سکه در کانال جدید پایدار می‌ماند؟

سکه در کانال جدید پایدار می‌ماند؟

قیمت سکه در 2 روز گذشته در کانال 16 میلیون تومانی باقی ماند. بانک مرکزی برای مهار بازار طلا و سکه طرح انتشار اوراق سکه...

 قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت با افزایش بی‌سابقه‌ قیمت دلار همراه شد. قیمت سکه تمام بهار آزادی هم با بیش از یک میلیون تومان صعود، قیمت، وارد کانال 16 میلیون تومانی شد.

قیمت طلا و سکه در حالی از قیمت دلار تبعیت می‌کند که با وجود افزایش نرخ دلار، هنوز هم‌پای قیمت دلار پیش نرفته است.

افزایش قیمت طلا و سکه در حالی است که پیش از این بسیاری از کارشناسان اعلام کرده بودند که با توجه به ثبات قیمت دلار، بازار طلا و سکه هم بازار با ثباتی است و فعلا نباید چشم انتظار افزایش قیمت طلا بود.

هر چند که ثبات بازار دلار توسط بازارساز و با سیاست‌های بانک مرکزی بر مدار آرامش بود، اما به نظر می‌رسد دولت برای مهار قیمت طلا و سکه و همچنین کاهش حباب سکه راهکار انتشار اوراق سکه با سررسید شش ماهه را در دستور کار قرار داده است.

حباب سکه حذف می‌شود؟

حباب سکه از تابستان رکورد زده، به طوری که حباب تمام سکه امامی به بیش از 2 میلیون و 700 هزار تومان رسیده و حباب ربع سکه هم نزدیک به 50 درصد قیمت این‌قطعه از سکه است. بانک مرکزی برای اینکه رشد بازار سکه را تعدیلی کند روز پنجشنبه 12 آبان 1401 از انتشار اوراق سکه با سررسید شش ماهه خبر داد.

در همین راستا رییس کل بانک مرکزی با اشاره به حدف حباب سکه گفت: به منظور حذف حباب سکه امکان استفاده از طلای آب شده و تبدیل آن به سکه در بازار تحت نظارت بانک مرکزی فراهم می شود. او وعده گواهی سکه بانک مرکزی را در هفته پیش‌رو داده و تاکید کرده که این گواهی به قیمت روز، شش ماهه و معاف از مالیات عرضه می‌شود که در سررسید شش ماهه هم به قیمت روز بازار خرید خواهد شد.

محمد کشتی‌آرای، رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران قبلا در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که بانک مرکزی از سال 1397 واگذاری سکه نداشته است و سکه های موجود در بازار چون پاسخگوی تقاضا نیست حباب سکه رشد کرده است.

به نظر می رسد با توجه به صحبت‌های این کارشناس، بانک مرکزی به دنبال رفع مشکل عرضه در بازار برآمده و سعی می کند تا با بهبود عرضه تقاضای بازار سکه را کنترل کند تا حباب سرکش سکه مهار شود.

سکه در کانال جدید پایدار است؟

اما قیمت سکه تمام بهار آزادی که طی 2 روز گذشته از مرز 16 میلیون تومان گذشته فعلا در محدوده جدید بدون تغییر قیمت پایدار است. قیمت سکه تمام طرح قدیم هم که در نخستین هفته آبان میان مرز 13 و 14 میلیون تومان در نوسان بود. طی روزهای اخیر با رشد یک میلیون تومانی قیمت، وارد کانال 15 میلیون تومانی شده است. نیم سکه و ربع سکه هم به قیمت‌های 8 میلیون و 600 و 5 میلیون و 600 هزار تومان رسیده‌اند. سکه گرمی با قیمت 3 میلیون و 200 هزار تومان در بازار مبادله می‌شود. از روز چهارشنبه تا روز پنجشنبه 12 آبان قیمت هر کدام از قطعات سکه حدود 50 هزار تومان رشد قیمت داشته است.

در لحظه نگارش این گزارش قیمت هر انس طلا 1,631.33 دلار بود و با وجودی که قیمت انس طی روزهای گذشته تغییر چشم‌گیری نداشته، قیمت طلا و سکه تحت تاثیر قیمت دلار در بازار رشد داشته است.

هر مثقال طلا در روز پنجشنبه با قیمت 6 میلیون و 33 هزار تومان معامله شد. هر گرم طلا که در روز چهارشنبه وارد پله چهارم محدوده یک میلیون تومانی شده بود روز گذشته با کاهش 10 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 393 هزار تومان رسید.

حباب سکه که در روز چهارشنبه با وجود افزایش قیمت سکه کاهشی بود. روز گذشته اما با افزایش 100 تا 150 هزار تومانی حباب سکه‌های تمام طرح امامی و قدیم همراه بود.

با وجودامید به ثبات قیمت‌ها از سوی کارشناسان بازار و با وجود سیاست‌های بانک مرکزی برای مهار قیمت دلار، باید دید روز شنبه با پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای دلار فردایی و روند صعودی آن قیمت طلا بر چه مداری حرکت‌ خواهد کرد؟

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد