گرانی حبوبات باعث حذف شدن از سفره مردم می‌شود؟!

گرانی حبوبات باعث حذف شدن از سفره مردم می‌شود؟!

علت افزایش قیمت حبوبات در اسفندماه سالجاری را در گزارشی بررسی کرده ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، با افزایش قیمت گوشت و مرغ مصرف حبوبات به عنوان یکی از پروتیين های جایگزین افزایش یافته اما این محصول نیز از گرانی دور نمانده و قیمت این محصولات در دو سال گذشته چند برابر شده است.

سرانه مصرف حبوبات در کشور حدود 10 کیلوگرم برای هر نفر است اما بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی سالانه نزدیک به 700 هزارتن انواع حبوبات تولید و کمبودها از دیگر کشورها از جمله کانادا وارد می شود.

از عمده ترین دلایل افزایش قیمت حبوبات می توان به افزایش نرخ نهاده ها و هزینه های تولید، نرخ ارز و هزینه های مربوط به تحریم ها همچون هزینه انتقال ارز، خرید واسطه ای و جابجایی مکرر مسیرهای حمل کالا اشاره کرد.

واردات حبوبات از ابتدای سال 1398 با ارز نیمایی که بسیار نزدیک به قیمت های بازار آزاد است انجام می شود.

همچنین باید به این موضوع هم اشاره کرد که در زمان پاندمی کرونا دنیا با کاهش تولید و تقاضای محصولات روبرو بود و تجارت جهانی محصولات غذایی مختل شده بود.

در ماه های اخیر ولی با توجه به مهار نسبی پاندمی و همچنین خشکسالی های حادث در دنیا با رشد تقاضا و کاهش عرضه محصولات غذایی روبرو هستیم.

مقایسه قیمت ماهانه حبوب در میادین میوه و تره‌بار طی امسال نشان می‌دهد این محصولات 12ماه از سال را با افزایش قیمت طی کرده‌اند.

شهریور، مهر و آبان امسال تنها ماه‌هایی بوده‌اند که قیمت حبوبات در آنها با توجه به همزمانی با فصل برداشت این محصولات کاهشی بوده و دیگر ماه‌های سال شاهد رشد نرخ‌ها بوده‌ایم.

در آخرین نرخنامه میادین میوه و تره‌بار قیمت حبوب در اسفندماه دوباره افزایش یافته است.

-لوبیا چیتی 75000 تومان

-لوبیا قرمز قمی 58000 تومان

-لوبیا سفید 75000 تومان

-نخود 64000 تومان

-لپه تبریز 50000 تومان

-عدس 55000 تومان

-ماش 47000

-لپه باقلا 70000 تومان

به همین مظور، قاسمعلی حسنی دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی، با بیان اینکه در یکی دو ماه اخیر در برخی غلات و حبوبات شاهد افزایش قیمت غیر منطقی و غیرقانونی بودیم، اظهار کرد: این افزایش قیمت به خاطر کمبود یا کسری بار نبود بلکه به خاطر سودجویی برخی افراد در فروش بارشان بود.

وی در ادامه به کشورهایی که به ایران حبوبات صادر می کنند اشاره کرد و گفت: عدس از کانادا، نخود از اتیوپی و استرالیا، لوبیا از چین، قزاقستان وقرقیزستان وارد کشورمی شود.

حسنی با بیان اینکه ارزهای نیمایی و یارانه‌ای آفت اقتصاد کشور است، افزود: این ارزهای دولتی رقابت را غیرمنصفانه کرده است. عده ای دسترسی به این ارزها دارند و عده ای دیگر نیز ندارند. این افرادی که ارز دولتی دریافت می‌کنند با ارز دولتی خرید می کنند ولی با قیمت آزاد محصولاتشان را می فروشند.

بر اساس این گزارش، با افزایش قیمت گوشت و لبنیات، وزن حبوبات در سبد اقلام پروتيینی مردم افزایش یافت؛ اما افزایش نجومی قیمت حبوبات نیز منجر به کاهش خرید مردم شد. حال آیا محصولاتی نظیر نخود، لوبیا، لپه و عدس هم از سفره مردم حذف می‌شود؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد