شکست و تثبیت شاخص هم وزن بالای سقف تاریخی؟ / زمان شکوفایی کوچکترهای بازار سهام فرا رسیده است؟

شکست و تثبیت شاخص هم وزن بالای سقف تاریخی؟ / زمان شکوفایی کوچکترهای بازار سهام فرا رسیده است؟

شاخص کل هم وزن سال 1401 را در عدد 347 هزار واحد آغاز کرد که 54 درصد با سقف تاریخی آن فاصله داشت اما حالا قبل از...

به گزارش اقتصادآنلاین، انتخاب صنعت مناسب برای رشد در این مرحله از بازار نیز موثر است به نظر می آید طی چند ماه آتی باید روزهای پر رونقی را برای بازار سهام متصور باشیم و انتخاب صنعت مناسب می تواند بازدهی مناسبی را به سرمایه گذاران در ابتدای 1402 بدهد .

اما چه عواملی امیدواری برای رشد بیشتربازار سهام در سال آتی را نوید می دهد؟ 1) عقب ماندگی بازار سهام نسبت به سایر بازار ها:

بازار سرمایه طی سال 1401 نسبت به بازار های موازی با یک عقب ماندگی قابل توجه رو به رو شده است طی این سال تمامی بازار های موازی سقف های تاریخی خود را شکستند و با رشد های چشمگیر نسبت به سقف تاریخی قبلی خود روبه رو شدند .

برای مثال نرخ ارز سقف تاریخی خود را در 33 هزار تومان پشت سر گذاشت و طی یک رالی عجیب در بازار آزاد به اعداد 60 هزار تومان نیز رسید . سقف نرخ ارز در سال 1399 و چند ماه بعد از سقف تاریخی بورس تهران به ثبت رسید و حالا بازار سهام با یک عقب افتادگی قابل توجه رو به رو شده است عقب افتادگی ای که اگر آن را با سایر بازارها همچون مسکن و بازار های کالایی بسنجیم ادامه این روند را غیر ممکن می کند و به نظر بازار سهام آماده ی جبران عقب افتادگی رخ داده است.

2) ثبات نرخ ارز و نرخ نیما در اعداد جدید:

بازار های موازی بعد از یک رالی هیجانی اکنون در اصلاح قیمتی و زمانی قرار دارند و به نظر نمی آید در ماه های آتی اتفاق خاصی در جهت صعود بیشتر در این بازار ها رخ دهد. به دلیل کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و بازگشت این نرخ به اعداد کمتر از 50 هزار تومان به نظر عطش خرید در بازار طلا و خودرو و مسکن رو به کاهش است و سرمایه گذاران احتمالا در کوتاه مدت حداقل بازدهی خاصی در این بازار ها در انتظار آن ها نباشد .

همین امر می تواند موجب اقبال سرمایه گذاران و جریان پول به سمت بازار سهام شود و امید است با تصمیم های درست دولتی و تصمیم های درست در بودجه اعتماد سرمایه گذاران به بازار سهام دوباره جلب شود و بورس مامن و سپر تورمی سرمایه آن ها باشد.

3) رفع تنش های بین المللی:

یکی از عوامل مهم عدم توجه سرمایه گذاران به بازار سهام در سال 1401 با وجود رشد نرخ دلار، التهابات بین المللی بوده است . این التهابات موجب فرار سرمایه از بازار سهام و تزریق آن به بازار های دیگر شد که موجب رشد بالا و هیجانی در بسیاری از نرخ ها و دیدن سقف های غیر منطقی از دیدگاه اقتصادی شد .

حال با توافقات صورت گرفته بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین توافق بین ایران و عربستان بر سر بازگشایی دوباره سفارت ها و همچنین آغاز دوباره فعالیت های تجاری و اقتصادی تنش ها در حال کمرنگ شدن و از بین رفتن می باشد و به نظر حداقل در کوتاه مدت باید شاهد ایجاد آرامش نسبی در روابط بین الملل باشیم و همین امر می تواند سرمایه های فرار کرده را دوباره به بازار سهام برگرداند و موج صعودی جدید بازار سهام را رقم بزند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد