شانس برنده‌شدن در قرعه کشی خودرو چقدر است؟

شانس برنده‌شدن در قرعه کشی خودرو چقدر است؟

با توجه به آمارها وارقام به دست آمده نشان می‌دهد بازار خودرو تحت‌تاثیر سیاست قیمت‌گذاری دستوری و رانت ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار، با چه تقاضای کاذب عظیمی مواجه است.

به گزارش تجارت‌نیوز، دو خودروساز بزرگ کشور طی یک بازه زمانی تقریبا 8 ماهه (حدفاصل خرداد تا دی 99)، مجموعا 35 طرح فروش را اجرا کرده‌اند و این در شرایطی است که حدود 43 میلیون تقاضا برای تنها 575هزار دستگاه خودرو به ثبت رسیده است. این ارقام در گزارشی که اخیرا انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی منتشر کرده، به چشم می‌آید و نشان می‌دهد بازار خودرو تحت‌تاثیر سیاست قیمت‌گذاری دستوری و رانت ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار، با چه تقاضای کاذب عظیمی مواجه است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت از اواخر اردیبهشت سال گذشته تغییر در روش‌های فروش خودرو را کلید زد و پای قرعه‌کشی را به ماجرا باز کرد تا به این واسطه بازار را تنظیم و از التهاب آن بکاهد. با این حال ثبت تقاضای 43میلیونی برای 35 دوره طرح فروش، نشان می‌دهد اولا بازار خودرو با کوهی از تقاضای کاذب مواجه بوده و ثانیا طرح قرعه‌کشی نتوانسته از التهاب بازار کم کند. البته بازار خودرو طی حدودا هشت ماه گذشته تا حدی از التهابات شدید فاصله گرفته و از حجم رانت (اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها) کم شده، اما این اتفاق ناشی از اعمال سیستم قرعه‌کشی نبوده و دلایل دیگری داشته است. ثبت تقاضای 43 میلیون نفری که بیشتر آن به طرح‌های فروش فوق‌العاده مربوط می‌شود، ریشه در رانت عظیم بازار خودرو دارد. این رانت در نتیجه اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها ایجاد شده که خود ناشی از اعمال سیاست قیمت‌گذاری دستوری است.

از اردیبهشت سال گذشته با بازگشت شورای‌رقابت به قیمت‌گذاری خودرو، اختیار تعیین قیمت باز‌هم به دست این شورا افتاد تا زمینه رشد «حاشیه بازار» و رانت در بازار فراهم شود. شورای رقابت هرچند بازه زمانی اصلاح قیمت را از یک سال به سه ماه یک‌بار کاهش داد، با این حال از آنجا که اصل شیوه قیمت‌گذاری این شورا تناسبی با شرایط اقتصادی کشور نداشت و تحولات بازار را به‌نوعی چندان لحاظ نمی‌کرد، نتیجه‌ آن رشد رانت شد.

شورای رقابت و وزارت صمت به دنبال تنظیم بازار خودرو از مسیر قیمت‌گذاری دستوری و قرعه‌کشی طرح‌های فروش بودند، با این حال بازار از انتظارات تورمی و قیمت ارز خط می‌گرفت و راه خود را می‌رفت. در نخستین طرح فروش فوق‌العاده خودروسازان که محصولات‌شان با قیمت کارخانه‌ای (اعلامی از سوی شورای‌رقابت) عرضه شد، بالغ بر پنج میلیون نفر شرکت کردند تا رکورد تقاضا در بازار خودرو شکسته شود. در توجیه این استقبال عظیم، جز رانت بازار خودرو چه دلیل دیگری می‌شد آورد؟ در آن مقطع، قیمت خودرو در بازار اوج گرفته و فاصله‌اش با قیمت‌های کارخانه‌ای به‌شدت بالا رفته بود، بنابراین هرمتقاضی در لاتاری خودرو برنده می‌شد یک‌شبه سودی هنگفت به جیب می‌زد. هرچند در بین آن پنج میلیون نفر قطعا مصرف‌کنندگان واقعی (کسانی که به قصد استفاده از خودرو نه فروش، در طرح موردنظر شرکت کردند) نیز وجود داشته، با این حال اکثر قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان به دنبال استفاده از رانت بازار بودند. این اتفاق البته طبیعی بود و شهروندان وقتی دیدند تنها با یک ثبت‌نام ساده می‌توانند شانس خود را برای دریافت سودی هنگفت و یک‌شبه امتحان کنند، از این فرصت استفاده کردند. این اتفاق در طرح‌های فروش بعدی نیز رخ داد و نتیجه‌اش شد تقاضای 43 میلیون نفری تنها در عرض 9 ماه.

شانس برنده شدن در فروش

اما نگاهی بیندازیم به جزيیات آمار مربوط به طرح‌های فروش خودروسازان در 8 ماه یاد شده (حدفاصل خرداد تا دی 99) و همچنین میزان رانت خودروها در این مدت. دو خودروساز بزرگ کشور در مجموع طی بازه زمانی مدنظر 35 فروش شامل فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش برگزار کرده‌اند که سهم ایران‌خودرو 20 دوره بوده و سهم سایپا نیز 15 دوره. در مجموع 42 میلیون و 701 هزار و 481 تقاضا برای این 35 دوره فروش ثبت شده و این در حالی است که تعداد خودروهای عرضه شده تنها 575 هزار و 474 دستگاه بوده است. یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد به ازای هر 74 تقاضا یک خودرو عرضه شده و به‌عبارتی متوسط شانس برنده‌شدن در طرح‌های فروش، یک به 74 بوده است. در واقع از هر 74 نفر (تقاضا)، یکی در قرعه‌کشی فروش خودروسازان برنده شده است. اما در حالت تفکیکی، ایران‌خودرو 325 هزار و 629 دستگاه محصول را در 20 دوره فروش خود عرضه کرده که تقاضایی تقریبا 37 میلیون و 447 دستگاهی برای آن ثبت شده است.

بنابراین شرکت‌کنندگان در طرح‌های فروش این شرکت، تقریبا یک به 115 شانس برنده شدن داشته‌اند. سایپایی‌ها اما در 15 دوره فروش خود حدودا 250 هزار دستگاه محصول عرضه کرده‌اند که تقاضایی بالغ بر 5 میلیون و 255 هزار نفری برای آن ثبت شده است. با این حساب، مشتریان سایپا برای برنده‌شدن در طرح‌های فروش این شرکت، به‌طور متوسط شانس یک به 21 را داشته‌اند. این آمار نشان می‌دهد احتمال برنده‌شدن در طرح‌های فروش سایپا بیش از ایران‌خودرو بوده که طبعا با تعداد متقاضیان در ارتباط است.

اما آمار دیگری که در گزارش منتشر شده وجود دارد، سود حاشیه بازار محصولات ایران‌خودرو و سایپا در 8 ماه تحت بررسی است. نکته مشترک در مورد هر دو خودروساز این است که سود حاشیه بازار محصولات آنها حدفاصل خرداد تا مهر و به استثنای تیر ماه، رو به صعود رفته و پس از مهر و تا دی ماه نزولی بوده است. نقطه عطف این منحنی، مهر‌ماه است که بیشترین حاشیه سود را برای خودروهای داخلی به همراه داشته اما آبان، نقطه شروع افت به حساب می‌آید. اینکه چرا در آبان حاشیه سود کاهش یافته، بیش از هر مساله دیگری با ریزش انتظارات تورمی به دلیل پیروزی بایدن بر ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ارتباط است که سبب افت سنگین قیمت خودرو در بازار شد. در واقع با پایین‌آمدن قیمت خودرو در بازار، فاصله با قیمت کارخانه کم شد و طبعا حاشیه بازار افت کرد. البته اصلاح قیمت خودرو در آبان نیز در این اتفاق نقشی اساسی داشت‌ زیرا قیمت خودروها در مبدا بالا رفت و تلاقی این اتفاق با کاهش قیمت در بازار، افت حاشیه سود را رقم زد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالعه بیشتر: پیش‌فروش محصولات سایپا/ کدام خودروها عرضه می‌شوند؟
مرسدس بنز به ایران بازمی گردد؟ | تصاویر دیدنی از 2 دستگاه مرسدس بنز جذاب در نمایشگاه خودرو تهران بررسی مشکلات بخش تولید و هدایت صحیح اعتبارات بانکی در ‌آذربایجان شرقی پرداخت یارانه نقدی تا چه زمانی ادامه دارد؟ افزایش وام خرید و ودیعه مسکن به شورای پول و اعتبار رفت | وام‌های ودیعه مسکن و خرید خانه چقدر می‌شوند... بررسی تطبیقی قوانین 14 کشور در حوزه قوانین بانک مرکزی ثبت معامله 103 دستگاه خودرو کارا در بورس کالای ایران مصوبه اصلاحیه هزینه حمل چغندرقند بهاره و پاییزه ابلاغ شد قیمت کارخانه ای خودروها دوباره تغییر می کند؟ بورس تهران با عرضه اولیه‌های زیان ده برخورد می‌کند عرضه اولیه 7 شرکت بورسی دیگر تا پایان سال گزارش تصویری از مراسم عرضه اولیه سابیک پرداخت یارانه نقدی تا چه زمان ادامه می‌یابد؟ اتحاد استراتژیک ایران خودرو و سایپا یک رویکرد هوشمندانه است خرید رانا چقدر پول می خواهد؟ سامانه پاکنا نظام پرداخت حقوق‌ها را اصلاح کرد خودرو محبوب سایپا 400 میلیون شد خودرو محبوب جوانان از 7 میلیارد گذشت قیمت لاستیک سنگین و روغن موتور دیزلی اعلام شد با 300 هزار تومان روکش صندلی ماشین خود را عوض کنید قیمت جدید انواع لیفان در بازار خودرو بنیاد مستضعفان: عامل تیراندازی ایلام از بنیاد اخراج یا تعلیق نشده بود قیمت جدید جایگزین پراید در بازار قیمت نفت به 113 دلار رسید فارس من| مسیر افزایش حقوق کارکنان قراردادی نفت مطابق با قانون کار افزایش 72 درصدی قیمت انرژی در ایتالیا کاهش پهنای باند اینترنت صحت دارد؟ مراقب کلاهبرداران ارز دیجیتال لونا باشید اتمام حجت وزیر اقتصاد با مردم/ یارانه فعلا ادامه ... با اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، یارانه ها قطع... کاندیداهای واردات به ایران؛ 11 خودروی خارجی محبوب با حجم موتور کمتر از 1000 سی‌سی | رنو کويید ارزان‌... مشاغلی که اظهارنامه نداده‌اند، سازمان مالیاتی راسا برآورد می‌کند شاخص بورس تهران کانال 1.6 میلیون واحدی را از دست داد قیمت سبد نفتی اوپک از 117 دلار گذشت پیش بینی صلیب مرگ برای بیت کوین صلیب مرگ برای بیت‌کوین / پیش‌بینی سقوط تا 20 هزار دلار «انی» روند افتتاح حساب برای پرداخت گاز روسیه را آغاز می‌کند مردم از خوردن لبنیات نیز محروم می شوند؟ شکار فرصت‌های مطالعاتی و اقتصادی مسکن با حضور اساتید و نخبگان جامعه مهندسی نرخ تورم بریتانیا در اوج قله 40 سال اخیر ایستاد سهم اوکراین در تامین جهانی غذا/ گرانی محصولات غذایی در کمین دنیا است؟ اقدامات پذیرش سیمان زنجان در فرابورس انجام می شود وضعیت سبد سهام عدالت در 28 اردیبهشت خانه در ستارخان چند؟ + جدول هزینه نجومی اسباب کشی در تهران/یک جابه‌جایی ساده چقدر آب می خورد؟ افتتاح 82 پروژه صنعتی، عمرانی و کشاورزی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به دست رییس جمهور قیمت دلار ثابت شد! | قیمت دلار از امروز بدون تغییر خواهد بود! مجمع "سابیک" تا 20 روز آینده برگزار می‌شود/ سود 156 تومانی به ازای هر سهم "سابیک" شاخص بورس با افت 11 هزار و 46 واحدی متوقف شد زمین یا مسکن «فرزندآوری» فقط به خانواده‌های تک همسری داده می‌شود اختصاص یارانه نان به نانوایی‌ها برچه اساسی؟