اثرگذاری منفی قطع برق واحدهای تولیدی بیشتر از یک ماه / بورس، مناسب ترین بازار برای سرمایه گذاری در صورت احیای برجام است

اثرگذاری منفی قطع برق واحدهای تولیدی بیشتر از یک ماه / بورس، مناسب ترین بازار برای سرمایه گذاری در صورت احیای برجام است

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص تاثیرات ابلاغیه شرکت توانیر مبنی بر قطع برق شرکت‌های فولادی و سیمانی بر نمادهای بورسی این گروه از صنایع و وضعیت کلی بازار...

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: با توجه به سطح تقاضایی که وجود دارد، به نظر می‌رسد که شرکت‌های فولادی برای حدود یک ماه، ذخیره کالایی در انبارهای خود دارند. یعنی اگر قطعی برق واحدهای فولادی و سیمانی به مدت یک ماه به طول بینجامد، اثر منفی زیادی بر شرکت‌های فولادی ندارد. چه بسا به دلیل افزایش تقاضا و قیمتی که در رقابت در بورس کالا ایجاد می‌شود، با سوددهی بیشتری نیز مواجه شوند. اما اگر مدت زمان قطعی برق بیش از یک ماه شود، اثرات منفی بر سودآوری شرکت‌ها در بخش فولاد خواهد داشت.

وی افزود: در بخش سیمان نیز با توجه به اقبال اخیر به این صنعت و برنامه‌های ساخت و سازی که ایجاد شده است، درنهایت این امکان وجود دارد که پروژه‌‎ها حدود یک ماه متوقف شوند، اما کلیت صنعت سیمان کشور با ظرفیت 65درصد در حال فعالیت است. پس از بازه یک ماه که برای قطعی برق برآورد شده است، پروژه‌ها به صورت مجدد به مدار ساخت و ساز باز می‌گردند و ظرفیت خالی بخش سیمان در این یک ماه را با افزایش تولید پر خواهند کرد و اثر منفی بر سودآوری آنها ندارد.

اشتیاقی اضافه کرد: با درنظر گرفتن 8 ماه تا پایان سال، به نظر می‌رسد که کاهش تولید تا پایان سال جبران خواهد شد. البته این موضوع مشروط به قطع برق تنها به مدت یک ماه است، اما اگر توقف فعالیت واحدهای تولیدی بیشتر از یک ماه شود، اثر منفی بر سودآوری شرکت‌های سیمانی خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به نظر من پس از گذشت یک ماه، نمی‌توان با شدت زیادی از فعالیت واحدهای تولیدی جلوگیری کرد. زیرا تولیدات سیمان و فولاد با کاهشی محسوس، مواجه و در رقابت، با قیمت بیشتری کشف خواهند شد. با کم شدن عرضه و با توجه به قیمت‌گذاری فعلی سیمان که از شمول نرخ‌گذاری دستوری خارج شده است، قیمت‌های فروش در بورس کالا می‌تواند با مبالغ بیشتری کشف شود. اما همه این موارد منوط به اجرای این ابلاغیه در کوتاه مدت است. از سوی دیگر باید توجه کرد که ذخیره سیمان، فعالیت آسانی نیست و موجودی زیادی در انبارها وجود ندارد. اگر مدت زمان این قطع برق بیش از یک ماه به طول بینجامد، علی‌رغم افزایش قیمت متصور برای کالای تولیدی فولاد و سیمان، اثرات منفی خود را نشان خواهد داد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه، از سوی اهالی خود بازار سهام بوده است. به این معنا که وجوهی که در گذشته متعلق به فعالان بازار بوده، نقد شده و در اوراق با درآمد ثابت بوده است. با توجه به سطوح ارزنده‌ای که سهم‌ها به دست آورده‌اند، رفع ابهام فعالان نسبت به نرخ دلار و کاهش نرخ سود سپرده بین بانکی که در یک ماه اخیر رخ داده است، قیمت‌ها ارزنده به نظر رسید و فعالان اقدام به خرید کردند، اما باید به این نکته توجه کرد که پول اهالی بازار سرمایه تا زمان فعلی، سهم‌ها را رشد داده و از خارج از بازار به بورس وارد نشده است. زیرا هنوز اعتماد لازم برای ورود پول از خارج از بازار، ایجاد نشده است.

اشتیاقی خاطرنشان کرد: برای افزایش قیمت سهم‌ها از زمان کنونی به بعد، بازار دوباره با یک ضعف نقدینگی همراه است. بنابراین به نظر من، بازار در همین سطوح فعلی که قرار دارد به مدت چهار یا پنج روز، دست به دست خواهد شد و با توجه به رشد 15درصدی که به طور متوسط ایجاد شده، اهالی بازار که اقدام به خرید سهام کرده‌اند، بخشی از پرتفوی خود را نقد کردند. برای مثال در روز گذشته با توجه به افزایش قیمت در بسیاری از سهم‌ها، فروشندگان اقدام به فروش کردند و به نظر می‌رسید که فعالان بازار حداقل 30درصد از پرتفوی خود را برای ایجاد نقدینگی به فروش رساندند تا بتوانند با یک استراتژی جدید بنابر گزارش‌های سه ماهه که به نظر می‌رسد از اواخر هفته جاری بر روی کدال قرار می‌گیرد، وضعیت پرتفوی خود را اصلاح کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر من، بازار در سطوح فعلی شاخص به مدت چهار یا پنج روز نیاز به استراحت دارد تا گزارش‌های سه ماهه ارسال شود و مطابق با این گزارش‌ها، چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. اما من کماکان به این موضوع اعتقاد دارم که پول زیادی توسط اشخاصی که از بازار خارج شده بودند، وارد بازار نشده است.

وی تصریح کرد: اگر برجام هم احیا شود، بازارهای موازی امکان زیادی برای رشد ندارند. اگر برجام احیا شود، بازارهایی مانند دلار، طلا، مسکن و... رونق زیادی نخواهند داشت و چه بسا بازدهی منفی را نیز ثبت کنند. با توجه به اینکه برآوردهای ما این است که با احیای برجام، نرخ دلار به کمتر از 20هزار تومان نخواهد رسید، بازار سرمایه می‌تواند به عنوان اولین بازار برای سرمایه‌گذاری درنظر گرفته شود. اما اگر برجام احیا نشود، این امکان وجود دارد که بازار دلار و طلا، با استقبال بیشتری مواجه شوند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد