چگونه طلا بخریم و مالیات ندهیم؟

چگونه طلا بخریم و مالیات ندهیم؟

یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان حوزه طلا، مالیاتی است که باید برای کالای خریداری‌ شده پرداخت می کنند. حتی افرادی که با رویکرد مصرف، طلا خرید می‌کنند، لازم است مالیات بدهند. حالا این گونه طلا بخرید و مالیات ندهید!

به گزارش نبض بورس، یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان حوزه طلا، مالیاتی است که باید برای کالای خریداری‌ شده پرداخت کنند. حتی افرادی که با رویکرد مصرف طلا خرید می‌کنند، لازم است مالیات بدهند. این در حالی است که اخیرا در بورس کالا سازوکاری پیش‌بینی شده است که معامله گران بدون پرداخت مالیات می‌توانند در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند. پنجشنبه هفته گذشته معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا راه‌اندازی شد که امکان ورود به این معاملات با حدود 300 هزار تومان نیز فراهم است.

امیرمسعودپرور کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ورود شمش طلا به بازار گواهی سپرده بورس کالا تصریح کرد: یکی از ابزارهای مدرن بورس کالا گواهی سپرده کالایی است و زمانی که این ابزار از سال 1397 به بورس کالا راه پیدا کرد، بحث چگونگی پرداخت مالیات آن محل ابهام بود؛ اما سرانجام با پیگیری‌های سازمان بورس و همراهی سازمان امور مالیاتی، ابهام مالیاتی معاملات گواهی سپرده کالایی برطرف شد. | کالا خبر

گواهی سپرده از پرداخت مالیات معاف شد

او ادامه داد: بنابراین پس از جلسات متعدد در اواخر سال 1399، تصمیم بر این شد معاملات گواهی سپرده تا زمان تحویل محصول از پرداخت مالیات معاف باشد. به این مفهوم، تمام معاملات که در بازار ثانویه گواهی سپرده انجام می‌شود، نیازی به پرداخت مالیات ندارد و خریدار تنها هنگام تحویل کالا، مالیات پرداخت می کند.

پرور یادآور شد: معافیت مالیاتی برای طلا که یکی از کالاهای نقد شونده و پرتقاضا برای سرمایه‌گذاران است، گزینه بسیار مهم و تاثیرگذاری به شمار می‌رود تا از طریق این معاملات، سرمایه‌ گذاران حوزه طلا برای بخش مهمی از سرمایه‌گذاری خود در یک بازار شفاف و قانونمند، هیچ مالیاتی پرداخت نکنند.

به گفته او، براساس تصمیمی که اخیرا گرفته ‌شده، قرار است علاوه بر گواهی سپرده شمش طلا، بازار آتی این کالا نیز راه‌اندازی شود که می ‌تواند برای پوشش ریسک خریداران گزینه جذابی باشد.

سرمایه‌های سرگردان به بازار طلا می‌آیند

پرور معتقد است: ایجاد این بازار برای کالای سرمایه‌پذیری چون طلا، می‌تواند پرمخاطب و گسترده شود. به ‌این ‌ترتیب پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی گواهی سپرده و آتی شمش طلا، بخش قابل‌ توجهی از سرمایه‌های سرگردان جذب این بازار شود.

پرور تصریح کرد: با راه‌اندازی بازار آتی شمش طلا، سرمایه‌گذاران با ریسک کمتری می‌توانند در این بازار خرید کنند، ضمن اینکه در بازار جدید، هر گواهی سپرده معادل یک دهم طلا است که این مسيله می‌تواند باعث جذب سرمایه‌های خرد به بازار طلا شود.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد