آنچه از رد کلیات بودجه موجب تعجب شد!

آنچه از رد کلیات بودجه موجب تعجب شد!

غلامرضا تاجگردون، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی با عنوان آیین نانوشته حکمرانی در جهان صنعت نوشت: مجلس کلیات لایحه بودجه یا بهتر بگویم کلیات گزارش کمیسیون تلفیق را رد کرد.

غلامرضا تاجگردون، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی با عنوان آیین نانوشته حکمرانی در جهان صنعت نوشت: مجلس کلیات لایحه بودجه یا بهتر بگویم کلیات گزارش کمیسیون تلفیق را رد کرد.

رد کردن این گزارش در صحن علنی، موضوع چندان جدیدی نبوده و در سال‌های گذشته هم چندین‌بار رخ داده و از این منظر اتفاق جدیدی صورت نگرفته است. اما چه شده که رویداد نوظهور اخیر باعث تعجب مردم شده و در جامعه سروصدا به پا کرده تا جایی که … برخی از موکلان آن‌ها می‌گویند: نمایندگان نفهمیدند به چه چیزی رای داده‌اند! این هم یکی دیگر از عجایب این مجلس نوپا و انقلابی که باز هم شگفتی‌ساز شدند.

– دولت می‌بایست لایحه بودجه را در موعد مقرر تقدیم مجلس کند که برای بودجه 1400 این اتفاق افتاد. دوازدهم آذرماه سال جاری لایحه تقدیم مجلس شد.

– لایحه توسط هیات‌رییسه برای بررسی به کمیسیون‌ها ارجاع داده می‌شود و طبق آیین‌نامه کمیسیون تلفیق شکل می‌گیرد که در یک اتفاق عجیب و در شرایطی که رییس کمیسیون برنامه‌و‌بودجه عضو کمیسیون تلفیق بود و کاندیدا شده بود، موفق نشد به صندلی ریاست کمیسیون تلفیق برسد.

– در یک فضای پرسروصدای سیاسی و اقتصادی که بعضا موجب چالش جدی در مناسبات و روابط اقتصادی درون کشور شد کمیسیون تلفیق گزارش خود را آماده و تقدیم صحن علنی کرد. اگرچه قدری زمان بیشتری نسبت به آیین‌نامه داخلی برای بررسی بودجه انجام دادند، ولی هم خودشان گفتند و هم عموم مجلس گفتند و هم این‌گونه برداشت شد که تطویل زمان بررسی به دلیل ضرورت دقت در بررسی لایحه بود و تا آنجا پیش رفت که رییس‌جمهور گله کرده که شاکله بودجه به هم ریخت و اگر این موضوع توجه نشود ما می‌گوییم این لایحه دیگر لایحه ما نیست و البته مجلس هم این تغییرات را حق خودش می‌داند و این چالش هم طبیعی بود و قبلا هم اتفاق افتاده بود. این‌گونه شد که نگرانی‌هایی از تصمیمات کمیسیون تلفیق از قبیل حذف ارز 4200 تومانی، افزایش یارانه معیشت و دیگر تصمیمات سیاسی- اقتصادی بین مقامات عالیه کشور ردوبدل شد و رییس مجلس و دیگر افراد ذی‌نفوذ مجلس تمام‌قد پشت این تصمیمات قرار گرفتند و کمتر کسی فکر می‌کرد که صحن علنی به کلیات این مصوبه تلفیق رای ندهد مگر اینکه بپذیریم نه رییس مجلس فهمید چه چیزی را به رای گذاشته و نه نمایندگان فهمیدند به چه چیزی رای داده‌اند چراکه نماینده مطلعی که در دفاع از مصوبه تلفیق و در رد صحبت‌های دکتر نوبخت صحبت کرد تلاش کرد مصوبه رای نیاورد! و این هم از عجایب این تصمیم بود.

– این‌گونه که اعلام کردند لایحه به دولت عودت داده شده و حالا باید دید که دولت چه تصمیمی می‌گیرد. باید بیشتر به تصمیم دولت توجه کرد یا اینکه خلاف مدت یک‌ماه طبق آیین‌نامه لایحه را اصلاح و مجدد به مجلس تقدیم کند که در این‌صورت، چون مجلس دقت کافی برای بررسی بودجه ندارد قاعدتا در روز‌های آخر سال باید منتظر بود در لایحه دوم دولت یعنی درخواست بودجه چند دوازدهم کند و مجلس هم فقط می‌تواند در خصوص چند دوازدهم نظر دهد.

به عبارتی، مجلس با رفتار خود مبنی بر رد کلیات بودجه عملا در زمین دولت بازی کرد و هم با اعصاب مردم، تا اقتصاد پرتلاطم جامعه که همراه شده با سختی معیشت مردم، برای یک‌سال آینده در کما و بلاتکلیفی بماند.

برای اینکه بفهمیم مجلس تصمیم درست گرفت یا اشتباهی رای دادند به شماتیک زیر که براساس آیین‌نامه داخلی تنظیم شده است دقت کنید. به نظر اینجانب و با توجه به اظهارنظرات رییس‌جمهور و صاحب‌نفوذان و حتی نمایندگان عادی مجلس، نمایندگان هنگام رای دادن، اشتباهی رای دادند و طبق نظر تعدادی از نمایندگان نفهمیدند به چه چیز رای دادند!

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد