جزيیات معاملات گواهی سپرده مس و میلگرد

جزيیات معاملات گواهی سپرده مس و میلگرد

رحمتی گفت: گواهی سپرده مانند هر اوراق بهاداری می‌تواند به عنوان وجه تضمین در سایر معاملات استفاده شود و موجب ساماندهی کالا‌ها در انبار‌ها می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛محمد حسین رحمتی معاون توسعه و مطالعات بازار فیزیکی بورس کالا در حاشیه مراسم افتتاحیه گواهی سپرده کالایی مس و، میلگرد و قرارداد آتی مس بیان کرد: برای این گواهی سپرده کالایی (کاتد مس، شمش طلا، نقره، میلگرد و بقیه دارایی فیزیکی) می‌تواند قبض انبار صادر شود. قبض انبار یک شکل از سند دارایی است که این قبض انبار به اوراق بهادار تبدیل می‌شود. این اوراق بهادر دارای ارزش است.

رحمتی در رابطه با مزیت‌های گواهی سپرده کالایی گفت: این گواهی مانند هر اوراق بهاداری می‌تواند به عنوان اعتبار یا وجه تضمین در سایر معاملات استفاده شود و عملا موجب ساماندهی کالا‌ها در انبار‌ها می‌شود و این گواهی می‌تواند سبب توسعه بازار‌ها شود.

چرا گواهی سپرده مس ناپیوسته است؟

این مقام مسيول در رابطه با این پرسش که چرا این گواهی ناپیوسته است؟ گفت:معامله اوراق مالی در دنیا مالیات ندارد. باید از دارایی فیزیکی مالیات اخذ شود. ماده 143 مکررات قانون مالیات‌های مستقیم مطرح کرده است که مالیات مستقیم و ارزش افزوده در اوراق حاکم نیست. عملا اگر فرض شود یک اوراق سهامی که معامله آن انجام شود از آن مالیات گرفته می‌شد، عملا هیچ معامله‌ای صورت نمی‌گرفت.

او گفت:سازمان امور مالیاتی باید ابلاغیه و بخشنامه نحوه اجرای تبصره سه ماده 143 و 146 مکرر را ابلاغ کند. عملا صورت حساب‌هایی که بورس کالا و سپرده گذاری مرکزی صادر می‌کند در آن مالیات نداشته باشد تا زمانی که این ابلاغیه انجام نگیرد فقط برای کالا‌هایی که تمام زنجیره آن فاقد مالیات است مانند کشاورزی می‌توانیم گواهی سپرده کالایی را به صورت مستمر و پیوسته معامله کنیم.

این مقام مسيول گفت: اما معاملات مس و میلگرد ناپیوسته و تک حراجی هستند که لازمه این که سایر بازار‌ها وزنجیره‌ها بتوانند در این بازار متصل شود این است که پیوسته معامله شوند.

12 بهمن روز سر رسید معاملات قرارداد آتی مس است

رحمتی در رابطه با قرار داد مس کاتد گفت :برنامه امروز معرفی ابزار‌های جدید بر روی مس کاتد و میلگرد بود. مس کاتد که تولید شرکت ملی مس است در گذشته در بازار فیزیکی بورس کالا معامله می‌شد. قرارداد آتی برای مس گشایش شد سر رسید آن 12 بهمن ماه است.

او افزود: شرکت‌هایی که در زنجیره مس فعال هستند می‌توانند نسبت به خرید یا فروش قرار داد آتی در سر رسید 12 بهمن ماه اقدام کنند.

انتهای پیام/

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد