دولت‌ باید نسبت به بورس پاسخگو باشد

دولت‌ باید نسبت به بورس پاسخگو باشد

ريیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ثبات در بورس انتظار و توقع ما از وزارت امور اقتصادی و دارایی است، گفت: دولت‌ها باید نسبت به بازار سرمایه پاسخگو باشند و به آن توجه کنند، ما امیدواریم شاهد بورس باثبات و رشد باثبات منطقی در آینده در این بازار باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمدباقر قالیباف، ريیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 18 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی پس از سخنرانی وزیر امور اقتصادی و دارایی، ريیس سازمان بورس و برخی نمایندگان مجلس در جمع بندی مطالب مطرح شده، گفت: ما درباره بورس یک انتظار و توقع کلی از دولت و یک توقع و انتظار خاص از وزیر امور اقتصادی و دارایی داریم. مردم به سیاست‌های اقتصادی دولت قبل اعتماد کردند و جمعیت بورس از 4 تا 5 میلیون نفر ، امروز به جمعیتی بالغ بر 40 تا 50 میلیون نفر رسیده است.

ريیس مجلس شورای اسلامی افزود: درحال حاضر در بورس از یکسو سهامداران خردی که نه با سرمایه اضافی خود، بلکه با فروش دارایی‌های ضروری شان وارد بورس شدند و از سوی دیگر سهامدارانی که سرمایه‌های خود را وارد بورس کردند، روبرو هستیم. در واقع همه افراد حاضر در بورس که جمع عظیمی از مردم بوده و بخشی از آنها قشر محروم هستند، باید مورد توجه قرار گیرند و این موضوع چون سیاست کلان دولت‌ها بوده، باید امروز هم دولت‌ها در این بخش پاسخگو بوده و به آن توجه کنند.

وی اظهار کرد: لذا اولین نکته‌ای که دولت باید به آن عنایت داشته باشد، این است که بازار بورس در کشور بازاری مستقل و تنها نیست و این بازار تحت تاثیر سیاست‌های اقتصادی دولت است، یعنی بازار پولی، مالی و بازار کار و سیاست‌ها در تجارت، واردات و صادرات در بازار بورس تاثیرگذار هستند.

قالیباف با بیان اینکه امروز هر تصمیمی که بانک مرکزی بگیرد، در بورس اثرگذار است، ادامه داد: وزارت صمت، وزارت نفت و همه بخش‌های اقتصادی دولت در این بازار مانند سایر بازارها اثر می‌گذارند.

ريیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه اگر توقع داریم بانک مرکزی و سایر بخش‌ها، هماهنگ باشند، باید سیاست‌های دولت، سیاست‌های روشن و مشخص باشد، تصریح کرد: دولت و ريیس جمهور محترم در معرفی کابینه به مجلس قول دادند که حتما برنامه و سیاست های روشن اقتصادی خودشان را به مجلس اعلام خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه در آستانه ارايه لایحه بودجه 1401 هستیم، ادامه داد: بهتر است این سیاست‌ها مشخص و روشن شود، این توقع و انتظار مجلس از دولت است.

قالیباف خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم گفت: آقای خاندوزی، ازشما که فرزند مجلس هستید و امروز در دولت تشریف دارید، انتظار داریم همان موضوعاتی که در اینجا بحث می‌کردیم، محقق شود. در جلسه‌ای کارشناسی به شما گفتم که توجه کنید، امروز سهامداران خرد ما نیاز دارند که شما ابزار لازم برای پوشش ریسک بورس و حمایت از آنها را به کار گیرید.

ريیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعیین روش حمایت کار ما نیست و کمیسیون‌های اقتصادی و جهش تولید و مرکز پژوهش‌ها می‌توانند در کار کارشناسی کمک کنند، به طور مثال می‌توان با اوراق تبعی این کار را انجام داد، که بحث من روش‌ها نیست افزود: در بورس باید این کار انجام گیرد و باید از سهامداران خرد حمایت شود.

وی با بیان اینکه ثبات در بورس انتظار و توقع ما از وزارت امور اقتصادی و دارایی است، تصریح کرد: نقد شوندگی و شفافیت از اولویت ها و انتظارات و مطالبه مردم و مجلس است.

قالیباف با اشاره به فلسفه وجودی بورس تصریح کرد: بورس بازار سرمایه است و بازار سرمایه برای رونق تولید و توسعه زیرساخت‌های کشور است، امروز چه میزان از اعتبارات بورس به سمت تولید و زیرساخت‌ها هدایت می‌شود.

ريیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما از بورس و آقای عشقی توقع داریم، بحث نظارت و کنترل و روابط و رانت‌های اطلاعاتی که موجب می‌شود عده‌ای در بورس بهره‌مند شوند و عده‌ای آسیب ببینند که عمدتا سهامداران خرد از نوسانات آسیب می‌بینند، ورود کند، این موضوع مستقیم به مدیریت بورس و نظارت و کنترل ذاتی مرتبط است که باید توجه کند.

وی با بیان اینکه باید سیاست‌های اقتصادی روشن شود، ادامه داد: اگر سیاست‌‌‌های اقتصادی و بحث قیمت‌گذاری دستوری و اوراق سهام شفاف شود، ما امیدواریم شاهد بورس باثبات و رشد باثبات منطقی در آینده در این بازار باشیم. این توقع مجلس و مردم از دولت به ویژه وزارت اقتصاد و دارایی است.

قالیباف با بیان اینکه ما در روزهای سه‌شنبه در مجلس بنای پیگیری و نظارت بر اجرای قوانین را داریم، تصریح کرد: حتما در جلسات بعدی روزهای سه شنبه، پیگیر موضوع بورس که دغدغه بیش از دو سوم مردم ایران که سرمایه‌گذار در این بازار هستند، هستیم.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد