شاخص کل بورس همچنان بر مدار تعادل

شاخص کل بورس همچنان بر مدار تعادل

در قالب یک نظرسنجی، پیش‌بینی 10 کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار و شاخص کل بورس در هفته پیش‌رو گردآوری شده است.

در قالب سوالی سه گزینه‌ای از 10 کارشناس بازار سرمایه، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش‌رو که منتهی به چهارشنبه 12 مرداد 1401 است، نظرسنجی صورت گرفت.

سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است:

روند بازار سرمایه و بازدهی هفتگی شاخص کل بورس در هفته آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

1. مثبت. افزایشی

2. بدون تغییر چشمگیر (کمتر از 1 درصد)

3. منفی. کاهشی

شما مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان می‌توانید نتیجه این نظرسنجی را در نمودار زیر مشاهده کنید.


همچنین در جدول زیر، علت انتخاب گزینه‌ها توسط کارشناسان توضیح داده شده است.

نام کارشناس توضیحات
کورش آسایش گزینه اول. در بازار هیچ دلیلی برای فروش وجود ندارد اما انگیزه لازم برای خرید نیز با توجه به مبهم بودن آینده کم رنگ شده است و این یعنی بازار تشنه اخبار مثبت از سوی دولت و اقتصاد برای یک جهش خوب است.
فردین آقابزرگی

گزینه دوم. افت محسوس قیمت‌ها و شاخص، امکان اصلاح منفی قابل توجه را کمتر می‌نماید، لذا تعادل نسبی و کماکان کمبود نقدینگی موجب کاهش محسوس حجم معاملات خواهد شد.

امید پورمحمود

گزینه دوم. بازار در هفته آتی تحت تاثیر خبر کنترل نرخ سود بین بانکی و قرارگرفتن شاخص در نقطه حمایتی است.

آرتا اسدی

گزینه دوم. با توجه به اینکه شاخص کل توانسته روند نزولی خود را بشکند به احتمال زیاد در این ناحیه نوسان خواهیم داشت.

رباب وفایی

گزینه دوم. با توجه به ثبات قیمت‌های جهانی و روند فرسایشی بازار و عدم واکنش به گزارشات خوب عملکرد فصلی و تداوم خروج نقدینگی شاهد بازار متعادل با نوسان های محدود باشیم.

سیامک رضایی

گزینه دوم. باتوجه به خروج نقدینگی و حجم و ارزش کم معاملات و ابهام در متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه همچنان شاهد رکود و کم رونقی در بازار سرمایه خواهیم بود.

اکبر ادهم

گزینه سوم. علی‌رغم ارزندگی شدید شرکت‌ها، گزارشات بسیار خوب 3 ماهه و ماهانه شرکت‌ها، افزایش قیمت کامودیتی جهانی، کنترل بازار مشهود است.

آراد پورکار

گزینه دوم. کماکان ارزش معاملات پایین باعث رفتار اصلاحی بازار شده و تا زمانی که روند صعودی این پارامتر آغاز نشود، همین اوضاع را خواهیم داشت.

حسین مریدسادات گزینه دوم. هفته‌هاست که بازار سرمایه با بالا رفتن نرخ بهره بین بانکى، کاهش ارزش معاملات و افزایش ریسک‌هاى پیش روى بازار دست و پنجه نرم می‌کند و تا ابهامات پیش روى بازار برطرف نشود، نمى‌توان به صعود آن خوشبین بود.
علی ملک لی گزینه سوم. با توجه به عدم تغییر موارد سیاسی و اقتصادی، روند منفی بورس تهران می‌تواند در هفته آتی نیز ادامه دار باشد.

با توجه به انتخاب 70 درصدی گزینه دوم (بدون تغییر چشمگیر) و 20 درصدی گزینه سوم (منفی. کاهشی) توسط کارشناسان، به نظر می‌رسد روند هفته آینده شاخص کل روندی متعادل و گاها متمایل به منفی خواهد بود.

لازم به ذکر است نتایج این نظرسنجی و تحلیل کارشناسان، نظر باشگاه خبرنگاران جوان نبوده و سیگنال بورسی و توصیه به خرید یا فروش محسوب نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد