بنزین گران نمی‌شود/ 3000 تومان قیمت واقعی بنزین است؟

بنزین گران نمی‌شود/ 3000 تومان قیمت واقعی بنزین است؟

پس از افزایش قیمت جهانی نفت، کمبود سوخت در اروپا و افزایش قیمت حامل‌های انرژی در آمریکا برخی از رسانه‌ها ادعا کردند قیمت بنزین در ایران هم بالا می‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از افزایش قیمت جهانی نفت، کمبود سوخت در اروپا و افزایش قیمت حامل‌های انرژی در آمریکا برخی از رسانه‌ها ادعا کردند قیمت بنزین در ایران هم بالا می‌رود.

افزایش قیمت سوخت و نفت با کمبود بنزین در برخی از کشورهای اروپایی و ترکیه همزمان شد و به همین دلیل شایعه گران شدن بنزین هم قوت گرفت. تجارت‌نیوز هم در همین باره با مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس صحبت کرد.

نخعی سازوکار قیمت‌گذاری سوخت در ایران را این گونه توضیح می‌دهد: قیمت حامل‌های انرژی در ایران شناور نیست.

قیمت بنزین گران می‌شود؟

سهمیه بنزین دولتی، 60 میلیون لیتر است. قیمت بنزین سهمیه‌ای و دولتی لیتری 1500 تومان است. بنزین آزاد هم لیتری 3000 تومان فروخته می‌شود. سخنگوی کمسیون انرژی می‌گوید حتی 3000 تومان هم قیمت واقعی بنزین نیست: قیمت سوخت در ایران عددی ثابت است که دولت آن را مشخص می‌کند. حتی اگر قیمت سوخت را 3000 تومان در نظر بگیریم، یارانه زیادی به آن تعلق گرفته است.

چند روز پیش نقوی، مدیرعامل بورس انرژی هم نسبت به واقعی نبودن قیمت شکایت کرده بود. او مدعی شده بود از اوایل خرداد امسال که عرضه بنزین در بورس انرژی ایران، متوقف شد؛ سوخت ارزان ایران به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

با این همه نخعی که معتقد است دولت برنامه‌ای برای گران کردن بنزین ندارد، با تکذیب شایعه گران شدن بنزین خاطرنشان می‌کند: تا این لحظه هیچ پیشنهاد یا لایحه‌ای درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی مطرح نشده است.

.آبان ماه 98 بود که بنزین برای آخرین بار، سهمیه‌بندی و کارتی شد.

مطالعه بیشتر: ماجرای بنزین 14 هزار تومانی چیست؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد