بهگزارش تجارتنیوز، درحالیکه فعالان صنفی کاهش شدید عرضه خودروهای داخلی را عامل اصلی گرانیهای اخیر میدانند، عبور قیمت دلار از مرز 26هزار تومان و انتظارات تورمی ناشی از پیچیدگی مذاکرات هستهای و تداوم رشد نرخ تورم از دیگر عواملی است که به افزایش قیمت خودرو در حاشیه بازار دامن زده است.
با این روند رشد قیمت اغلب خودروهای پرتقاضای داخلی که از چند هفته پیش آغاز شده است طی دو روز گذشته نیز تداوم یافته و موجب ثبت رکورد قیمتی 152میلیون تومان برای پراید، وانت151 و نرخ 285 میلیون تومانی پژو206 تیپ5 در آگهی فروش فضای مجازی شده است.
مشاهدات میدانی حاکی است: سایر انواع خودرو پراید و پژو و خودروهای مونتاژی چینی و اروپایی نیز از قافله افزایش قیمت جانماندهاند و مالکان این خودروها با تغییر روزانه قیمتها، نرخهای جدیدی را در آگهیهای فروش اینترنتی برای این خودروها اعلام میکنند.
فعالان بازار میگویند اگرچه خریداری برای اغلب خودروهای عرضه شده در بازار وجود ندارد اما روند قیمت خودرو در بازار صعودی است و با شرایط کنونی تولید و عرضه بهنظر نمیرسد چشمانداز مثبتی برای کاهش قیمت این خودروها در آینده نزدیک وجود داشته باشد.
این افزایش قیمتها در حالی است که زمزمههای تغییر شرایط پیشفروش خودروهای مشمول قیمتگذاری دولتی مانند حذف قرعهکشی و بختآزمایی ثبتنام خودرو در شرکتهای خودروسازی به گوش میرسد و خودروسازان حرکت به سمت عرضه قیمت خودرو بر مبنای نرخ حاشیه بازار را در دستور کار قرار دادهاند.
محصولات سایپا
گزارش میدانی نشان میدهد در آگهیهای فضای مجازی و همچنین در نمایشگاههای سطح شهر تهران، دیروز قیمت وانت پراید151 مدل1400 به 152میلیون، مدل99 این خودرو 146میلیون، پراید111 مدل99 به 144میلیون، پراید131 مدل99 به 132میلیون و مدل98 این خودرو به 123میلیونو500هزار، پراید132 به 125میلیون، تیبا2 به 152میلیون، تیبا2 پلاس به 165میلیون، تیبا صندوقدار به 141میلیون، ساینا دندهای به 153میلیون، کويیک دندهای به 167میلیون و کويیک اتوماتیکپلاس به 228میلیون افزایش یافت.
همچنین در بازار خودروهای مونتاژی سایپا قیمت هر دستگاه سیتروين سیتری به 875میلیون، چانگان به 490میلیون، کیا سراتو به 865میلیون، آریو به 390میلیون و شاهین به 370میلیون تومان و مدلهای صفر کیلومتر ساندرو اتوماتیک مدل98 به 435میلیون، مدل99 این خودرو به 450میلیون، ساندرو استپ وی اتوماتیک مدل98 به 490میلیون و مدل99 این خودرو به 525میلیون، ساندرو استپوی دندهای مدل97 به 370میلیون و مدل99 این خودرو به 395میلیون تومان رسید.
محصولات ایران خودرو
در خانواده محصولات ایرانخودرو نیز قیمت پژو206 تیپ5 مدل99 با افزایش 5میلیون تومانی به 285میلیون، سمند LX به 229 میلیون، سمندEF7 به 246میلیون، سمند EF7دوگانهسوز به 284میلیون، دنا تیپ یک به 299میلیون، پژو405GLX به 223میلیون، پژو پارس LX به 285میلیون، پژو پارس اتوماتیک به 342میلیون، پژو 207دندهای به 330میلیون، پژو 207i اتوماتیک به 390میلیون، پژو206 تیپ2 فول مدل به 232میلیون، وانت آریسان به 181میلیون و پژو206 صندوقدار وی8 به 277میلیون تومان رسید.
ین افزایش قیمت در محصولات مونتاژی ایرانخودرو نسبت بهخودروهای پرتیراژ داخلی بیشتر بود بهنحوی که قیمت سوزوکی ویتارا اتوماتیک با افزایش 70میلیون تومانی نسبت به 2روز قبل به یکمیلیاردو120میلیون، پژو2008 به 915میلیون و قیمت هایما S5 و S7 با 5میلیون تومان افزایش بهترتیب به 635 و 705میلیون و قیمت رنو تندر90E2 به 335میلیون تومان افزایش یافت.
با وجود افزایش قیمتها، اکنون تشدید رکود و افت شدید معاملات حرف نخست در بازار خودرو است. این شرایط موجب شده تا خودروسازان که قبلا حذف برخی شرایط ثبتنام برای پیشفروش خودرو مانند در رهن بودن سند یا نداشتن پلاک فعال را در دستور کار قرار داده بودند به سمت حذف قرعهکشی در فروش خودرو حرکت کنند.
پس از آنکه سایپا در آخرین پیشفروش خود برای 5محصول تولیدی (کويیکS، سایناS، کويیک دندهای، کويیک R و وانت پراید) علاوه بر حذف محدودیتهای ثبتنام، قرعهکشی را نیز از فرایند فروش این خودروها حذف و اعلام کرد که متقاضیان میتوانند در زمان تعیین شده به سایت فروش این خودروساز مراجعه و از میان محصولات عرضه شده خودروی مورد نظر خود را انتخاب و مبلغ اعلام شده را بهعنوان پیشپرداخت بهحساب خودروساز واریز کنند و منتظر دریافت خودرو براساس برنامه زمانبندی اعلام شده (دیماه1400 تا تیرماه1401) باشند.
با این روند بهنظر میرسد با حذف قرعهکشی تمام محدودیتها برای خریداران خودرو از شرکتهای خودروساز برداشته شده و مانند روال قبل متقاضیان میتوانند به سایتهای شرکتهای خودروساز مراجعه و محصول خود را خریداری کنند. هنوز ایرانخودرو در مورد حذف قرعهکشی برای پیشفروش خودرو اعلام نظر نکرده است.
دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه باید شرایط طوری مهیا شود که فروشنده خودرو برای خریدار فرش قرمز پهن کند، گفت: اکنون با توجه به اینکه قیمت محصولات سایپا در کارخانه با بازار یکی شده، طرح قرعهکشی برای برخی از محصولات سایپا حذف شده است و اگر قیمت محصولات ایرانخودرو با کارخانه یکی شود، قرعهکشی برای محصولات این شرکت خودروسازی نیز حذف میشود.
احمد نعمتبخش، افزود: اکنون شاهد تفاوت قیمت کارخانه و بازار در مدلهای مختلف خودرو هستیم و تا زمانی که اختلاف قیمت بین کارخانه و حاشیه بازار از بین نرود، رانت و دلالی در بازار به رشد خود همچنان ادامه میدهد.
او تاکید کرد، باید خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تا اختلاف قیمتها کم شود و قیمت خودرو در حاشیه بازار و کارخانه تکنرخی شود و افزایش قیمت خودرو از سال گذشته تاکنون نیز بهدلیل قیمتگذاری دستوری است که اثرات آن بهخودروساز میرسد.
نعمتبخش در مورد تاثیر عرضه خودرو توسط خودروسازان بر افزایش قیمتها نیز گفت: اکنون خودروسازان بدهی زیادی به قطعهسازان دارند و تا زمانی که قطعهسازان بهخودروسازان قطعات را ندهند، خودروسازان نمیتوانند خودروهای ناقص را تکمیل کنند و به این ترتیب تعداد خودروهای ناقص افزایش مییابد. اکنون بهدلیل نبود قطعه 120هزار خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد و درصورتیکه خودروسازان مطالبات قطعهسازان را نپردازند، این میزان افزایش مییابد.
دبیر انجمن خودروسازان، افزود: اگر خودرو در حاشیه بازار به فروش برود، تک نرخی میشود و قیمتها در بازار کاهش مییابد و شاهد توازن در عرضه و تقاضای خودرو خواهیم بود زیرا با از بین رفتن فاصله قیمت کارخانه و حاشیه بازار خودرو، میزان تقاضای خرید و قیمتها کاهش پیدا میکند.
منبع: همشهری
آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودروی تجارتنیوز بخوانید.