افزایش 20 درصدی تولید برنج و عبور خرید گندم از 5.5 میلیون تن/ بلاتکلیفی قیمت رب گوجه فرنگی

افزایش 20 درصدی تولید برنج و عبور خرید گندم از 5.5 میلیون تن/ بلاتکلیفی قیمت رب گوجه فرنگی

افزایش 20 درصدی تولید برنج، عبور خرید گندم از 5.5 میلیون تن، عدم تعیین تکلیف قیمت رب گوجه فرنگی و اعتراض مرغداران به شرایط تولید از جمله مهم ترین اخبار حوزه کشاورزی در هفته جاری بود.

به گزارش خبرنگار مهر، افزایش 20 درصدی تولید برنج، عبور خرید گندم از 5.5 میلیون تن، عدم تعیین تکلیف قیمت رب گوجه فرنگی و اعتراض مرغداران به شرایط تولید از جمله مهم‌ترین اخبار حوزه کشاورزی در هفته جاری بود.

در همین راستا، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از افزایش 20 درصدی تولید برنج در کشور خبر داد و گفت: پیش بینی ما این است که بیش از 2 میلیون و 200 هزار تن تولید برنج داشته باشیم.

علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: با این افزایش تولید، می‌توان بیش از 70 درصد مصرف برنج مورد نیاز کشور را از داخل تامین کرد.

وی افزود: پیش بینی ما این است که بیش از 2 میلیون و 200 هزار تن تولید برنج داشته باشیم که 20 درصد بیشتر از سال گذشته است. تولید برنج 400 هزار تن بیشتر از پیش بینی‌هاست.

مهاجر گفت: حدود 3 میلیون تن برنج نیاز کشور است.

خرید گندم از 5.5 میلیون تن گذشت

همچنین ريیس بنیاد ملی گندمکاران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه خرید تضمینی گندم به بیش از 5.5 میلیون تن رسیده است، گفت: هنوز 25 درصد از مطالبات کشاورزان تسویه نشده و این روند نگران کننده است.

عطاء الله هاشمی با اشاره به اینکه از دهم تیرماه مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است، گفت: کشاورزان 14 هزار و 400 میلیارد تومان از دولت طلب دارند.

وی ارزش کل گندم خریداری شده تا صبح امروز را 61 هزار میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین 28 تا 30 درصد رشد کرده است.

هاشمی افزود: پیش بینی می‌شود میزان تولید گندم در سالجاری به حدود 10 میلیون تن برسد.

وی با اشاره به اینکه برآورد می‌شود بتوانیم حدود 6.8 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کنیم، گفت: البته این در صورتی است که دولت بتواند روند پرداخت مطالبات را مرتب کند.

هاشمی تصریح کرد: در حال حاضر روند پرداخت مطالبات نگران کننده است و قرار بود که مطالبات حداکثر طی یک هفته بعد از تحویل گندم پرداخت شد اما هم اکنون بین 25 تا 30 روز طول می‌کشد.

اعتراض مرغداران به شرایط تولید

از دیگر اخبار مهم حوزه کشاورزی در هفته جاری گلایه مرغداران از شرایط تولید بود که در این راستا حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دلایل کاهش قیمت مرغ در روزهای اخیر در بازار گفت: تقاضا کم و تولید مازاد است و پیش بینی ما نیز همین بود که با اصلاح نظام یارانه‌ای بدون ایجاد زیرساخت، وکاهش تولید متناسب با نیاز بازار اتفاقات خوبی برای واحدهای مرغداری اعم از واحدهای مرغ گوشتی و واحدهای مرغ مادر رقم نخورد که متاسفانه تمامی سناریوهای پیش بینی شده در حال وقوع است.

این فعال صنفی افزود: به طوری که بسیاری از جوجه‌های تولیدی، جذب بازار نشده و بازار کشش جذب مرغ تولیدی را هم ندارد ضمن اینکه عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام در جذب مرغ مازاد نیز مایوس کننده است.

وی اضافه کرد: در همین راستا جمعیت زیادی از جوجه‌ها بدون رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی در روستاها توزیع می‌شود و بخش زیادی از آنها نیز به مرغ تبدیل نمی‌شوند با این حال هنوز قیمت مرغ در بازار به قیمت تمام شده نرسیده و تولیدکنندگان در زیان شدید هستند ضمن اینکه انگیزه و شجاعت کافی هم برای جوجه ریزی با توجه به وضع موجود و غیر منطقی بودن قیمت بازار و قیمت مصوب وجود ندارد که این امر زنگ هشداری به دولت است.

اسدالله نژاد با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه افزود: شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ منجمد را به قیمت هر کیلوگرم حدود 55 هزار تومان جمع آوری می‌کند که قیمت زنده آن حدود 35 هزار تومان می‌شود و این در حالی است که قرارگاه امنیت غذایی جهاد قیمت مرغ زنده را 49 هزار تومان تعیین کرده و این اجحاف بزرگ در حق تولید است و با روح حمایت از تولید سازگاری ندارد.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: گویا همه کارها و دستور العمل ها به سمتی است که واحدهای مرغداری حذف و راه برای واردات باز شود.

اسدالله نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برخی واحدهای مرغداری از 4 ماه قبل از سامانه بازرگاه نهاده خریده‌اند اما هنوز نهاده به آنان تحویل داده نشده است، از عملکرد بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه به شدت انتقاد کرد.

وی اضافه کرد: همچنین قرار بوده واحدهایی که تا 21 اردیبهشت ماه جوجه ریزی کرده‌اند نهاده با ارز ترجیحی دریافت کنند اما بسیاری از مرغداران که از 15 دی 1400 به بعد جوجه ریزی کرده بودند هنوز نتوانسته‌اند نهاده با ارز ترجیحی دریافت کنند و موضع انفعالی وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص مورد انتقاد مرغداران است.

انتقاد از عملکرد ستاد تنظیم بازار در تعیین قیمت رب گوجه فرنگی

و در آخر اینکه محمد مختاریانی، عضو هیات مدیره سندیکای کنسرو ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت تعیین تکلیف قیمت رب گوجه فرنگی گفت: هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به سازمان حمایت اعلام کرد که با توجه به هزینه‌های تولید، با افزایش قیمت این محصول به 45 هزار تومان موافق است.

وی اضافه کرد: بعد از موافقت سازمان حمایت، موضوع در ستاد تنظیم بازار مطرح شده اما متاسفانه ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت رب گوجه فرنگی موافقت نکرده است.

مختاریانی با انتقاد از سیاست گذاری‌های دولت و قیمت گذاری دستوری برای محصولات کنسروی و رب گوجه فرنگی، گفت: رب گوجه فرنگی هیچگاه مشمول قیمت گذاری دستوری نبوده و سرانه مصرف آن در کشور حدود 4 تا 5 کیلوگرم است بنابراین نیازی نیست که ستاد تنظیم بازار که ریاست آن را معاون اول ريیس جمهور بر عهده دارد در این زمینه ورود و تصمیم گیری کند.

وی با اشاره به اینکه باید به وزارت خانه‌های تخصصی از جمله وزارت جهاد کشاورزی اختیار تام داده شود تا اگر تشخیص داد قیمت محصولی لازم است افزایش یابد، این اتفاق بیفتد، افزود: در چنین شرایطی ستاد تنظیم بازار به امور مهم‌تر می‌پردازد و آنها را حل می‌کند. اما متاسفانه این شیوه تصمیم گیری ساختارها را بر هم زده و به جای حل مشکل منجر به گسترش نابسامانی‌ها شده است.

این فعال بخش خصوصی با انتقاد از سیاست گذاری ها در حوزه قیمت گذاری مواد غذایی گفت: بیش از سه ماه است که تولیدکنندگان گرفتار تعیین تکلیف قیمت رب گوجه فرنگی هستند.

مختاریانی با اشاره به اینکه بسیاری از کارخانجات خط تولید خود را متوقف کرده‌اند، گفت: قايم مقام وزیر جهاد کشاورزی و فرمانده قرارگاه امنیت غذایی برای جلوگیری از ایجاد کمبود رب گوجه فرنگی در بازار، چندی پیش به کارخانجات اعلام کرده بود که با مسيولیت بنده اقدام به تولید رب گوجه فرنگی با 12 درصد افزایش قیمت کنید که در حال حاضر برای چند شرکت به دلیل این مساله، پرونده‌های قضايی سنگین تشکیل شده است و کسی نیز پاسخگو نیست. این در حالی است که ما از اواخر سال گذشته پیگیر اصلاح قیمت رب گوجه فرنگی بودیم.

به گفته این فعال بخش خصوصی، قیمت قوطی و گوجه فرنگی نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد و همچنین حقوق و دستمزد نیز 57 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی چگونه می‌توان قیمت رب ر ثابت نگه داشت؟، تصریح کرد: ادامه روند فعلی، منجر به ایجاد تنش در بازار محصولی می‌شود که در صورت عدم دخالت دولت، به واسطه بحث عرضه و تقاضا، راه خود را پیدا می‌کرد و به تعادل می‌رسید.

مختاریانی اضافه کرد: در حدود سه ماهی که دولت به بازار رب ورود کرده، باعث ایجاد نابسامانی گسترده در این بازار شده و در حال حاضر علاوه بر اینکه مصرف کننده رب را گران می خرد با کمبود آن نیز مواجه است.

وی با بیان اینکه برای حمایت از مصرف کننده نباید تولید را سرکوب کرد، گفت: نظارت دولت باید بر کالاهای اساسی و قوت غالب مردم باشد ضمن اینکه دولت باید پارامترهای کلان اقتصادی از جمله بهبود فضای کسب و کار را مدنظر قرار بدهد، صرف این همه زمان برای تعیین تکلیف کالایی مانند رب، دولت را از کارهای مهم‌تر باز می‌دارد.

مختاریانی با اشاره به اینکه دولت باید قدرت خرید مردم را افزایش دهد، افزود: این کار با مشورت با اقتصاددانان و کارشناسان حوزه امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: در صورت ادامه روند فعلی، بسیاری از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج می‌شوند و به اموری مانند دلالی روی می‌آورند بنابراین نباید شرایط به گونه‌ای باشد که چرخ‌های تولید در کشور بخوابد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد