار هفتگی نرخ بهره بین‌بانکی که می‌توان از آن به عنوان قدمی مثبت در زمینه  شفافیت یاد کرد، توجه بازار را به روند رو به رشد اخیر نرخ بهره معطوف کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سيوالی دیگر مبنی بر اینکه اوراق بدهی تا چه میزان در ریزش شاخص بورس تاثیرگذار بوده است، گفت: طی چند روز گذشته وزیر اقتصاد در فضای مجازی در خصوص عدم فروش اوراق توسط دولت در مهرماه اظهار نظراتی را داشت که بررسی های انجام شده از سوی کارشناسان هم صحت این موضوع را تایید کرد و نشان داد که ریزش بازار در چند روز اخیر ناشی از فروش اوراق دولتی نبوده است.  

وی بیان کرد: حجم بالای معاملات بازار بدهی که در برخی از روزها در فرابورس مشاهده شده است، عمدتا ناشی از عملیات بازار باز بانک مرکزی و خرید و فروش اوراق بین بانک مرکزی، بانک‌های و صندوق‌های با درآمد ثابت بوده است و ارتباطی با فروش اوراق و تامین مالی دولت ندارد.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد