قیمت کالاهای اساسی در ماه‌های پایانی دولت/ شرط انتشار سند همکاری ایران و چین

قیمت کالاهای اساسی در ماه‌های پایانی دولت/ شرط انتشار سند همکاری ایران و چین

سخنگوی دولت با اشاره به مسيله تثبیت بازار و تلاش برای کاهش تحریم‌ها، گفت: به اطلاع مردم می‌رسانم دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت‌ها به خصوص در مورد کالاهای اساسی تا پایان کار خود ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، علی ربیعی در ابتدای اولین نشست خبری در سال 1400 گفت: دولت در آستانه انتخابات 1400 تلاش دارد به حکم وظیفه ذاتی خود در جلب “مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی اقتصادی و اجتماعی ” خود تسهیل گر حضور همان” همه با هم” رفراندم 12 فروردین بر سر صندوق های انتخابات ریاست جمهوری است.

ربیعی با اشاره به برنامه پنج گانه دولت در سال 1400 تاکید کرد: دولت در ماه‌های باقی مانده با تمام توان و بدون کمترین وقفه برنامه های 5 گانه ای را دنبال خواهد کرد. بدون تردید عقب راندن تحریم تا آخرین روز کار دولت به طور مستمر ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه ما مصمم هستیم که اجازه ندهیم تحریم های غیرقانونی آمریکا اخلالی در حرکت ایران در مسیر توسعه و تعامل سازنده با جهان ایجاد کند، تصریح کرد: اما در عین حال تلاش دولت برای رفع تحریم ها تا آخرین روزکاری دولت متوقف نخواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: ما از رساندن و تکرار این پیام روشن به ناقضان برجام خسته نخواهیم شد که هرچقدر زمان بخواهند در اختیار خواهند داشت، اما باید بدانند که هر روز تعلل بیشتر در لغو تحریم علیه ایران، نه تنها شانس احیای برجام را به عنوان اولین و آخرین راه حل در دسترس برای کنار گذاشتن اختلافات کمتر می کند بلکه آنها را از بدست آوردن چشم انداز بهتری از روابط با ایران هم دورتر خواهد کرد.

ربیعی با تاکید بر اینکه ما اطمینان داریم که دولت آمریکا هیچ راه منطقی جز بازگشت به برجام و رفع کامل تحریم ها ولو بعد از پایان دولت دوازدهم پیش روی خود ندارد، گفت: اما بنا به مسيولیت دولت در پاسخگویی به مردم، رفع تحریم ها یکی از مهمترین اولویت های دولت باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به برنامه‌های دولت در حوزه سلامت و درمان اظهار کرد: حوزه سلامت با تمرکز بر کرونا از جمله برنامه های اصلی و مستمر دولت خواهد بود. واردات بیش از 20 میلیون واکسن خریداری شده و تلاش برای به ثمر رساندن تولیدات داخلی که به طور مستقل یا با مشارکت خارجی در حال انجام هستند دنبال خواهد شد.

سخنگوی دولت یادآور شد: در این خصوص علاوه بر کشور کوبا با دو کشور تولید کننده نیز مذاکراتی صورت گرفته است. مراقب و پیشگیری از گسترش و قطع زنجیره ویروس کرونا و واکسیناسیون عمومی و تمهید برای درمان به موقع و موثر بیماران از برنامه های این حوزه است.

ربیعی با اشاره به مسيله تثبیت بازار و تلاش برای کاهش تحریم ها، گفت: به اطلاع مردم می رسانم دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت ها به خصوص در مورد کالاهای اساسی تا پایان کار خود نخواهد داشت. 6 میلیارد دلار از بودجه تخصیص برای تامین کالاهای اساسی اختصاص یافته است. از مجموعه 100 قلم کالای ضروری بیش از 20 قلم کالای اساسی در دو مورد مرغ و روغن دچار اختلال توزیع شده‌اند که تصمیمات ستاد اقتصادی تولید در هر دو مورد افزایش یافته و در صورت نیاز واردات صورت گرفته و برنامه متعادل کردن بازار به سرعت انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اتمام پروژه‌های زیرساختی برای آینده کشور اظهار کرد: در برنامه چهارم اتمام پروژه های زیرساختی تمهید شده و اقدام برای تداوم این پروژه ها برای آیندگان در دستور کار دولت است. این پروژه ها آثار عظیمی بر سالهای بعد بر زندگی آینده ایران و ایرانیان خواهد داشت. دولت معتقد است همچنان باید شرایطی به وجود آورد تا دولتی فارغ از تحریم و آماده جهش تولید و اقتصاد را به منتخب بعدی ملت تحویل دهد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در همین راستا براساس رهنمود رهبری برای سال 1400 برنامه ای 4ماهه در قالب یک برنامه یکساله در دستور کار خود قرار داده است که بتواند تسهیل گر ادامه برای دولت بعد هم باشد.

شرط انتشار متن سند همکاری ایران و چین

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در زمینه علت انتشار نیافتن سند جامع همکاری میان ایران و چین اظهار کرد: وزارت امور خارجه گزارش برگ این سند را که حاوی تمامی سرفصل ها، ريوس و محتوای توافق است منتشر کرده و به راحتی در دسترس همگان قرار دارد. انتشار متن کامل مشروط به موافقت طرفین است. ما هیچ ملاحظه ای برای انتشار آن نداریم اما شاید نظر طرف چینی متفاوت باشد.

وی با اشاره به امضای سند «برنامه همکاری جامع ایران و چین» تصریح کرد: در روزهای گذشته شاهد سفر وزیر امور خارجه چین آقای وانگ ای به تهران بودیم. این سفر فرصتی برای تبادل دیدگاه های میان دو کشور در زمینه های مختلف مورد علاقه و به ویژه تعمیق همکاری های ایران و چین فراهم آورد. امضای سند «برنامه همکاری جامع ایران و چین» به منزله مهمترین دستاورد این سفر، در واقع نقشه راه 25 ساله ای برای همکاری، سرمایه گذاری و تجارت میان دو کشور است که امیدواریم در ماه ها و سال های آینده با توافق های تکمیلی بتوانیم گام های عملی در محقق کردن این چشم انداز برداریم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: البته این سند بلند مدت تنها مختص ایران برای چین نیست و اولین مورد سند بلند مدت همکاری برای ما هم محسوب نمی شود. همچنین این اسناد و برنامه های بلند مدت علیه هیچ کشور ثالثی نیست و تنها هدف آن تحقق و بهره برداری از همه ظرفیت های موجود در روابط میان ملت هاست.

ربیعی ادامه داد: ما امیدواریم و البته آمادگی داریم که با سایر کشورهایی که علاقه مند به توسعه روابط در زمینه های تجاری و امنیتی هستند، اسناد مشابهی را در همکاری با هم تنظیم کنیم. به همین ترتیب، اعتقاد داریم که این سند همکاری، آخرین امیدها به موفقیت آمیز بودن مسیر احیای کامل برجام را تسهیل می کند.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه علت انتشار نیافتن سند جامع همکاری میان ایران و چین اظهار کرد: وزارت امور خارجه گزارش برگ این سند را که حاوی تمامی سرفصل ها، ريوس و محتوای توافق است منتشر کرده و به راحتی در دسترس همگان قرار دارد. انتشار متن کامل مشروط به موافقت طرفین است. ما هیچ ملاحظه ای برای انتشار آن نداریم اما شاید نظر طرف چینی متفاوت باشد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این سند صرفا یک نقشه راه است و حاوی هیچ تعهدی برای طرفین نیست، تصریح کرد: این چارچوب کلی و ظرفیتی است که در طول زمان باید از طریق توافقاتی در حوزه علایق مشترک تکمیل شود. بر همین مبنا این سند، پیمان، قرارداد و عهدنامه بین المللی محسوب نمی شود و طبق این تفسیر حقوقی نیازی به مصوبه مجلس هم ندارد؛ بدیهی است در صورتی که بخواهد جنبه های اجرایی و عناوین مشخص حقوقی قرار گیرد به مجلس ارايه خواهد شد.

ربیعی با اشاره به واکنش های انتقادی به امضای این سند در روزهای اخیر، گفت: یک بخش از واکنش ها نگرانی هایی است که ما باید به آن توجه کنیم، نخبگان جامعه و کنشگران سیاسی مایلند هیچ قراردادی خارج از منظر افکار عمومی منعقد نشود. دولت برای دغدغه این گونه افراد که نگران استقلال کشور هستند احترام قايل است. جهت استحضار این عزیزان دولت ایران از ابتدا هیچ مشکلی برای انتشار کامل این سند نداشته و طرف مقابل احتمالا به لحاظ برخی ملاحظات مربوط به خود مایل به انتشار نبوده است.

وی تاکید کرد: در همین راستا وزارت امور خارجه اقدام به انتشار گزارش‌برگ نموده است که حاوی کلیت این سند است و با اطمینان اعلام می کنم سرفصلی فراتر از آنچه در گزارش‌برگ آمده وجود ندارد و طی مذاکراتی که با همکارانم در وزارت امور خارجه داشته ام، ترتیب گفت‌وگو هایی بیشتر با مردم و حتی منتقدان و در نتیجه توضیح کامل برای اطمینان بخشی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دولت یادآور شد: اما موضوع انتقاد، جنبه ای فراتر از دلسوزان استقلال کشور یافته و همانگونه که در سوال مطرح است یک جریان عملیات روانی بزرگی را به راه انداخته اند. بخشی از این افراد که وادادگی در مقابل بیگانگان را در سابقه خود دارند آغاز کننده این فضاسازی و دروغ پردازی ها بوده اند.

ربیعی با بیان اینکه کاملا مشخص است اینان نه از سردلسوزی و نه وطن پرستی بلکه به دلیل مخالفت با استقلال طلبی جمهوری اسلامی یک جریان تبلیغاتی به راه انداخته و تحلیل های بی پایه را سامان دادند، اظهار کرد: فراموش نکردیم یک روز گفتند جزایر واگذار شد، یک روز گفتند نیروهای نظامی ایشان در ایران خواهند آمد، یک روز از واگذاری نفت گفتند. همه اینها دروغی آگاهانه بیش نیست. مردم ما می دانند استقلال سیاسی حفظ تمامیت ارضی عدم وابسته کردن کشور و حفظ منافع ملی بزرگترین دستاورد نظامی سیاسی است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد