صادرات ایران به آفریقا 2 برابر شد

صادرات ایران به آفریقا 2 برابر شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در بخش‌های صادرات خودرو، صنعت ساختمان‌سازی، نفت و گاز و خدمات فنی و مهندسی می‌توانیم با کشور‌های غرب آفریقا تعامل داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت سیدرضا فاطمی امین در حاشیه اجلاس بین‌المللی همکاری‌های علمی-تجاری ایران و کشورهای غرب آفریقا که در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، گفت: یکی از کانون‌های توجه ما قاره آفریقا است که دارای ظرفیت‌های بالایی است. میزان صادرات کالا‌های ما به آفریقا امسال 100 درصد افزایش یافته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: همایش ایران و کشور‌های غرب آفریقا که به مدت سه روز برگزار می‌شود، از اولین همایش‌ها است که در این سطح برگزار شده است. در این همایش مسيولان و فعالان اقتصادی از 10 کشور غرب آفریقا حضور دارند.

وی با اشاره به توسعه تجارت با کشور‌های غرب آفریقا اظهار داشت: در همایش ایران و کشور‌های غرب آفریقا 850 میلیون دلار قرارداد و بیش از 1 میلیارد دلار تفاهمنامه امضا خواهد شد. بر اساس برنامه‌ریزهای انجام‌شده هیات 50 نفری از مسيولان و فعالان اقتصادی که در این اجلاس حضور داشتند از واحد‌های تولیدی کشور مانند فولاد، کشتی‌سازی، نفت و گاز و... بازدید خواهند کرد.

فاطمی امین اظهار داشت: کشور‌های غرب آفریقا ظرفیت‌های خوبی در معادن دارند و شرکت‌های ما نیز توانمندی‌های بالایی در زمینه معدن دارند که می‌توان از این ظرفیت‌ها برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشور‌های غرب آفریقا استفاده کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت‌های بسیار بالای قاره آفریقا، همایش بین‌المللی همکاری‌های علمی-تجاری ایران و کشورهای غرب آفریقا را نقطه عطفی برای گسترش روابط اقتصادی کشورمان با این کشورها برشمرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مهمترین دستاوردهای ارتباط با کشورهای غرب آفریقا و برنامه‌ریزی‌های ایران برای توسعه تجارت با این کشورها، اظهار داشت: یکی از کانون‌های توجه‌مان در نقاط بین‌المللی، قاره آفریقاست.

وی با بیان اینکه قاره آفریقا ظرفیت بسیار بالایی دارد، افزود: خوشبختانه در سال گذشته حجم صادراتمان با قاره آفریقا صد درصد رشد داشت و امسال هم رشد داشته‌ایم.

وزیر صمت با اشاره به اینکه این اجلاس برای نخستین مرتبه در این سطح با حضور 10 کشور آفریقایی عمدتا از غرب آفریقا برگزار می‌شود، بیان داشت: کارهای بسیار متنوعی در این اجلاس برگزار می‌شود که به‌طور مثال امروز نزدیک به 850 میلیون دلار قرارداد و بیش از یک میلیارد دلار تفاهم‌نامه امضا می‌شود زیرا زمینه‌های بسیار خوب کاری میان کشورمان و کشورهای آفریقایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه این اجلاس در سه روز برگزار می‌شود که پس از افتتاحیه رسمی، سخنرانی مقامات و پنل‌های تخصصی انجام می‌شود، اضافه کرد: علاوه بر حضور در اجلاس، مقامات رسمی کشورهای آفریقایی شامل وزرا، معاونان وزرا و فعالان اقتصادی این کشورها که حدود 50 نفر هستند، ضمن بازدید از واحدهای مختلف صنعتی، فولادی، کشتی‌سازی و نفت و گاز، از توانمندی‌های اقتصادی ایران اطلاع‌ کاملی به دست آورند.

فاطمی‌امین اظهار امیدواری کرد که این اجلاس نقطه عطفی برای گسترش روابط اقتصادی ایران با کشورهای آفریقایی خصوصا کشورهای غرب آفریقا باشد.

وی با بیان اینکه در روابط اقتصادی‌مان دنبال همکاری با کشورهایی هستیم که مکمل کشورمان باشند، بیان داشت: در کشورهای آفریقایی ذخایر بسیار خوب معدنی وجود دارد که شرکت‌های معدنی در ایران هم بسیار توانمند هستند.

وزیر صمت با بیان اینکه در بخش‌های مختلفی از جمله صادرات خودرو به کشورهای آفریقا و همچنین بحث کشتی، ساخت قایق و در بخش‌های مختلف صنعت ساختمان قراردادهای همکاری خوبی میان ایران و این کشورهای آفریقایی منعقد می‌شود، گفت: در مورد تجهیزات پزشکی، دارو، صنایع نفت و گاز، ماشین‌آلات کشاورزی، خدمات مهندسی مانند راه‌، جاده و سد و ساختمان، ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد که می‌توانیم در این حوزه‌ها، همکاری خوبی میان ایران و این کشورهای آفریقایی داشته باشیم.

پایان پیام/

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد