پارس چقدر سود تقسیم کرد؟ | قطعی برق چه اثری بر روی شرکت دارد؟

پارس چقدر سود تقسیم کرد؟ | قطعی برق چه اثری بر روی شرکت دارد؟

مجمع پتروشیمی پارس روز گذشته مورخه 27 تیر 1400 برگزار شد. در این مجمع پروژه‌های توسعه‌ای شرکت معرفی شد. گزارش جامع و کامل نبض بورس از این مجمع را بخوانید.

به گزارش نبض بورس، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی پارس با حضور 92 درصد سهامداران، نماینده سازمان بورس، نماینده موسسه حسابرسی و بازرس قانونی و ناظرین به ریاست آقای محبی فرد به صورت حضوری و آنلاین برگزار گردید.

آقای حسنی مدیرعامل شرکت گزارشی از فعالیت شرکت در خصوص سال مالی منتهی به 30 اسفند 1399 به صورت زیر ارايه دادند:

شرکت پتروشیمی پارس در سال 1399 جمعا موفق به تولید 4,202 هزار تن محصول گردیده است که 3,036 هزار تن در واحد استحصال اتان (شامل اتان، پروپان، بوتان وگسولین) و 1,166 هزار تن در واحد‌های اتیل بنزن و استایرن منومر می‌باشد. مجموع کل فروش شرکت نیز 3,582,044 تن بوده است.

ظرفیت اسمی سالانه محصولات شرکت معادل 4.249 هزار تن و به صورت زیر می‌باشد:

 
عمکلرد شرکت در بخش تولید:

کل تولید شرکت پتروشیمی پارس برای دوره‌ مالی منتهی به سال 1399 مقدار 4.055 هزار تن بوده است که نسبت به برنامه تولید کمتر از 2 درصد کاهش داشته است. این کاهش به دلیل  شیوع بیماری کرونا و تعطیلی برخی کارخانه‌ها و هم چنین بخش حمل و نقل بوده است.

 
عمکلرد شرکت در بخش فروش:

مقدار برنامه فروش کل سال 1399 معادل 3.508 هزار تن پیش بینی شده بود. مقدار فروش 2 درصد نسبت به برنامه رشد داشته و در مقایسه با دوره مشابه سال قبل نیز 9 درصد افزایش داشته است.

 
نرخ فروش محصولات:

نرخ فروش محصولات بر اساس قیمت‌های جهانی، قیمت اعلامی توسط وزارت نفت، خوراک بین مجتمعی و قیمت بورس کالا تعیین می‌شود.

اتان: نرخ اتان توسط وزارت نفت محاسبه و به مجتمع‌های پتروشیمی با توجه به نرخ جهانی پلیاتیلن و نفتا به صورت ماهانه و بر حسب دلار بر تن اعلام می‌شود، نرخ اتان دریافتی در بودجه سال 1400 به ازای هر تن 220 دلار پیش بینی شده است که مبنای فروش به شرکت وابسته (مشتری 80 درصد از اتان شرکت) و پتروشیمی جم (مشتری 20 درصد از اتان شرکت) قرار گرفته است.

پروپان: فروش به شرکت‌های پتروشیمی جم، مروارید و دیگر شرکت‌های وابسته بر اساس خوراک بین مجتمعی صورت می‌گیرد.

بوتان: فروش محصول بصورت داخلی و به پتروشیمی جم بر اساس خوراک بین مجتمعی صورت می‌گیرد.

پنتان پلاس: فروش این محصول به شرکت‌های پتروشیمی جم، برزویه با قیمت بین مجتمعی و مطابق فرارداد‌های فی مابین صورت می‌گیرد.

استایرن منومر: فروش محصول استایرن منومر به شرکت‌های خریدار در بورس کالا و سایر شرکت‌های مستقر در پارک استایرن، براساس قیمت بورس کالا می‌باشد.

عملکرد مالی شرکت:

مجموع درآمد عملیاتی شرکت برابر مبلغ 263.690.661 میلیون ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال 1398، به میزان 71 درصد افزایش داشته است که ناشی از افزایش مقداری فروش محصولات و افزایش نرخ ارز نسبت به مدت مشابه بوده است.

بهای تمام شده کالای فروش رفته نسبت به دوره مشابه سال گذشته 68 درصد افزایش پیدا کرده است. علت اصلی افزایش نسبت بهای تمام شده، افزایش نرخ ارز نسبت به دوره مشابه سال گذشته می‌باشد.

شایان ذکر است 92 درصد از بهای تمام شده تولید مربوط به مواد اولیه مصرفی و سهم دستمزد مستقیم و سربار 8 درصد از کل بهای تمام شده می‌باشد که تغییرات در هزینه‌های دستمزد و سربار سهم کمی در افزایش کل بهای تمام شده طی دوره را دارد.

در سود خالص نیز شرکت افزایش 100 درصدی را تجربه کرده و با 122,223 میلیارد ریال سود خالص، به ازای هر سهم سودی 20,371 ریالی را ساخته است.

 
تحلیل حساسیت سودآوری پارس نسبت به نرخ ارز:
 

با فرض ثبات سایر مفروضات پیش بینی سال 1400، به ازای هر 10.000 ریال کاهش در نرخ تسعیر فروش محصولات، معادل 13.466.499 میلیون ریال فروش شرکت کاهش یافته و در صورتی که نرخ ارز از 260.000 ریال به 220.000 ریال کاهش یابد، فروش شرکت مبلغ 53.865.995 میلیون ریال کاهش می‌یابد.

 

پروژه‌های توسعه ای شرکت پتروشیمی پارس:
  • توسعه سیستم F&G واحد استحصال اتان.
  • احداث مخزن آب آتش نشانی و تاسیسات پمپاژ مربوطه در واحد C2.
  • تدارکات و اجرای پروژه از فشار انداختن سریع واحد C2.
  • تدارکات و اجرای پروژه باز مهندسی شبکه آب آتش نشانی، دیلاژ ولوها, … واحد استحصال اتان.
  • نصب Cold Box‌های واحد استحصال اتان.
  • خرید و نصب فیلتر FT-153C.
  • طراحی، خرید و نصب فیلتر 551 واحد C2.
  • تزریق LPG به خط برگشتی.
  • پروژه احداث واحد‌های PDH-PP.
  • پروژه افزایش ظرفیت واحد‌های EB-SM.
  • واحد‌های جدید SM-EB.

در ادامه در رابطه با بند‌های حسابرسی عنوان شد:

در خصوص بند 4 در رابطه با مبلغ 589 ر 2 میلیارد ریال پرداختی به صندوق اختصاصی بازار‌گردانی خلیج فارس عنوان شد: ماهیت این بند سرمایه گذاری بوده، اما حسابرس معتقد است این بند ماهیت خزانه داری دارد. در مجموع این بند اختلاف نظر بین حسابرس و سازمان بورس می‌باشد.

در خصوص بند 5 در رابطه با پاسخ تايیدیه‌های درخواستی و صورت تطبیق‌های فی ما بین شرکت‌های وابسته درخصوص سرفصل دریافتنی‌های تجاری حاکی از مغایرتی به مبلغ 9.600 میلیارد ریال تکلیف شد: در خصوص پتروشیمی جم چنانچه تا پایان مرداد شرکت به نتیجه نرسید اقدام حقوقی صورت گیرد. در خصوص مجتمع پارس جنوبی نیز مغایرت‌ها برطرف گردد.

در خصوص بند 7 در رابطه با مانده مطالبات شرکت از شرکت بازرگانی پتروشیمی به ‏مبلغ 11.193 میلیارد ‏ریال (جمعا معادل 135 میلیون دلار) عنوان شد: رای هیات داوری به نفع شرکت صادر شده و حکم توقیف اموال صادر شده است. پیگیری در خصوص توقیف اموال ادامه دارد.

 

سوالات مطرح شده در مجمع:

نرخ فروش اتان چقدر می‌باشد؟ نرخ اعلامی معاون برنامه ریزی نفت ملاک نرخ گذاری می‌باشد.

پیش بین نرخ ال پی جی برای سال 1400 چقدر می‌باشد؟ پیش بینی شرکت نرخ 425 دلار بوده، اما در حال حاضر این نرخ بالغ بر 600 دلار می‌باشد.

نرخ دلاری استایرن منومر چقدر می‌باشد؟ نرخ دلاری استایرن مونومر بر اساس نرخ جهانی بوده، اما نحوه محاسبه نرخ بین مجتمعی فوب خلیج فارس منهای 5 درصد می‌باشد.

مقدار فروش صادراتی برای سال 1400 چقدر می‌باشد؟ ال پی جی کاملا صادراتی می‌باشد و استایرن منومر فقط برای بازار داخلی و به میزان 1.3 میلیون تن می‌باشد.

قطعی برق چه اثری بر روی شرکت دارد؟ شرکت در این خصوص مشکلی نداشته و برق را از شبکه دریافت نمی‌کند.

 

در انتها به ازای هر سهم 20.000 ریال سود تقسیم گردید، سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و سازمان حسابرسی به عنوان بازرس علی البدل انتخاب گردید.

 

بیشتر بخوانید:

  • گزارش بورس امروز دوشنبه 28 تیر 1400
  • برگزاری مجمع 37 شرکت بورسی امروز 28 تیر
  • پیش بینی عجیب از آینده قیمت بیت کوین

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد