تاثیر قیمت‌گذاری دستوری بر دارو

تاثیر قیمت‌گذاری دستوری بر دارو

عضو هیات ريیسه اتاق ایران گفت: اگر قرار است روند قیمت گذاری دارو ادامه داشته باشد، باید واردات تجهیزات دارویی نیز با همان ارز مواد دارویی محاسبه شود یا اینکه ارز برای واردات ماده دارویی و تجهیزات آن، از حالت 4200 تومانی به ارز نیمایی تغییر کند تا شرکت‌های دارویی بتوانند تجهیزات خود را نو کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، ناصر ریاحی ريیس اتحادیه واردکنندگان دارو و عضو هیات ريیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، درباره مشکلات واردات تجهیزات دارویی، گفت: واردات تجهیزات و ماشین آلات دارویی با ارز دولتی نیست و واردکننده باید با ارز آزاد دستگاه‌ها را وارد کند. دارو‌های تولیدی شرکت‌های دارویی نیز به دلیل این که ماده اولیه آن‌ها با ارز 4200 تومانی خریداری می‌شود، توسط دولت قیمت گذاری می‌شود.

او ادامه داد: این در حالی است که وقتی شرکت‌های دارویی، واردات ماشین آلات و تجهیزات دارویی را انجام می‌دهند، باید هزینه استهلاک آن روی دارو محاسبه شود، اما این موضوع مورد پذیرش سازمان غذا و دارو نیست. البته مشکلات به همین موضوعات ختم نمی‌شود، بلکه واردات این کالا‌ها که البته در شرایط تحریم و نبود ارز کافی برای شرکت‌ها اگر امکان پذیر باشد، اقتصادی نیست.

ريیس اتحادیه واردکنندگان دارو همچنین بیان کرد: ماشین آلات داروسازی یا فرسوده هستند یا درحال فرسودگی اند، اما امکان جایگزینی آن‌ها با این قیمت ارز وجود ندارد و این موضوع روی کیفیت تولید دارو‌ها اثر می‌گذارد.

او درباره درخواست شرکت‌های دارویی ادامه داد: اگر قرار است روند قیمت گذاری دارو ادامه داشته باشد، پس باید واردات تجهیزات دارویی نیز، با همان ارز مواد دارویی محاسبه شود یا این که ارز برای واردات ماده دارویی و تجهیزات آن، از حالت 4200 تومانی به ارز نیمایی تغییر کند تا شرکت‌های دارویی بتوانند تجهیزات خود را نو کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار حوزه صادرات و واردات را در صفحه خدمات و بازرگانی تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد