تلاش دولت برای مصادره سهام عدالت مردم/ آیین نامه اجرایی برخلاف قانون تجارت بود

تلاش دولت برای مصادره سهام عدالت مردم/ آیین نامه اجرایی برخلاف قانون تجارت بود

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با بیان اینکه دولت می‌خواهد مدیران دولتی را در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت منصوب کند، گفت: تعیین تاریخ 20 اسفند برای مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برخلاف قانون و برخلاف تمایل این شرکت‌ها بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اکبر حیدری سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی امروز در جمع خبرنگاران حاضر شده و با بیان این که آیین نامه اجرایی سهام عدالت که در تیرماه امسال توسط شورای عالی بورس تدوین شده برخلاف قانون تجارت است، گفت: بعد از واگذاری سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی باید این شرکت‌ها افزایش سرمایه بدهند و مجامع آنها برگزار شده و هیات مدیره انتخاب می‌شد، اما متاسفانه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در یک روند غیرقانونی بعد از افزایش سرمایه بلافاصله در بورس پذیرش شده و سهام آنها توسط مردم قابل خرید و فروش شد، در حالی که مجامع این شرکت‌ها برگزار نشده بود.

وی همچنین گفت: مجامع دستوری شرکت‌های سرمایه گذاری استانی و تاریخ 20 اسفند 99 که از سوی وزارت اقتصاد برای برگزاری مجامع سراسری شرکت‌های سرمایه گذاری استانی تعیین شده است بر خلاف قانون تجارت بوده، حتی طبق آیین نامه اجرایی سهام عدالت که در شورای عالی بورس تدوین شده هم نیست.

حیدری افزود: با وجود فشارها برای جلوگیری از مطالبه‌گری در مورد حقوق تضییع شده سهامداران در طول‌ سال‌های اجرای طرح، به حکم وظیفه نسبت به روشنگری در مورد اقدامات خلاف قانون از جمله نحوه وصول سود و کسر اقساط از محل سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر و تغییرات متعدد در پرتفوی سهام عدالت و همچنین حذف غیرقانونی تخفیف میلیون‌ها نفر از روستايیان و مددجویان نهادهای حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی و جاماندگان از سهام عدالت اقدام شده است.

به گفته وی طبق مصوبه 14 بهمن 99 که برخلاف آیین نامه آزادسازی سهام عدالت و برخلاف قانون تجارت بوده است، در بدعتی خلاق قانون تجارت موارد متعدد قانون نقض شده، زیرا یکسری هیات ريیسه انتصابی برای شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در نظر گرفتند که این امر برخلاف ماده 101 قانون تجارت بوده است و همچنین بدون رعایت تشریفات قانونی ماده 98 و تبصره 2 ماده 22 اساسنامه نسبت به تعیین دستورالعمل غیرقانونی و انحصاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به عنوان مجری آزادسازی سهام عدالت عده‌ای در صددند اقدامات خلاف قانونی خود را قانونی جلوه دهند.

حیدری همچنین در مورد شرکت سرمایه گذاری استان تهران و البرز گفت: اولا باید بحث جداسازی سهامداران سهام عدالت تهران و البرز در مصوبه شورای عالی بورس اشاره می‌شد در حالی که این انجام نشد و اکنون این دو شرکت از یکدیگر جدا شده و برای شرکت سرمایه گذاری استان تهران یک نوبت مجمع عمومی برگزار شد که سازمان بورس آن را ابطال کرد و هفته گذشته هم مجمع عمومی استان تهران به صورت فوق‌العاده برگزار شد و برای تایید به سازمان بورس ارسال شده است و تا پایان سال جاری تکلیف دو شرکت سرمایه گذاری استان تهران و البرز مشخص می‌شود.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با بیان این که باید همه به قانون پایبند باشیم، گفت: مدیران و سهامداران شرکت‌های سرمایه گذاری باید استقلال رای داشته باشند و طبق مفاد 92، 95 و 101 برای برگزاری مجامع شرکت‌ها باید اعضای این شرکت‌ها حضور داشته باشند و اگر شرکتی ترتیبات قانونی را رعایت نکرده بازرس و حسابرس رسمی و یا با یک پنجم تعداد سهامداران و یا با حکم دستگاه قضایی می‌توانند در مورد مجمع تصمیم‌گیری کنند و بنابراین دولت جایگاهی برای تعیین تکلیف شرکت‌های سرمایه گذاری تابع قانون تجارت ندارد.

به گفته حیدری بر اساس فرمان آزادسازی سهام عدالت در بند 4 شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید طبق قانون تجارت فعالیت کنند.

وی همچنین گفت: متاسفانه برای برگزاری مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌گذاری بر اساس آگهی‌هایی که در روزنامه‌ها منتشر شده در استان ایلام و استان قم مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان به عنوان ريیس مجمع و نماینده استانداری و همچنین نماینده‌ای از اتاق تعاون و مدیران دولتی به عنوان اعضای هیات ريیسه مجامع سرمایه گذاری استانی انتخاب شده‌اند که این برخلاف قانون است و باید اعضای این مجامع از میان سهامداران عدالت استانی و غیردولتی باشند.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی همچنین تاکید کرد: این که دولت اصرار دارد با وجود این که هنوز سهامداران استانی عدالت نسبت به حقوق خود آشنا نشده‌اند اما مجامع این شرکت‌ها به صورت الکترونیکی در 20 اسفند برگزار شود، این امر غیرقانونی است، زیرا شرکت‌های تعاونی سهام عدالت یک نظرسنجی اینترنتی برگزار کردند که در این نظرسنجی حداقل هزار نفر در هر استان شرکت کردند در حالی که الان مجامع 15 شرکت سرمایه گذاری استانی در دور اول برگزار شده که در این مجامع با وجود جمعیت وسیع استانی کمتر از هزار نفر در این مجامع شرکت کرده‌اند و طبق قانون تجارت در مجمع دور دوم با هر تعدادی از شرکت‌کنندگان مجمع رسمیت پیدا می‌کند.

حیدری گفت: عده‌ای می‌خواهند سهام عدالت که باید در اختیار مردم و با محوریت شرکت‌های تعاونی سهام عدالت و با رای و انتخاب مردم باشد را به نفع دولت و یا به نفع خود مصادره کنند.

وی این را هم گفت: در حال حاضر طبق اعلام مقامات دولتی 4 میلیون نفر از دانش‌آموزان در مناطق محروم که عمدتا جزو خانوارهای دارای سهام عدالت هستند از دسترسی به اینترنت محروم هستند، بنابراین این خانوارها چگونه می‌توانند در مجامع الکترونیک شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مشارکت کنند.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تاکید کرد: همه باید بر مدار قانون حرکت کنیم و اگر قرار است قانون تغییر کند باید از مسیر مجلس اصلاح شود.

حیدری همچنین در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در طول این سال‌ها با منابع سهام عدالت چه کرده‌اند، گفت: منابع سهام عدالت در طی این سال‌ها در اختیار نماینده دولت بوده و از مدیران سرمایه گذاری استانی سلب اختیار شده بود در حالی که باید بعد از آزادسازی سهام عدالت مالکیت و مدیریت سهام عدالت به نمایندگان سهام عدالت در شرکت‌های تعاونی و شرکت‌های سرمایه گذاری استانی واگذار شود.

به گزارش فارس، طبق اعلام وزارت اقتصاد قرار است در 20 اسفند سال جاری مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی به صورت سراسری و الکترونیکی برگزار شود و تاکنون مجامع نوبت اول 15 شرکت سرمایه گذاری استانی برگزار شده است. برای شرکت در این مجامع ابتدا لازم است سهامداران عدالت در سامانه سجام ثبت نام کنند و در روز رای‌گیری به کاندیداهای موردنظر خود رای بدهند. افرادی که خود را دارای صلاحیت برای مدیریت شرکت‌های سرمایه گذاری استانی می‌دانند، اولا باید سهامدار شرکت‌ سرمایه گذاری استانی بوده و ثانیا در سامانه تدان معرفی شده توسط سازمان بورس ثبت نام کنند و بعد از احراز صلاحیت می‌توانند به عنوان کاندیدای مدیریت شرکت‌های سرمایه گذاری استانی معرفی شوند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد