بورس پس از انتخابات چه می‌شود؟ / اعتراض سهامداران، مشکل اصلی دولت بعد

بورس پس از انتخابات چه می‌شود؟ / اعتراض سهامداران، مشکل اصلی دولت بعد

بازار سرمایه 50 میلیون ذی‌نفع و سهامدار دارد. سهامدارانی که بخشی از دارایی آنها ماه‌هاست در صف‌های فروش قفل شده و نمی‌توانند سرمایه خود را از بازار خارج کنند. در روزهای اخیر اعتراض سهامداران از تهران فراتر رفته و به برخی از شهرها هم رسیده است. اما به نظر می‌رسد مشکل بازار سرمایه، مشکل دولت بعدی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، زمان زیادی تا پایان دولت روحانی باقی نمانده و به نظر می‌رسد این دولت قرار نیست مشکل بازار سرمایه را حل کند و حل این مشکل خواسته و ناخواسته با دولت بعدی است. به همین دلیل بسیاری معتقدند اینکه چه دولتی و با چه رویکردی به بورس بر سر کار بیاید، در سرنوشت این 50 میلیون نفر اثرگذار است.

احتمالا به همین دلیل است که محمد مهدی سماواتی، تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید ريیس جمهور بعدی ایران را سهامداران بازار سرمایه انتخاب می‌کنند. آنگونه که سماواتی می‌گوید دو عامل نشان‌دهنده اهمیت بورس انتخابات پیش رو است، اول اینکه در هیچ یک از ادوار گذشته بازار سرمایه چنین سقوط و چنین میزان مداخله سیاسی را تجربه نکرده است. نکته دوم اینکه بیش از 50 میلیون نفر ذینفع در بازار سرمایه وجود دارد.

از طرف دیگر به گفته سماواتی اگر بخواهیم واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم، اوضاع بازار سرمایه هیچ گاه به این میزان بحرانی نبوده و خیلی بعید است کاندیداهای ریاست جمهوری محوری غیر از حمایت از بورس را به عنوان ريوس برنامه‌های اقتصادی خود اعلام کنند.

پس می‌توان چنین برداشت کرد که ريیس جمهور بعدی ایران را بازار سرمایه تعیین می‌کند و همه فعالان سیاسی نیز با علم به این موضوع در صدد هستند تا نقش‌آفرینی موثری در حل بحران بورس داشته باشند. وعده‌هایی همچون رشد بورس و بهبود وضعیت بازار سرمایه امسال به طور جدی‌تری در وعده‌های انتخاباتی کاندیداها وجود خواهد داشت.

واکنش بورس به نتیجه انتخابات

اما در ادوار گذشته شاخص بورس چه واکنشی به انتخابات نشان داده‌است؟

محمد مهدی سماواتی می‌گوید از سال 76 تاکنون شش دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده است. در چهار دوره انتخاباتی قبل شاهد رشد شاخص بودیم. عموما شاخص واکنش کمتری به انتخاب مجدد ريیس جمهور‌ها داشته و دلیل اصلی آن عدم تغییر اساسی در چشم‌انداز سیاست‌گذاری اقتصادی است.

بازدهی دوره پنج ماهه انتخابات روسای جمهوری از سال 76 تا 96 (بازده شروع رقابت تا انتقال قدرت که از اردیبهشت تا شهریور را شامل می‌شود) در جدول زیر خلاصه شده است:

همانگونه که مشاهده می‌شود، بازار سرمایه عموما به انتخابات واکنش مثبت نشان می‌دهد و این موضوع عمدتا ناشی از تغییر نگرشی است که انتظار می‌رود توسط ريیس جمهور جدید در اقتصاد پیاده شود.

این نتایج به وضوح نشان می‌دهد هرگاه فردی سکان ریاست جمهوری را برعهده گرفته که انتظار حضور وی در ساختمان پاستور وجود نداشته، بازار واکنش منفی نشان داده است. به طور مثال در کارزار انتخاباتی سال 1384، شعارهای ريیس جمهور منتخب در نفی ثروت و ساختن تصویری منفی از فعالان بورس در ذهن جامعه با قمارخانه خطاب کردن بورس در آن برهه، 19٫5 درصد از ارتفاع شاخص در آن زمان کاست.

حال باید دید که از نگاه بازار سرمایه کدام یک از کاندیداهای کنونی، روانه پاستور می‌شود و این فرد چه نگاهی به بازار سرمایه دارد. متن کامل این گزارش و سناریوهای احتمالی بورس در سال جاری را در لینک زیر بخوانید:

مطالعه بیشتر: ريیس جمهور بعدی را سهامداران انتخاب می‌کنند؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد