پتروشیمی‌ها، نوار بهداشتی را گران کردند!

پتروشیمی‌ها، نوار بهداشتی را گران کردند!

طبق رصد بازار و ارزیابی های انجام شده از برخی فروشگاه ها و داروخانه های سطح شهر، قیمت نوار بهداشتی از مهر ماه سال 1396 تا مهر ماه 1400 بیش از 6 برابر افزایش یافته است.

رکنا: طبق رصد بازار و ارزیابی های انجام شده از برخی فروشگاه ها و داروخانه های سطح شهر، قیمت نوار بهداشتی از مهر ماه سال 1396 تا مهر ماه 1400 بیش از 6 برابر افزایش یافته است.

نوار بهداشتی اصلی ترین کالایی است که در دوران قاعدگی بانوان مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل اینکه بانوان هر ماه مجبور به استفاده از این محصول هستند، نوسان قیمت این کالا از اهمیت بسیاری برای سلامت بانوان برخوردار است.

زیرا وقتی صحبت از تامین غذا، پوشاک و سرپناه می شود، کمتر کسی به این فکر می کند که زنان کم درآمد هر ماه چگونه می خواهند محصولات بهداشتی خود را تهیه کنند.طبق بررسی های انجام شده از داروخانه ها و فروشگاه های سطح شهر، قیمت نوار بهداشتی از سال 1396 تاکنون بیش از 6 برابر افزایش یافته است. اگر برای نمونه یک بسته از یک نوع نوار بهداشتی در سال 1396، 2 هزار و 500 تومان قیمت گذاری شده بود، همان برند در سال جاری از 15 تا 18 هزار تومان( براساس ویژگی) قیمت گذاری شده است. این قیمت گذاری فقط به برندهای نوار بهداشتی داخلی و ساخت ایران ختم نمی شود. برندهای خارجی نیز یا بسیار کمیاب شده است یا اگر در فروشگاه ها و داروخانه ها موجود باشد، قیمت آن بسیار سرسام آور است.

طبق بررسی های انجام شده از فروشگاه های محصولات بهداشتی در سطح شهر مشخص شد که قیمت نوار بهداشتی از مهر ماه سال گذشته تا مهر ماه 1400، بیش از 5 بار گران شده است. به طور مثال یک بسته نوار بهداشتی برند داخلی از 9 هزار تومان به بیش از 15 هزار و در برخی برندها به 18 هزار تومان رسیده است.

همانطور که هر انسانی نیاز به آب و غذا دارد، زنان نیز در دوران قاعدگی نیاز به محصولات بهداشتی از جمله نوار بهداشتی دارند و تامین این نیاز اولیه برای قشر کم درآمد بسیار سخت است. به نظر می رسد افزایش قیمت و گرانی های پی در پی این محصولات در بلند مدت منجر به بروز موجی از عفونت ها و بیماری های زنانه شود که مراجع ذی ربط باید راهکاری برای آن بیاندیشند.

حسن زالی، دبیر انجمن صنایع سلولزی - بهداشتی ایران در خصوص قیمت نوار بهداشتی گفت:

* قیمت نوار بهداشتی هم مانند کالاهای دیگر با بالا رفتن نرخ ارز گران شده است. مواد اولیه پوشک بچه و مواد اولیه محصولات بهداشتی بانوان از خارج وارد کشور می شود. ابتدای سال 1399 قیمت دلار 13 هزار تومان بوده است و امروز چقدر است؟ قیمت ارز در افزایش قیمت ها تاثیرگذار است.

* (ضمن تاکید بر این که افزایش قیمت در کیفیت محصولات بهداشتی تاثیرگذار نیست): بخش اعظم مواد اولیه این محصولات که خمیر فلاپ است از خارج از کشور وارد می شود و بخشی دیگر هم در داخل تولید می شود. مواد اولیه ای که در داخل تولید می شود وابسته به قیمت های جهانی پتروشیمی است. شرکت های پتروشیمی در داخل کشور مرتب قیمت ها را بالا می برند.

* (بیان این که افزایش قیمت ها از عهده ما خارج است): در حال حاضر همه قیمت های محصولات پتروشیمی بالا رفته است. این شرکت های پتروشیمی در حال حاضر مواد خوراک به واحدهای داخلی نمی دهند و عرضه این محصولات از سوی پتروشیمی ها قطع شده است.

local_offerبرچسب‌ها:

آخرین اخبار بورس و اقتصاد