از نوسانات کوتاه‌مدت بازار نترسیم

از نوسانات کوتاه‌مدت بازار نترسیم

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه گفت: طبیعتا اگر قرار است بازار سرمایه را یک بازار پویا، شفاف و بازاری بدانیم که به نسبت سایر بازار‌ها نقدشوندگی بیشتری داشته باشد باید از نوسانات کوتاه‌مدت بازار نترسیم.

خواندن 3دقیقه

به گزارش بورس نیوز، عظیم ثابت، مدیرعامل کارگزاری بانک سپه درخصوص روند بازار سرمایه اظهار کرد: در سایر بازار‌ها هم ما این روند‌ها را به صورت خیلی آشکار مشاهده می‌کنیم. بازار سرمایه هم از این فضا جدا نیست اتفاقاتی نیز در بازار می‌افتد که به سرمایه‌گذاران می تواند پیام‌هایی را دهد که این بازار می‌تواند رشد داشته باشد یا برعکس در رکود باشد.

وی افزود: وقتی فضا تورمی باشد معمولا بازار مالی با یک فاصله خود را به تورم نزدیک می‌کند بازار سرمایه بازار معلولی بوده و این باعث می‌شود که آهنگ رشد به خود بگیرد و استقبال سرمایه‌گذاران بیشتر شود.  

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه ادامه داد: زمانی که سال گذشته بحث افزایش قیمت بنزین مطرح شد در آن فضا این سیگنال را به سرمایه‎‌گذاران داد که احتمالا به فضای تورمی شدیدتری نزدیک می‌شویم اما چون زیرساخت‌های خوبی برای بازار سرمایه فراهم شد رونق خوبی را در چندماه در بازار سرمایه دیدیم که همگان شاهد بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه درباره دوران رکود بازار سرمایه خاطرنشان کرد: از سال 71 به این سو به صورت متوازن ما دوره‌های رونق و رکودی را شاهد بودیم و حتی در دوره‌ای این رکود تا 60 ماه هم طول کشیده که نمونه بارز آن از سال 83 تا 87، از 92 تا 97 بود.

وی بیان کرد: این طور نیست که بازار همیشه یک روند ثابت را دنبال کند حتی در کانال‌های رکودی ما شاهد روند صعودی هم بودیم.

ثابت ادامه داد: از سال 97 بازار با آهنگ رشد شاخص‌ها مواجه بود و اگر اشتباه نکنم حدود 85 درصد رشد شاخص را مشاهده کردیم و این عدد در سال 98 به عدد 186درصد رسید.

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه خاطرنشان کرد: امسال هم دیدید که شاخص تا حدود 300 درصد رشد داشته است؛ بنابراین وقتی در حدود 2، 3 سال شاخص با شماره‌های بزرگ رشد کرده طبیعی است که مدتی هم افت داشته باشد رونق سال 99 در تاریخ بازار سرمایه بی‌نظیر بوده است. چون شاخص رشد زیادی داشت طبیعی است که افت هم وجود داشته باشد.  وقتی نقدینگی می‌خواهد از بازار خارج شود با خودش فرسایش را هم دارد. 

وی افزود: دو عامل بر روند بازار می تواند موثر باشد؛ عوامل داخلی مثل رشد یکباره بازار و دیگری عوامل بیرونی و خارجی کمک کرد که روند فرسایشی بازار ادامه داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر با یکسری اتفاقاتی در کشور مواجه هستیم که مجبوریم در تحلیل آن‌ها را محاسبه کنیم یکی انتخابات ریاست جمهوری است که سرمایه گذاران را محافظه کار می‌کند چون مشخص نیست که دولت جدید با چه رویکردی بیاید زمانی که بازار ضریب نفوذش زیاد می‌شود طبیعتا حاشیه‌هایش بیشتر می‌شود. 

ثابت توضیح داد: عامل دیگر، نرخ سود بین بانکی است که افزایش یابد نقدینگی از سطح جامعه جمع‌آوری و این باعث می‌شود که بازار سرمایه چندان مورد استقبال قرار نگیرد. قیمت‌های جهانی هم بر بازار ما اثرگذار است، اتفاقاتی که در بازار نفت و کامودیتی می‌افتد در بازار ما اثر می‌گذارد مثل قیمت‌های مس و صنایع دیگر.

وی بیان کرد: در کنار همه این‌ها اتفاقاتی که در حواشی پرونده هسته‌ای ما رخ می‌دهد که آیا گشایشی در این پرونده ایجاد می‌شود یا نه می‌تواند در استقبال یا عدم استقبال از بازار سرمایه موثر باشد.  

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه ادامه داد: اگر سهام را مانند یک کالا در نظر بگیریم مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار سرمایه جاری است. هرسهمی قیمتی دارد و اگر به قیمت ذاتی اش نزدیک شود سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری به خرید آن سهم دارند؛ بنابراین این طور نیست که بازار این قدر افت کند که سرمایه سرمایه‌گذاران به صفر گرایش پیدا کند زیرا بازار ما بزرگ شده است.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همیشه تاکید کردیم مردم وقتی وارد بازار سرمایه می‌شوند بازار سرمایه را یک ماهه، دوماهه، 6ماهه و حتی یکساله نبینند. آمار نشان می‌دهد کسانی که بر اساس منابع مازاد به بازار سرمایه آمدند اصلا جای نگرانی ندارند. آمار هم بگیرید نسبت رشد بازار سرمایه گاهی 15 برابر رشد نرخ دلار و تورم است. یعنی شما هم تورم را کاور می‌کنید و هم سود مضاعف نصیب تان می‌شود.

وی افزود: به بازار‌های مختلف نگاه کنید نرخ رشد بازار سرمایه از همه بازار‌ها بیشتر است. طبیعتا اگر قرار است بازار سرمایه را یک بازار پویا، شفاف و بازاری بدانیم که به نسبت سایر بازار‌ها نقدشوندگی بیشتری داشته باشد باید از نوسانات کوتاه‌مدت بازار نترسیم. مخصوصا اگر با مطالعه و تحقیق آمده باشیم.

ثابت توضیح داد: هر بازار مختصات خود را دارد. بازار سرمایه دانش مالی می‌خواهد. اگر کسانی که وارد بازار می‌شود از این دانش کمتر بهره برده‌اند از روش‌های غیرمستقیم مثل صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند.  

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص پیش بینی خود از توقف افت این روزهای بازار سرمایه گفت: براساس تجربه‌ای که داشتیم پیش‌بینی ما این است بازار از اواخر اسفند بهتر شود.

بیشتر بخوانید:

ننه‌سرما و آتش یخ زیرتابلوی بورس تهران

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد