«سیلیکون‌ولی» 60 درصد سقوط کرد!

«سیلیکون‌ولی» 60 درصد سقوط کرد!

بزرگترین ورشکستگی بانکی در آمریکا بعد از بحران مالی سال 2008 و دومین ورشکستگی بزرگ یک بانک با وام‌های خرد در آمریکا اتفاق افتاد و موجی از وحشت را در میان بخش بانکی این کشور ایجاد کرد. وحشتی که منجر به سقوط سهام‌های بانکی شد. این اتفاق چگونه ممکن شد؟

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) ورشکستگی ناگهانی بانک سیلیکون ولی(SVB) که روز جمعه توسط مقامات آمریکایی تعطیل شد، موجی از وحشت را در میان بخش بانکی این کشور ایجاد کرده است. آن‌طور که فرانس 24 می‌نویسد: بانک سیلیکون ولی، متخصص در زمینه تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان (استارت‌آپ‌ها) بود و از لحاظ اندازه سهام به شانزدهمین بانک آمریکا تبدیل شده بود. این بانک اواخر سال 2022، 209 میلیارد دلار سهام و حدود 175 میلیارد و 400 میلیون دلار سپرده داشت. ناپدید شدن آن نه تنها به معنای بزرگترین ورشکستگی بانکی در آمریکا از زمان ورشکستگی واشنگتن موچوآل در سال 2008 است؛ بلکه دومین ورشکستگی بزرگ یک بانک وام‌های خرد در آمریکا به شمار می‌رود.

روزنامه فرانسوی گاردین شش علت اصلی این اتفاق را بررسی کرده است. بیش از هر چیز، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو. بانک مرکزی ایالت متحده آمریکا (فدرال رزرو) از سال گذشته برای مقابله با تورم، نرخ بهره را از سطوح کم سابقه خود افزایش داد و به دنبال این افزایش، سرمایه‌گذاران میلی به ریسک کردن نداشتند؛ چرا که پول توی جیبشان داشت باارزش‌تر می‌شد. این اتفاق بر مشتری‌های اصلی سیلیکون ولی یعنی استارت‌آپ‌های فناوری تاثیر سنگینی گذاشت؛ چرا که سرمایه‌گذاران آن‌ها را ریسک گریزتر می‌کرد.

بعضی از مشتری‌های سیلیکون ولی با بحران نقدینگی مواجه شدند

از آنجایی که نرخ بهره بالاتر باعث شد بازار عرضه اولیه عمومی برای بسیاری از استارت آپ‌ها تعطیل شود و جذب سرمایه خصوصی پرهزینه‌تر شود، بعضی مشتریان بانک سیلیکون ولی برای تامین نقدینگی خود شروع به بیرون کشیدن پول‌های خود کردند. این خروج پول‌ها به اوج خود رسید تا اینکه بانک سیلیکون ولی در این هفته به دنبال اقداماتی برای برداشت‌های مشتریان بود.

بانک سبد اوراق قرضه را با زیان می فروشد

بانک سیلیکون ولی برای تامین مالی مبادله اوراق بهادار با پول در روز چهارشنبه یک سبد اوراق قرضه 21 میلیارد دلاری را فروخت که بیشتر شامل اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا بود. پرتفوی به طور متوسط ‌1.79 درصد بازدهی داشت، بسیار کمتر از بازدهی 10 ساله خزانه‌داری فعلی که حدود 3.9 درصد است. با این اتفاق بانک سیلیکون مجبور شد تا ضرر 1.8 میلیارد دلاری را شناسایی کرده و آن را از طریق افزایش سرمایه پر کند.

سیلیکون ولی فروش سهام را اعلام کرد

بانک سیلیکون ولی روز پنجشنبه اعلام کرد که برای پر کردن این حفره مالی 2.25 میلیارد دلار سهام مشترک و سهام ترجیحی می‌فروشد. معاملات روز پنجشنبه به خاطر این خبر 60 درصد کاهش یافت؛ زیرا سرمایه‌گذاران نگران بودند که برداشت سپرده ممکن است باعث افزایش سرمایه بیشتر شود.

سهام سقوط کرد

بر اساس گزارش رویترز، بعضی از مشتریان بانک سیلیکون ولی به پیشنهاد شرکت‌های سرمایه گذاری خطرپذیر مثل صندوق بنیانگذاران پیترتیل پولشان را از بانک بیرون کشیدند. این امر باعث وحشت سرمایه‌گذارانی مانند جنرال آتلانتیک شد که بانک سیلیکون ولی برای فروش سهامش صف تشکیل داد و به این ترتیب تلاش افزایش سرمایه سیلیکون ولی در روز پنجشنبه سقوط کرد.

سهام سیلیکون ولی به دلیل ترس سرمایه گذاران از هجوم بانکی(بانک گریختگی) سقوط کرد

به گفته رویترز، سرمایه‌گذاران در سهام سیلیکون ولی نگران بودند که آیا با توجه به وضعیت وخیم ثروت بسیاری از استارتاپ‌های فناوری که این بانک به آنها خدمات می‌دهد، افزایش سرمایه کافی است یا خیر. سهام این شرکت به پایین‌ترین سطح خود از سال 2016 سقوط کرد و پس از بسته شدن بازار، سهام بسته بازار در معاملات گسترده 26 درصد دیگر کاهش یافت.

بانک سیلیکون ولی به سوی فرآیند دریافت سپرده‌های بیمه شده رفت

بانک سیلیکون ولی در روز جمعه تلاش زیادی کرد تا منابع مالی جایگزینی پیدا کند، مثل فروش شرکت. با این حال در پایان روز «شرکت بیمه سپرده فدرال» (FDIC) اعلام کرد که بانک سیلیکون ولی موقتا تعطیل شد و فرآیند دریافت سپرده‌های بیمه شده آغاز شده است. شرکت بیمه سپرده فدرال همچنین گفت که به دنبال فروش دارایی‌های بانک سیلیکون ولی است و سود سهام آینده ممکن است به سپرده گذاران بیمه نشده پرداخت شود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد