ایران به طالبان سوخت می‌فروشد؟

ایران به طالبان سوخت می‌فروشد؟

ريیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان اعلام کرده بود که طالبان به ایران درخواست خرید نفت داده‌اند. پیر محمد ملازهی، کارشناس مسایل افغانستان در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: این درخواست از سمت طالبان طبیعی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، ريیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان اعلام کرده بود که طالبان به ایران درخواست خرید نفت داده‌اند. پیر محمد ملازهی، کارشناس مسایل افغانستان در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: این درخواست از سمت طالبان طبیعی است.

ملازهی اضافه می‌کند: کمک‌های بین‌المللی هم کاهش پیدا کرده است و افغانستان در حال حاضر به جز مساله مواد غذایی با بحران سوخت هم مواجه است.

این کارشناس بیان می‌کند: افغانستان با کمبود گاز هم مواجه است. طالبان درخواست خرید نفت از ایران کرده‌اند و این طبیعی است.

البته ایران هنوز هم پاسخی به این درخواست نداده است. ملازهی پیش‌بینی می‌کند: هنوز نمی‌دانیم ایران قرار است چه واکنشی به این درخواست نشان دهد. ایران باید مطمين شود که طالبان از این سوخت چه بهره‌ای می‌برند.

او درباره یکی دیگر از مشکلات تجارت با افغانستان توضیح می‌هد: با این حال افغانستان دچار کمبود ارز است و مشکل کمبود ارز در افغانستان به حدی است که به جای مزد به کارگران گندم داده می‌شود.

به هرحال به نظر می‌رسد افغانستان راه دیگری جز درخواست سوخت از ایران ندارد. ملازهی خاطرنشان می‌کند: طالبان راهی جز به درخواست از کشوری همسایه مانند ایران ندارند. ایران کشوری است که توانایی فروش نفت به افغانستان را دارد.

حالا باید دید وقتی بحث جدی‌تر شود ایران چگونه از طالبان پول می‌گیرد. احتمالا اگر فردا در اجلاس تهران کشورها به جمع‌بندی درباره افغانستان برسند، شرایط بهتری ایجاد شود.

برای مطالعه بیشتر در این باره، گزارش «طالبان خواستار خرید نفت از ایران شد» را هم بخوانید

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد