سرمایه گذاری 8 میلیارد دلاری در چابهار

سرمایه گذاری 8 میلیارد دلاری در چابهار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از سرمایه گذاری هشت میلیارد دلاری در سال گذشته این حوزه مختلف خبر داد.

امیر مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ماحصل اقدامات صورت‌گرفته در حوزه جذب سرمایه در سال گذشته این بود که مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از 4.9 میلیارد دلار در پایان سال 1400 به هشت میلیارد دلار در پایان سال 1401 رسید و برای سال 1402 هدف‌گذاری شد که این رقم به 14 میلیارد دلار برسد.

وی افزود: از مجموع هشت میلیادر دلار سرمایه‌گذاری انجام شده، جذب سرمایه دو میلیارد دلاری در حوزه انرژی‌های پاک بوده است. ساخت کارخانه تولید سلول‌های خوشیدی در منطقه آزاد آغاز شده، این کارخانه ظرفیت تولید سلول‌های خورشیدی را از مراحل ابتدایی تا انتها را دارد و می‌تواند برای تولید سالانه 5000 مگاوات برق از انرژی خورشید، سلول تولید کند. این مجموعه، اشتغالزایی 5000 نفری در زمان ساخت را به همراه داشته و پس از بهره‌برداری برای 3000 نفر اشتغالزایی مستقیم دارد. فاز نخست کارخانه تولید سلول‌های خوشیدی در سال 1404 و فاز نهایی آن در سال 1407 به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: مورد برجسته دیگر فراهم شدن مقدمات جذب سرمایه 800 میلیون دلاری در عرصه صنایع سنگین و فولاد است. چنانکه در ماه‌های پایانی سال، مقدمات این سرمایه‌گذاری مستقیم از سوی یک شرکت کنسرسیومی با 80 درصد سرمایه‌گذاری خارجی و 20 درصد سرمایه‌گذاری داخلی در صنعت فولاد فراهم شد و پیش‌بینی می‌شود این پروژه در نیمه نخست سال جدید وارد فاز اجرایی شود. پروژه‌ای که پس از بهره‌برداری ظرفیت تولید فولاد کشور را 3.5 میلیون تن افزایش داده و برای 6000 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد داشت.

آغاز پروژه 2.5 میلیارد دلاری تامین و انتقال آب نمک زدایی شده به سه استان شرقی

مقدم تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران و تسهیل مسیر سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی را یکی از اقدامات انجام شده در سال گذشته عنوان کرد و گفت:  به عنوان مثال تنظیم تفاهم‌نامه، تامین زمین و اعطای مجوزهای لازم برای شروع فازهای اولیه از پروژه عظیم تامین و انتقال آب نمک‌زدایی شده به سه استان شرقی کشور با اولویت رفع نیاز آبی چابهار به ظرفیت نهایی دو میلیون و 400 هزار متر مکعب در روز و ارزش بیش از 2.5 میلیارد دلار در دستور کار قرار گرفت. پروژه‌ای که چهره اقتصادی و اجتماعی شرق کشور را بهبود می‌بخشد. همچنین پروژه تامین و انتقال آب نمک‌زدایی شده مربوط به پارک پتروشیمی نگین مکران به میزان 110 هزار متر مکعب هم طی سال گذشته آغاز شد.

وی اضافه کرد: از دیگر اقدامات انجام شده  با محوریت توسعه زیرساخت‌ها، در حوزه تامین شبکه آب‌رسانی بود. چنانکه پروژه احداث شبکه انتقال و توزیع آب روستای بزرگ تیس به عنوان بزرگترین روستای محدوده منطقه به مبلغ اولیه 900 میلیارد ریال به اتمام رسید. همچنین پرداخت بیش از 60 درصد مطالبات پیمانکاران و احیای مجدد پروژه‌های عمرانی منطقه، توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و حمل‌ونقل با بهره‌برداری از 4000 مترمربع انبار سرپوشیده، توسعه زیرساخت‌های برق در محدوده منطقه آزاد با اولویت در پهنه صنعت و تولید و اتمام مطالعات طرح جامع منطقه آزاد و تصویب اولیه آن نیز از اقدامات صورت گرفته در سال گذشته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین به اجرایی شدن ساختار حفاظت از اراضی منطقه آزاد به‌منظور جلوگیری از تصرفات اراضی و صیانت و حفاظت از اراضی ملی و همچنین سنددار کردن زمین‌ها اشاره کرد و افزود: این اقدام در راستای احترام به مالکیت‌ها و امنیت سرمایه‌گذار است. چنانکه فرآیندهای لازم جهت تهیه نقشه کاداستر اراضی محدوده الحاقی منطقه آزاد به وسعت تقریبی 68 هزار هکتار و انتقال اسناد مالکیت به نام سازمان منطقه آزاد به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران طی سال گذشته به پایان رسید.

مقدم همچنین درباره اقدامات صورت گرفته در زمینه تسهیل سرمایه‌گذاری در چابهار نیز اظهار کرد: چابهار سرزمینی بکر و توانمند برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی است و هر اندازه روندهای کسب و کار در این منطقه تسهیل شود، می‌توانیم شاهد جذب بیشتر سرمایه‌ها در چابهار باشیم. به همین رو در گام نخست سه اقدام «افزایش مبلغ تفاهم نامه‌ها و قراردادهای سرمایه‌گذاری با انعقاد قراردادهای پروژه‌های بزرگ و محرک»، «جذب سرمایه‌گذار و انعقاد قرارداد در حوزه تولید انرژی‌های پاک» و «راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی اقیانوس‌پیما از چین به مقصد چابهار» عملیاتی شد.

وی ادامه داد: در گام بعدی «پیگیری و تلاش جهت رفع موانع تولید و راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی متوقف شده»، «جذب بیش از 100 درصدی بودجه مصوب در بخش در آمدها و منابع» و «تعریف خط سبز در گمرک چابهار برای فعالان اقتصادی با توجه به حسن سابقه و میزان فعالیت» شکل اجرایی یافت. و در نهایت برنامه‌ریزی برای تامین زمین مورد نیاز جهت احداث واحدهای آپارتمانی با استاندارهای روز برای طبقه متوسط جامعه، برنامه‌ریزی و اقدام جهت تدوین بسته‌های حمایتی از واحدهای تولیدی و برنامه‌ریزی جهت تسهیل و تسریع در امور مرتبط با سرمایه‌گذاران و کاهش فرایندها و دستورالعمل‌ها در دستور کار 1401 قرار گرفت. سلسله اقداماتی امیدبخش که روند جذب سرمایه به چابهار را تسهیل کرد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد