بازگشت اعتماد سهامداران با تزریق نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه

بازگشت اعتماد سهامداران با تزریق نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه

باتوجه به وضعیت فعلی که بازارسرمایه به سبب کمبود نقدینگی طی یک سال اخیر تجربه کرده است به نظر می رسد تزریق منابع مالی به صندوق تثبیت در راستای حمایت و تقویت بازار می تواند سبب بهبود روند معاملات و بازگشت اعتماد سهامداران به این بازارمالی شود.

محمد میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، در خصوص میزان تاثیر تزریق منابع مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایه بر بازار سهام، گفت: با توجه به آنکه از منابع متعددی قرار است نقدینگی به صندوق تثبیت تزریق شود در نتیجه نوع تاثیر و سیاست گذاری آن نیز متفاوت خواهد بود.

او افزود: باتوجه به وضعیت نابسامانی که بازارسرمایه به سبب کمبود نقدینگی در یک سال اخیر تجربه کرده است به نظر می رسد تزریق منابع مالی به صندوق تثبیت در راستای حمایت و تقویت بازار می تواند سبب بهبود روند معاملات و بازگشت اعتماد سهامداران به این بازارمالی شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از این روز تزریق 20 هزار میلیارد تومان می تواند نقش موثری در کاهش رفتارهای هیجانی و ثبات بازار سرمایه ایجاد کند.

میرزایی بیان کرد: اگر مبلغی در راستای حمایت از بازار سهام به صندوق تثبیت واریز شود به طور حتم شاهد رشد ارزش معاملات و سود آوری سرمایه‌گذاری در بورس نیز خواهیم بود اما این امر تنها برای رونق بازار سهام کافی نیست و باید موارد دیگر نیز در نظر گرفته شود.

او در خصوص واریز دارایی‌های دولت مانند مالیات معاملات به صندوق تثبیت بازار سهام، گفت: در خصوص واریز سرمایه های دولت به صندوق ثبیت هنوز کم و کیف آن مشخص نیست اما نکته ای حايز اهمیت آن است که وقتی دارایی های دولت به این صندوق تزریق شود به طور قطع پشتوانه صندوق بیش از پیش می شود و می تواند به معاملات بار عمق ببخشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی معاملات روزانه به نسبت گذشته به شدت کاهش داشته است، که واریز این وجوه در شرایط فعلی برای بازار سرمایه فرصت است اما باید دید دولت در قبال وجوهی که قرار است، تزریق کند آیا مطالباتی در آینده دارد یا خیر؟ که این موضوع باید روشن شود.

او بیان کرد: با منابع نقدی که قرار است به این صندوق تثبیت واریز شود دو نکته وجود دارد نخست آنکه مسيولان می توانند این مبلغ را فقط برای بازارگردانی سهم های بزرگ بکار گیرند یا آنکه مبلغ را به طور چرخشی به منظور حمایت از تمام سهم ها بکار گیرند که به نظر می رسد روش دوم در صورت تحقق می تواند اعتماد را به بازار سرمایه بازگرداند.

خبرنگار: یاسمن خانکش زاده

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد