نظرخواهی از فعالان بازار درباره اساسنامه صندوق "زمین و ساختمان"

نظرخواهی از فعالان بازار درباره اساسنامه صندوق "زمین و ساختمان"

فعالان بازار سرمایه می‌توانند پیشنهاد و نظرهای خود در ارتباط با پیش‌نویس اصلاحی اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان را به اداره امور صندوق‌های...

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، رییس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار ؛ با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های سازمان بورس بازبینی مقررات تدوین شده است، افزود: با توجه به اهمیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان در جذب سرمایه‌های خرد و مشارکت در پروژه‌های ساختمانی و همچنین با استفاده از تجارب راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان فعال، اصلاح مقررات اساسنامه صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

رضا نوحی خاطرنشان کرد: چابک‌سازی ساختار، تسریع در تاسیس صندوق و استفاده از ظرفیت ناشران فعال در صنعت انبوه‌سازی، از جمله اهداف بازبینی اساسنامه یادشده است.

وی با اشاره به ساختار صندوق‌های زمین و ساختمان، گفت: ارکان این صندوق شامل مجمع صندوق (متشکل از دارندگان واحدهای دارای حق رای) و ارکان اجرایی و نظارتی است.

رییس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ارتباط با سازوکار این صندوق اذعان کرد: در صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، منابع جمع‌آوری شده از عموم، صرف ساخت یک پروژه ساختمانی با ویژگی‌های از پیش تعیین‌شده در امیدنامه صندوق می‌شود.

نوحی با اشاره به نقش «مدیر ساخت» در پروژه ساختمانی و نظارت بر آن، ابراز کرد: به منظور نظارت بر حسن انجام کار، مدیر ساخت ملزم به ارايه گزارش پیشرفت فیزیکی کار در بازه‌های زمانی حداکثر یک‌ماه است. ناظر، گزارش مدیر ساخت را مورد بررسی قرار می‌دهد و ضمن بازدید مستمر از پروژه، آن را با طرح توجیهی صندوق می‌سنجد و مبالغ درخواست شده از طرف مدیر ساخت بر اساس درصد پیشرفت کار پرداخت می‌شود.

به گفته رییس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری، در ساختار اساسنامه پیشنهادی، مدیر ساخت توسط مدیر صندوق به مجمع پیشنهاد می‌شود و این انتخاب نیاز به دریافت تایید از سازمان بورس و اوراق بهادار ندارد.

وی با اشاره به تفاوت‌های اساسی در پیش‌نویس اصلاحی اساسنامه، عنوان کرد: مشخص کردن محدوده وظایف متعهدپذیره‌نویس از جمله تفاوت‌های این اساسنامه است. در طرح اصلاحی، عملیات تعهدپذیره‌نویسی در قالب قرارداد تعهدپذیره‌نویسی پیش‌بینی شده است.

نوحی ادامه داد: شخص متعهدپذیره‌نویس در برابر خدمات تعهدپذیره‌نویسی که متحمل می‌شود، قراردادی را با صندوق می‌بندد. پس اتمام تعهدات خود در هر یک از مراحل افزایش سرمایه صندوق، تعهد دیگری نسبت به صندوق ندارد و می‌تواند نسبت به پذیرش تعهد دیگری اقدام کند. این امر به افزایش دایره اشخاص متقاضی شرکت در عملیات تعهدپذیره‌نویسی صندوق منجر می‌شود و درنتیجه، کاهش هزینه‌های تعهدپذیره‌نویسی صندوق را در پی دارد.

وی افزود: فراهم شدن امکان خرید واحدهای ساختمانی صندوق توسط سرمایه‌گذاران همان صندوق با حفظ حقوق سایر دارندگان واحدها سرمایه‌گذاری صندوق، از موضوعات مهم دیگری است که در این پیش‌نویس مورد توجه قرار گرفت.

رییس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری تصریح کرد: مطابق با اصلاحات در نظر گرفته شده، سرمایه‌گذاران می‌توانند همواره نسبت به افزایش تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری خود از طریق مشارکت در افزایش سرمایه صندوق و همچنین خرید واحدهای سرمایه‌گذرای دیگر سرمایه‌گذاران از بازار بورس اقدام کنند.

به گفته نوحی، سرمایه‌گذاران می‌توانند در دوره‌هایی که از طریق صندوق اعلام می‌شود با دارا بودن تعداد واحد سرمایه‌گذاری مشخصی نسبت به پیش‌خرید یا خرید واحدهای ساختمانی ساخته شده صندوق در ازای واحدهای سرمایه‌گذاری خود اقدام کنند. همچنین، برنامه تهاتر واحدها توسط مجمع صندوق به تصویب رسیده و پیش از اقدام اطلاع‌رسانی می‌شود.

پیش‌نویس اصلاحی اساسنامه صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان از لینک زیر قابل دریافت است و فعالان بازار سرمایه می‌توانند نسبت به ارسال نظرات و پیشنهادات خود به صورت مکتوب به اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری ظرف مدت حداکثر یک ماه از تاریخ این خبر اقدام کنند.

اساسنامه صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد