وابستگی درآمد 10 میلیون ایرانی به اینستاگرام/ سرانجام این شبکه مجازی محبوب چه می‌شود؟

وابستگی درآمد 10 میلیون ایرانی به اینستاگرام/ سرانجام این شبکه مجازی محبوب چه می‌شود؟

بازار کارایسنا نوشت: یک محقق و پژوهشگر اقتصادی اعلام کرد: شغل حدود 10 میلیون نفر و 2 میلیون و 400 هزار کسب و کار در کشور وابسته به اینستاگرام است که با بستن آن ضرر و زیان هنگفتی به اقتصاد خانواده ها و کشور وارد می شود.

مهدی بشارتده سلوطی با اشاره به اثرات قطعی اینترنت بر روی مشاغل در فضای مجازی در کشور اظهار کرد: زیان اقتصادی که به واسطه قطعی اینترنت در ایران روی داده است بیش از 1.5 میلیون دلار در هر ساعت پیش بینی شده که در پلتفرم هایی همانند واتس اپ، اینستاگرام و تويیتر و غیره بوده است.

بشارتده با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از کسب و کارهای ایرانی در فضای مجازی برای دسترسی به این نرم افزارها نیاز دارند، افزود: حدود یک میلیون شغل در ایران وابسته به اینستاگرام است و بازاری بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان را در سال ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تقریبا یک میلیون و 700 هزار کسب و کار در فضای اینستاگرام بوجود آمده است و درآمد 10 میلیون نفر وابسته به اینستاگرام است.

استاد دانشگاه علم و فناوری مازندران با تاکید بر اینکه این عددها نشان می دهد بستن درگاهی که درآمد 10 میلیون نفر وابسته به آنجا بوده است چه ضرر و زیانی را رقم خواهد زد، گفت: مسيله دیگر اینکه حدود 2 میلیون و 400 هزار کسب و کار در حوزه فروش و تبلیغات در فضای مجازی در بخش اینستاگرام فعال هستند.

بشارتده سلوطی یادآور شد: اینها رقم هایی است که چرخه تجارت را با بستن یا فیلترینگ اینستاگرام تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال در جهان جایگاه ویژه ای دارد، خاطرنشان کرد: سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی ایران حدود 7.2 درصد است که این شاخص در کشورهای جهان به 30 درصد می رسد و این امر نشان می دهد که اقتصاد دیجیتال در سایر کشورها چه جایگاهی دارد.



این کارشناس اقتصاد با گرایش سیاست و توسعه، ادامه داد: بر اساس شاخصی که تعریف شده است حدود 15.5 درصد تولید ناخالص جهانی مربوط به اقتصاد دیجیتال بوده و این شاخص در 15 سال حدود 2.5 درصد رشد کرده است؛ یعنی نه تنها اقتصاد دنیا به سمت اقتصاد دیجیتال پیش می رود بلکه وابستگی اقتصاد کشورها هم به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت کرده است.

بشارتده با ابراز تاسف از اینکه برای کنترل کردن، یک ظرفیت را از بین برده ایم، متذکر شد: قاعدتا از بین بردن این ظرفیت زیان زیادی را هم به اقتصاد و هم به درآمد خانواده ها وارد خواهد کرد و اگر تمهیداتی اندیشیده نشود بی اعتمادی که در مردم در راه اندازی کسب و کارها در فضای مجازی بوجود آمده است تاثیر خود را در اقتصاد کشور خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه در زمان کرونا و محدودیت رفت و آمدها هرینه های زیادی شده تا اقتصاد به سمت اقتصاد دیجیتال برود گفت: طی این دوسال اخیر فضایی بوجود آمد تا مردم با آگاهی، دانش و با فعالیت خود درآمدزایی کنند که بالطبع درآمد خانواده به بخش اقتصاد دیجیتال گره زده شد.

این استاد دانشگاه و محقق و پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: با این اتفاق حتما شاهد رکود خواهیم بود و باید هزینه دیگری صورت گیرد تا فضایی دیگر برای کسب و کارهای دیجیتال بوجود آید و در پس آن باید هزینه مضاعفی بابت اعتمادسازی در اقتصاد دیجیتال انجام شود تا این کسب و کارها احیا شوند و یقینا فرآیند سختی خواهد بود.

بشارتده سلوطی، عدم اطمینان سرمایه گذار خارجی و عدم ثبات اقتصادی را یکی از دلایل کاهش سرمایه گذاری خارجی در کشور برشمرد و گفت: همین عدم اطمینان ها اکنون در اقتصاد دیجیتال رقم زده شد و باید منتظر اتفاقات و تاثیرات بد اقتصادی آن بود.

بیشتر بخوانید:
  • عکس | جزيیات مشاغل سه میلیون ایرانی وابسته به اینستاگرام! 220 256

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد