صادرات تخم‌مرغ آزاد می‌شود / شرط عجیب دولت برای آزادسازی صادرات

صادرات تخم‌مرغ آزاد می‌شود / شرط عجیب دولت برای آزادسازی صادرات

با شروع فصل گرما، تقاضا برای خرید تخم مرغ کاهش پیدا می‌کند. سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن از آزاد شدن صادرات تخم مرغ خبر داده اما گفته مرغداران بابت صادرات باید ضمانت نامه بانکی به مبلغ دو میلیارد و 800 میلیون تومان داشته باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز، فعالان بازار از بحران جدید در حوزه تخم‌مرغ مبنی بر قاچاق جوجه‌های یک‌ روزه خبر می‌دهند با این حال دولت با اعمال برخی قوانین سخت قصد دارد صادرات تخم مرغ را آزاد کند.

آیا کاهش واردات نهاده دامی تخم‌ مرغ را گران می‌کند؟ سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن به تجارت‌نیوز گفت: تخم مرغ نسبت به اسفند ماه کیلویی پنج هزار تومان ارزان شده است و کیلویی 12 هزار تومان فروخته می‌شود. به طور کلی تخم مرغ ماه رمضان ارزان می‌شود چرا که تقاضا برای خرید وجود ندارد.

صادرات به چه شرطی؟

اما دولت در ازای آزادسازی صادرات، قوانین سختی برای آن وضع کرده است. ناصر نبی‌پور پاسخ داد: قرار است صادرات تخم‌مرغ آزاد شود. اما مرغداران برای صادرات باید ضمانت‌نامه بانکی به مبلغ دو میلیارد و 800 میلیون تومان داشته باشند در غیر این‌صورت نمی‌توانند تخم‌مرغ صادر کنند.

سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن گفت: سوال ما این است که مرغدار با افزایش هزینه‌های تمام شده، چگونه می‌تواند ضمانت نامه میلیاردی تهیه کند؟ از نظر ما دریافت ضمانت‌نامه میلیاردی از مرغداران به معنای بها دادن به دلال‌هاست. یک مرغدار پول خرید دانه‌های مرغ را ندارد حالا بابت صادرات محصولات خود سه میلیارد تومان پول نقد از کجا تهیه کند؟

قیمت جوجه 15 هزار تومان شد

نبی‌‌پور با اشاره به افزایش قیمت جوجه توضیح داد: قیمت جوجه به 15 هزار تومان رسیده است. از طرف دیگر دانه مرغ که سال گذشته 36 هزار تومان بود امروز 75 هزار تومان است. یعنی چنانچه مرغدار تخم‌مرغ را کمتر از 18 هزار تومان بفروشد، ضرر کرده است.

در تامین تخم‌مرغ مشکلی وجود ندارد؟ او گفت: فعل در تامین تخم مرغ مشکل نداریم. زمانی که قیمت مصوب تخم مرغ 14 هزار تومان اعلام شد برخی به دلیل افزایش هزینه‌ها تخم مرغ را کیلویی 16 هزار تومان می‌فروختند. بابت این افزایش دو هزار تومانی دولت بسیاری از مرغداران را میلیاردی جریمه کرد. با این اتفاق‌ها ما از آینده می‌ترسیم.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرامی تجارت‌نیوز دنبال کنید.

 

مطالعه بیشتر: قاچاق جوجه‌های یک روزه/ احتمال التهاب دوباره در بازار مرغ

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد