اتفاق عجیب در بازار ارز / قطع برق، دلار را گران کرد!

اتفاق عجیب در بازار ارز / قطع برق، دلار را گران کرد!

بانک مرکزی گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد نرخ رشد واحدهای صنعتی در تیرماه کاهش یافته است. بیشترین کاهش تولید مربوط به صنایع فولاد و سیمان بوده است. دو صنعتی که نقش مهمی در صادرات و ارزآوری ایران داشته‌اند. اما چرا تولید این صنایع در تیرماه کاهش یافت و ارتباط آن با قیمت دلار چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گزارشی از نرخ رشد بخش صنعت منتشر کرده است. بر اساس این گزارش نرخ رشد صنعت در خرداد ماه 7.7 درصد بوده اما در تیرماه در محدوده 2.5 درصد در نوسان بوده است.

این گزارش نشان می‌دهد صنایع فلزات اساسی و کانی‌های غیرفلزی دو گروهی هستند که رشد شاخص تولید آنها در خرداد ماه مثبت بوده ولی در تیر ماه منفی شده است. دو گروهی که بیشترین سهم را در کاهش رشد تولید در بخش صنعت داشته‌اند.

اما چرا رشد تولید صنایع در تیرماه کاهش یافته است؟ بر اساس این گزارش، یکی از عوامل کاهش رشد تولید، قطع برق صنایع است.

از ابتدای تابستان امسال، شاهد قطع مکرر برق واحدهای مسکونی در شهرهای مختلف بودیم. با آغاز اعتراضات مردم به قطع برق منازل، دولت تصمیم گرفت کمبود برق واحدهای مسکونی را با قطع برق صنایع جبران کند.

تاثیر قطع برق بر توان صادراتی واحدها

اکنون قطع مکرر برق واحدهای صنعتی تاثیر خود را در میزان تولید صنایع نشان داده است. رشد تولید صنعتی که در خرداد بیش از 7 درصد بود در تابستان به 2٫5 درصد رسیده است. از طرف دیگر، گزارش‌ها نشان می‌دهد برق دو صنعت فولاد و سیمان به صورت مکرر قطع شده و تولیدات این بخش را کاهش داده است.

از طرف دیگر دو صنعت سیمان و فولاد دو صنعت صادرات‌محور ایران محسوب می‌شوند. صنایعی که بخشی از ارزآوری اقتصاد ایران به تدوام صادرات آنها وابسته است.

بنابراین می‌توان گفت قطع برق صنایع، تولید و توان صادراتی برخی از واحدهای صنعتی را کاهش داده است و کاهش صادرات، میزان ارزآوری این صنایع را کاهش داده. کاهش صادرات، قیمت ارز را افزایش داده است.

به عبارتی می‌توان گفت در کنار عوامل متعددی چون تعلل در مذاکرات برجام و تصرف افغانستان توسط طالبان، قطع برق صنایع هم یکی از عوامل گرانی دلار است.

روز گذشته هم مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق اصفهان به تجارت‌نیوز گفته بود این استان مجبور شده برق صنایع فولاد را قطع کند تا برق خانگی تامین شود. او همچنین گفته بود اگر مردم با ما همکاری نکنند، ناگزیریم تولید صنایع فولادی را محدود کنیم. آن هم در حالی که تعدادی از آن‌ها در حال تولید اکسیژن بیماران کرونایی هستند.

بر این اساس می‌توان گفت خسارت ناشی از قطع برق در اقتصاد ایران فرای آن چیزی است که گفته می‌شود.

مطالعه بیشتر: تغییر انتظارات تورمی در بازار ارز/ دلار پس از تعطیلات گران می‌شود؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد