رکود تورمی از رگ گردن به اروپا نزدیک شد

رکود تورمی از رگ گردن به اروپا نزدیک شد

یک اقتصاددان ارشد در دانشگاه سويیس گفت:‌سیاست غلط منطقه بانک مرکزی اروپا در افزایش دادن نرخ بهره در آینده نزدیک این بلوک را به رکود تورمی می برد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، کسانی که علم اقتصاد بلدند با واژه «رکود تورمی» آشنا هستند.

رکود تورمی به همزمانی تورم و رکود گفته می شود و قتی این دو به هم می رسند شرایط ویژه ای را در اقتصاد رقم می زنند این دو در کنار هم زمینه‌ای پدیدمی‌آورند که در آن، از رکود، بیکاری زاده می‌شود و از تورم نیز افزایش قیمت دسته‌جمعی کالاها به‌وجود می‌آید.

در این شرایط اقتصاد باید با دو معضل هم‌زمان دست‌وپنجه نرم کند، که برآمدن هماهنگ از پس آن دو امری به شدت دشوار به نظر می‌آید؛ زیرا سلاحی که برای کاهش تورم به کار می‌رود (کاهش نقدیندگی) از آن‌طرف بر رکود دامن می‌زند، و شکست رکود نیز از طریق تزریق منابع مالی و نقدینگی به تورم می‌انجامد، و این چرخه اگر پیش رود «رکود تورمی» بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.

خبرگزاری دویچه له به نقل از آمارهای یورواستات اعلام کرد: عبور تورم در منطقه یورو از 10.7 درصد و همزمان سیاست‌های غلط بانک مرکزی در افزایش نرخ بهره،‌کشورهای این منطقه را به رکود تورمی نزدیک کرده است.

کشورهای اروپایی نگرانی شدیدی در این زمینه دارند و نمی دانند که چه سیاستی در مقابله با این بحران می تواند درست باشد، هفته گذشته هم بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را 75 صدم درصد افزایش داد، سیاستی که از سوی نهادهای بین المللی مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی مورد انتقاد قرار گرفت.

سیاستمداران افزایش نرخ بهره را به عنوان راهکاری برای کاهش تورم در پیش گرفته اند اما کارشناسان اقتصادی می گویند این اقدام منطقه را بیشتر به سمت رکود خواهد برد، اما دولتمردان در پاسخ به این انتقادات می گویند که اولویت آنها کاهش تورم است.

جنگ روسیه و اوکراین که قیمت انرژی را در جهان افزایش داده عاملی برای افزایش قیمت های جهانی و ایجاد تورم شد و در ادامه سیاست های غلط بانک مرکزی آمریکا و در پی آن اروپا و دیگر کشورها عاملی برای تشدید تورم شد.

مارکو سویلی اقتصاددان ارشد در دانشگاه ساینت گالن در سويیس درباره شرایط بد تورم در اروپا اعلام کرد:‌ شرایط 10 درصد مردم آلمان و اروپا بدتر از 70 سال گذشته است و تورم بدتر از این هم خواهد شد که هنوز باید منتظر بود.

وی افزود:‌افزایش نرخ بهره در اروپا به ناترازی بدهی هم دامن زده است این در حالی است که اروپا هنوز درباره بحران انرژی که عامل اصلی ایجاد تورم در این منطقه است به نتیجه ای نرسیده است.

به گفته این اقتصاددان، اروپا قرار بود که سقف قیمتی تعیین کند اما هنوز کشورهای تک رو که مستقل تصمیم می گیرند اجازه اینکار را نداده است و تا زمانی که کشورهای اروپایی زمینه توافق درباره تعیین نرخ قیمتی برای انرژی که عمدتا برای انرژی روسیه است به نتیجه نرسند، این شرایط ادامه خواهد داشت.

وی با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی اروپا ادامه داد:‌ بانک مرکزی اروپا بسیار دیر و خیلی کند درباره تورم واکنش نشان داد که تورم انتظاری و نیز تاثیرات حلزونی روی قیمت را ت شدید کرده است.

از سوی دیگر بانک مرکزی اروپا می خواهد تورم یا رکود را مهار کند ولی به نظر من هر دو این باید کنترل شود، عملکرد فعلی بانک مرکزی اروپا این منطقه را به سمت رکود تورمی سوق خواهد داد.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد