پیش‌بینی بورس شنبه 7 آبان 1401 | توصیه مهم به سهامداران بورس

پیش‌بینی بورس شنبه 7 آبان 1401 | توصیه مهم به سهامداران بورس

شاخص در آخرین روز کاری هفته گذشته در ادامه روند کاهشی خود 2.05 درصد از ارتفاع خود را از دست داد و به مرز یک میلیون و 241 هزار واحدی رسید. بازار بعد از این افت‌ها به مسیر صعودی باز می‌گردد؟

به گزارش نبض بورس، بورس تهران در هفته گذشته تماما با منفی به کار خود پایان داد و در چهارشنبه 4 آبان ماه آخرین روز معاملاتی بورس با افت 26 هزار واحدی رکورد دار افت در چند هفته اخیر بوده است.

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری هفته گذشته معادل یک میلیون و 310 هزار واحدی بود و این هفته به سطح یک میلیون و 241 هزار واحدی رسید و افت بیش از 5٫2 درصدی را ثبت کرد.

شاخص کل بورس این هفته در 5 روز معاملاتی 69 هزار واحد، معادل 5.28 درصد کاهش یافت. این یکی از بزرگ‌ترین افت‌های هفتگی در سال 1401 است و همچنین شاخص در آخرین روز کاری هفته گذشته در ادامه روند کاهشی خود 2.05 درصد از ارتفاع خود را از دست داد و به مرز 1.241 میلیون واحدی رسید.

اما دلیل اصلی ریزش بورس در این مدت چیست؟

محمدرضا قاسمی، کارشناس بازار سهام معتقد است که بازار‌های موازی از سکه و ارز تا مسکن و خودرو، به فرار سرمایه‌های خرد از بازار سرمایه منجر شده است. کاهش 70 هزار واحدی شاخص کل در یک هفته، بیشتر از فقدان تقاضا تحت فشار قرار گرفته تا افزایش عرضه ها، زیرا ارزش معاملات به مرز کمتر از 2 همت نزدیک شده و عرضه کنندگان سهام مجبور به پیشنهاد قیمت‌های کمتری هستند تا بتوانند به خریداران رو به کاهش، سهام خود را بفروشند. افزایش نسبت خروج نقدینگی خرد به کل ارزش معاملات خرد بازار سهام نشان از همین معضل دارد. این کارشناس بازار سرمایه نرخ سود بدون ریسک را یکی دیگر از عوامل موثر بر شرایط کنونی بورس می‌داند.

شرایط بازار‌های جهانی نیز عامل دیگری است که قاسمی از آن یاد می‎کند؛ سیگنال‌های منفی بازار جهانی در بخش فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی که در گزارش‌های ضعیف فصل تابستان این صنایع هم مشهود بود، دلیل دیگری برای ریزش بورس بوده است. /اقتصادآنلاین

توصیه مهم به سهامداران

قاسمی معتقد است که حتی در شرایط کنونی قیمت‎های فعلی سهام هم با همه ریسک‌ها و هزینه تراشی‌ها، واقعا برای خرید بلندمدتی جذاب هستند و تنها نیاز به صبوری و خرید سهام کم ریسک (غیردلاری و غیر بودجه ای) داریم. نسبت P/E بازار به کمتر از 6 رسیده و آینده نگری این عدد با فرض تورم 40٪ تا یک سال آینده کمتر از 5 است و به نظر جذابترین بازار مالی کشور در شرایط فعلی است.

حمایت‌ها برای بورس کارساز می‌شود؟

مدیر روابط عمومی سازمان بورس از برگزاری جلسات فوق‌العاده برای بررسی راهکار‌های کوتاه‌مدت حمایت از بازار سرمایه جهت اقدامات عملیاتی فوری در سازمان بورس خبر داد. محمدهادی سلیمی‌زاده مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس، امروز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «در پی تصمیمات هیيت مدیره سازمان بورس در جلسه فوق‌العاده روز گذشته، تعهدات فروش بازارگردان‌ها طی روز‌های آینده محدود شده و عرضه‌های اولیه تا زمان پایداری شرایط بازار، متوقف خواهد شد. همچنین اصلاحیه دستورالعمل بازارگردانی نیز جمع‌بندی شده و به زودی ابلاغ می‌شود». وی در ادامه متن خود افزود: «تصمیمات حمایتی از بازار سرمایه ادامه خواهد داشت».

پیش بینی بورس فردا

بنابراین انتظار می‌رود که بورس فردا به دلیل خبر جلسات حمایتی و اقداماتی که احتمال دارد فردا صورت بگیرد، شرایط بهتری را نسبت به هفته گذشته تجربه کند و شاهد برگشت تعادل به بازار باشیم، اما برگشت به روندی صعودی و پایدار، نیاز به زمان بیشتری دارد. حال باید دید که این موضوع تا چه می‌تواند تاثیرگذار خواهد بود. /فردای اقتصاد

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد