رشد 68 درصدی تولید ایران خودرو در خرداد‌ماه / ثبت رکورد تولید سه هزار و 166 دستگاه خودرو در یک روز

رشد 68 درصدی تولید ایران خودرو در خرداد‌ماه / ثبت رکورد تولید سه هزار و 166 دستگاه خودرو در یک روز

در پایان خردادماه سالجاری و با توقف کامل تولید خودرو ناقص، ایران خودروعدد تولید کامل 60 هزار و 783 دستگاه خودرو سواری...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، اسفندماه سال گذشته ريیس‌جمهوری ضمن بازدید از دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور در جریان مشکلات و مسايل صنعت خودرو قرار گرفت و دستوراتی شامل هشت محور صادر کرد که پیگیری برای اجرای آن‌ها از سوی ایران‌خودرو در دستور کار قرار گرفته است.

در اولین مرحله در راستای اجرای دستور‌های ريیس جمهوردر خصوص افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل مدت گارانتی محصولات ایران خودرو از 2 سال و 40 هزار کیلومتر به 3 سال و یا 60 هزار کیلومتر افزایش یافت و دستورهای دیگر ريیسی نیز در به دلیل زمان بر بودن برنامه ریزی برای اجرای دقیق آنها صورت گرفت.

در حالی که در دی‌ماه سال 1400، بیش از 94 هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ‌های ایران خودرو وجود داشت، در ماه‌های اخیر تعداد خودروهای ناقص و دارای کسری قطعه کاهش چشم‌گیری داشته است و به محدوده 23 هزار دستگاه رسیده و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته با توجه به توقف تولید ناقص در ایران‌خودرو از ابتدای خردادماه، به زودی تعداد خودروهای دارای کسری قطعه به صفر خواهد رسید.

رشد 66 درصدی تولید ایران خودرو در سه ماهه نخست 1401

گروه صنعتی ایران خودرو در سه ماهه نخست امسال، با رشد 66 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، موفق به تولید 147 هزار و 23 دستگاه خودرو کامل شده که از این تعداد 145 هزار و 168 دستگاه در حوزه سواری و 1855 دستگاه خودروی تجاری سنگین و نیمه سنگین است.

همچنین در پایان خردادماه سالجاری هم با زمان توقف کامل تولید خودرو ناقص، ایران خودروعدد تولید کامل 60 هزار و 783 دستگاه خودرو سواری را با رشد 68 درصدی نسبت به خرداد سال گذشته به ثبت رساند.

ایران خودرو در این شرایط موفق به افزایش 68 درصدی تولید خودرو کامل در خردادماه امسال نسبت به خرداد سال گذشته شده و در روز پایانی این ماه، سه هزار و 166 دستگاه خودرو کامل را به تولید رسانده است. بر اساس آمار اعلام شده، اعداد مشابه تولید کامل سواری در خرداد امسال در دهه اخیر، خرداد سال‌های 1390 و 1396 بوده، اما در این سال‌ها بر خلاف شرایط فعلی صنعت خودرو ایران و جهان با مشکلات و موانعی چون چیپ‌ست و قطعات های‌تک دست به گریبان نبوده است.

همچنین براساس آمار و اطلاعات عرضه و تحویل محصولات ایران خودرو، در سه ماهه نخست امسال 134 هزار و 983 خودرو تحویل مشتریان شده که این شاخص نسبت به سه ماهه سال گذشته افزایش 20 درصدی داشته است.

ایران خودرو 5 درصد جلو تر از برنامه تولید 1401

یکی از دستورهای ريیس‌جمهوری تاکید برافزایش تولید خودرو و رشد 50 درصد تولید نسبت به سال گذشته که متناسب با این مقدار برنامه‌ریزی‌ها در ایران خودرو صورت گرفت و با حذف خودرو ناقص از فرآیند تولید، در تولید خودرو کامل و تجاری‌سازی شده این شرکت پنج درصد جلوتر از برنامه تولید 725 هزار دستگاه سواری در سال 1401 قرار دارد.

همچنین در راستای اجرای دستور‌ ريیس جمهور در خصوص توقف تولید خودرو قدیمی و بی‌کیفیت یکی از اقدامات ایران خودر طراحی اولین کراس اوور ملی با نام «ری‌را» است که از امکانات و استانداردهای روز دنیا برخوردار است که یکشنبه گذشته هم‌زمان با پنجمین روز دهه تولید و تجارت، با حضوز وزیر صمت رونمایی شد.

بر اساس اعلام ایران خودرو دقت نظر بالایی در مراحل طراحی«ری‌را» صورت گرفته و مراحل مختلف صنعتی سازی و تولید انبوه آن نیز تحت نظارت دقیق صورت خواهد گرفت تا اولین کراس اوور ملی با بالاترین کیفیت وارد بازار شود. همچنین برنامه توسعه محصولات ایران خودرو و فرآیند طراحی تا تولید خودرو 18 ماه تعریف شده است و قرار است پروژه جدید TF21 در این بازه زمانی مراحل طراحی و تولید انبوه را طی کند. همچنین پروژه‌های دیگری نیز در ایران خودرو در دست طراحی است که به زودی معرفی خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد