چرا پراید گران می‌شود؟ / پراید 175 میلیون تومانی!

چرا پراید گران می‌شود؟ / پراید 175 میلیون تومانی!

پراید آن روز که از چرخه تولید خارج شد، حدود 40 میلیون تومان قیمت داشت، اما امروز قیمت برخی از انواع آن از 170 میلیون تومان فراتر رفته است. چرا پراید گران می شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، «پراید» در افکار عمومی به مثالی برای کیفیت پایین تولیدات خودروسازان ایرانی تبدیل شده، اما همین خودرو اکنون در سایت‌ها تا حدود 178 میلیون تومان نیز قیمت‌گذاری می‌شود.

در فضای مجازی یا در بازار؟

برخی کارشناسان خودرو معتقدند این نرخ‌ها فقط در فضای مجازی وجود دارد و پراید در بازار با چنین قیمت‌هایی معامله نمی‌شود.

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در روزهای گذشته در لایو اینستاگرامی تجارت‌نیوز گفت: قیمت پراید روی کاغذ به 170 میلیون تومان رسیده اما مهم این است که آیا در بازار رکودی هم به چنین قیمتی معامله می‌شود یا خیر.

او افزود: برخی افراد این قیمت‌ها را با انگیزه‌های خاصی در آگهی‌ها درج می‌کنند که کاذب است. وقتی تولید خودرویی متوقف می‌شود، قیمت آن افزایش می‌یابد اما باز هم نه تا به این حد.

به گفته جعفری، پراید یک یا دو رقیب جدی با امکانات و کیفیت بهتر و ابعاد بزرگ‌تر دارد و با چنین قیمت‌هایی معامله نمی‌شود.

مطالعه بیشتر: واکنش بازار خودرو به گرانی محصولات ایران خودرو و سایپا / افزایش قیمت‌ها ادامه دارد؟
معامله پراید بین 145 تا 175 میلیون تومان

با وجود این، یک فعال بازار خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز، از معامله برخی انواع پراید با قیمت‌هایی بیش از 170 میلیون تومان خبر می‌دهد.

به گفته فیروز نادری، قیمت‌های درج شده در سایت‌ها تا حدود زیادی واقعی است و انواع مختلف پراید بین 145 تا 175 میلیون تومان تومان معامله می‌شوند.

او می‌گوید: بازار خودرو در روزهای اخیر تا حدودی از رکود خارج شده است و روند افزایشی دارد اما در مورد پراید، توقف تولید برخی انواع آن نیز بر قیمت موثر بوده است.

مطالعه بیشتر: چرا خودرو گران شد؟!
تاثیر اخبار حاشیه‌ای بر بازار

نادری معتقد است قیمت‌هایی که در بازار داد و ستد می‌شود در مورد بسیاری از خودروها متناسب با کیفیت آنها نیست اما انتشار اخبار حاشیه‌ای از سوی خود خودروسازان بر قیمت‌ها اثر می‌گذارد.

او توضیح می‌دهد هر بار پیش از افزایش قیمت رسمی، اخبار و شایعه‌هایی در این مورد منتشر می‌شود و این موضوع بازار را افزایشی می‌کند.

مطالعه بیشتر: سیگنال‌های کاهشی به بازار خودرو / دلیل افزایش قیمت خودرو چیست؟
با این شرایط خودرو ارزان نمی‌شود

این فعال بازار خودرو تاکید می‌کند که با توجه به شرایط و میزان عرضه امکان کاهش قیمت و حذف فاصله بین کارخانه تا بازار وجود دارد و در صورتی می‌توان قیمت‌ها را کاهش داد که عرضه تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

به گفته نادری، عامل دیگری که می‌تواند باعث کاهش قیمت‌ها شود تغییر نگاه به خودرو از کالایی سرمایه‌ای به مصرفی است.

مطالعه بیشتر: آخرین قیمت‌ها در بازار خودرو / قیمت خودرو امروز 19 آبان
قیمت امروز پراید

امروز قیمت پراید 111 صفر، مدل 1399در برخی سایت‌ها بین 165 تا 168 میلیون تومان درج شده است. همچنین پراید 131 با همین مشخصات 146 میلیون تومان قیمت خورده‌اند.

تولید این این دو مدل متوقف شده است اما پراید 151 و 151 پلاس یا همان وانت پراید هنوز عرضه می‌شوند. سایپا این دو مدل را به ترتیب 125 و 146 میلیون و 800 هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است.

پراید 151 در برخی سایت‌ها بین 167 تا 173 میلیون تومان قیمت دارد و پراید 151 پلاس نیز بین 178 تا 183 میلیون تومان قیمت خورده است.

مطالعه بیشتر: یک پراید معادل چند ماه حقوق است؟

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد