سایه سنگین ابهام بر بازار نفت/ سقوط بی‌سابقه تقاضا...

سایه سنگین ابهام بر بازار نفت/ سقوط بی‌سابقه تقاضا...

انرژیچند روز آینده یکی از حیاتی ترین روزهای بازار نفت در هفته های اخیر خواهد بود زیرا چندین رویداد و عامل به طور همزمان می تواند روند قیمت ها را تا پایان امسال و پس از آن تعیین کند.

نگارعلی_ در حالی که سیاست چین برای مقابله با کووید صفر و اعتراضات علیه این سیاست بر احساسات بازار تاثیر منفی می‌گذارد، نشست اوپک پلاس در 4 دسامبر و آغاز تحریم اتحادیه اروپا بر واردات نفت خام روسیه از طریق دریا در روز بعد احتمالا روند قیمت‌ها را شکل خواهد داد؛ در حال حاضر عدم اطمینان در بازار بالا است، که نوسانات بیشتر در قیمت ها را تحریک می کند.

بیشتر بخوانید: پروژه رمزریال از رقابت جهانی عقب مانده‌است؟ قیمت طلا، سکه و ارز امروز 9 آذرماه/ قیمت سکه پیش رفت

نفت در اوایل روز دوشنبه به پایین‌ترین سطح در نزدیک به یک سال گذشته سقوط کرد؛ کاهش قیمت اخیر، همره با کاهش 10 درصدی ارزش برنت در یک هفته گذشته، این گمانه زنی را تشدید کرد که اعضای اوپک پلاس می توانند در جلسه یکشنبه 4 دسامبر، کاهش تولید دیگری را در نظر بگیرند. روز بعد از آن، 5 دسامبر، اتحادیه اروپا واردات نفت خام روسیه را ممنوع خواهد کرد. معاملات نفتی با سقف قیمتی مربوط به G7-EU آغاز می شود، گفتنی است که کماکان بر سر سقف قیمتی نفت توافقی حاصل نشده‌است.

با وجود ابهامات زیاد، قیمت نفت در هر شایعه یا گزارشی بالا یا پایین می‌رود. هفته آینده و هفته‌های بعد از آن احتمالا شاهد موارد مشابه بیشتری خواهیم بود و بسته به نشست اوپک پلاس، ممنوعیت اتحادیه اروپا و سقف قیمتی نفت روسیه و واکنش روسیه به آن و تحولات چین، ممکن است قیمت‌ها در هر دو طرف تغییر کنند. تاکنون، به دلیل ترس از تقاضای ضعیف در بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، حداقل در کوتاه مدت، قیمت نفت روندی نزولی داشته‌است.

اوپک پلاس تولید نفت را کاهش خواهد داد؟

سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار نفت در 21 نوامبر پس از آن آغاز شد که وال استریت ژورنال به نقل از نمایندگان اوپک گزارش داد که اعضای این کارتل به طور غیررسمی در مورد اینکه آیا با توجه به تحریم اتحادیه اروپا علیه روسیه نیاز به نفت بیشتری در بازار وجود دارد یا خیر بحث کرده اند. این گزارش بلافاصله توسط عربستان سعودی، تولیدکننده اصلی اوپک و یکی دیگر از اعضای با نفوذ کارتل، امارات متحده عربی تکذیب شد.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در 21 نوامبر گفت:" امارات متحده عربی هرگونه مذاکره با سایر اعضای اوپک پلاس برای تغییر آخرین توافقنامه را که تا پایان سال 2023 معتبر است، رد کرده است".

وزیر نفت افزود:" ما به هدف اوپک پلاس برای متعادل کردن بازار نفت متعهد هستیم و از هر تصمیمی برای دستیابی به این هدف حمایت خواهیم کرد."

یک هفته بعد، در تاریخ 29 نوامبر، گمانه زنی ها مبنی بر اینکه اوپک پلاس می تواند در نشست 4 دسامبر خود کاهش تولید را در نظر بگیرد افزایش یافته است؛ چراکه چشم انداز تقاضای نفت به دلیل محدودیت‌های سختگیرانه قرنطینه در چین تیره‌تر از حد انتظار است.

با توجه به اینکه قیمت نفت در اوایل این هفته به پایین‌ترین سطح از دسامبر 2021 سقوط کرد، اوپک پلاس واقعا می‌تواند تصمیم بگیرد تولید نفت را کاهش دهد و از کف 80 دلاری قیمت‌ها دفاع کند، اما پیش‌بینی اینکه تحریم نفت خام روسیه چه تاثیری بر جریان‌های تجاری و قیمت‌ها خواهد داشت، کار دشواری خواهد بود.

اکثر معامله گران و تحلیلگرانی که در نظرسنجی بلومبرگ در روز دوشنبه شرکت کردند، انتظار کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس نسبت به هدف اصلی تولید خود را دارند، علاوه بر کاهش 2 میلیون بشکه ای در روز که از این ماه آغاز شد.

علاوه بر این، ساختار بازار آتی نفت نشانه هایی از کاهش تقاضای جهانی نفت و عرضه کافی را درست در آستانه تحریم نفت روسیه نشان می دهد. تضعیف تقاضای فیزیکی و کاهش قیمت نفت خام خاورمیانه می‌تواند اوپک پلاس را وادار به اعلام کاهش جدید تولید در روز یکشنبه کند.

عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، این آخر هفته نشان داد که نشست اوپک پلاس بر شرایط و توازن فعلی بازار متمرکز خواهد بود.

G7-EU و روسیه چه خواهند کرد؟

چند ساعت پس از نشست اوپک پلاس، تحریم اتحادیه اروپا و سقف قیمت نفت روسیه به اجرا گذاشته شد. ابهامات زیادی پیرامون این اقدامات وجود دارد که تحلیلگران نمی توانند چیزی جز نوسان بیشتر قیمت نفت را پیش بینی کنند. ابهامات از قیمت دقیق سقف - با وجود اختلاف اتحادیه اروپا در این پنج روز قبل از شروع تحریم - تا تعداد کشتی هایی که روسیه باید نفت خود را در اختیار خریداران مایل قرار دهد، جایی که انتقال کشتی به کشتی می تواند انجام شود، متغیر است و در آخر اینکه آیا پوتین به قول خود مبنی بر توقف عرضه نفت به هر کسی که به سقف قیمتی می پیوندد عمل خواهد کرد یا خیر.

مایکل هی، ريیس انجمن تحقیقات و استراتژی کالاهای جهانی، به وال استریت ژورنال گفت:" همه این چیزها به قدری برای بازارهای نفت مهم هستند که می توانند قیمت ها را از یک جهت به سمت دیگر به طور قابل توجهی افزایش دهند."

223227

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد