ممنوعیت هم‌زمان کاشت و واردات برنج!/ اتمام ذخایر برنج تا 2 ماه آینده

ممنوعیت هم‌زمان کاشت و واردات برنج!/ اتمام ذخایر برنج تا 2 ماه آینده

قیمت برنج خارجی در بازار صد در صد گران شده و قیمت هر کیلو برنج به 45 هزار تومان رسیده است. دبیر انجمن واردکنندگان برنج می‌گوید: به دلیل ممنوعیت کاشت برنج در گلستان و کرمانشاه و همچنین اتمام ذخایر تا دو ماه دیگر در بازار با بحران کمبود برنج مواجه می‌شویم!

به گزارش تجارت‌نیوز، امسال به دلیل کمبود شدید بارش‌ها و کم آبی کاشت برنج در گلستان و کرمانشاه ممنوع شد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اعلام این خبر به تجارت‌نیوز گفت: به دلیل کم آبی به برخی استان‌های شمالی و جنوبی کشور اجازه کاشت برنج داده نشده است، از طرفی ذخایر برنج‌های خارجی تا دو ماه دیگر به اتمام می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده در تامین برنج و تنظیم بازار مشکلاتی ایجاد شود.

مسیح کشاورز اظهارکرد: این در حالی است که واردات برنج همچنان ممنوع است و دولتمردان مدعی هستند برای حمایت از تولید داخل، واردات برنج را ممنوع کردند؛ این در حالی است که با شرایط آب و هوایی کشور دیگر تداوم ممنوعیت‌ها معنایی ندارد.

به گفته او، قیمت برنج خارجی براساس نرخ دلار تعیین می‌شود و با توجه به افزایش قیمت برنج ایرانی و افزایش نرخ ارز واردکنندگان برنج نمی‌توانند کالای خود را با نرخ قبل بفروشند و ضرر بدهند و به همین دلیل قیمت برنج خارجی بالای 20 هزار تومان است.

براساس گزارش تسنیم قیمت برنج در بازار افزایش صد در صدی را در مقایسه با سال قبل تجربه و نرخ هرکیلوگرم برنج در بازار 45 هزار تومان را لمس کرده است. همچنین از سال گذشته 31 هزار تن برنج در گمرک باقی مانده است.

علاوه بر این طبق اعلام مرکز آمار تورم خوراکی و آشامیدنی‌ها به 48 درصد رسیده است.

برای مطالعه بیشتر گزارش علت گرانی برنج چیست را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد