صندوق مختلط زیتون پذیره نویسی می‌شود

صندوق مختلط زیتون پذیره نویسی می‌شود

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج گفت: صندوق زیتون تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار در حال تاسیس است و از ساختار تخصیص دارایی متوازنی برخوردار است.

به گزارش بورس نیوز، رضا درخشان فر، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج درباره ماهیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری اظهار کرد: صندوق‌های سرمایه گذاری ابزاری برای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم هستند که از سوی مسولین و متولیان بازار سرمایه نیز همواره به افراد توصیه شده اند. در حقیقت بهتر است افرادی که آشنایی چندانی با ساز و کار بورس ندارند از طریق این صندوق‌ها برای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس اقدام کنند.

وی افزود: صندوق‌های سرمایه گذاری ریسک افراد در سرمایه گذاری را کاهش می‌دهند، در واقع این صندوق‌ها مدیریت ریسک را برای سرمایه گذاران انجام می‌دهند که همین امر در سال‌های اخیر سبب اقبال عموم سرمایه‌گذاران به صندوق‌های سرمایه گذاری شده است.

با توجه به اینکه صندوق مختلط زیتون در مهر ماه پذیره نویسی خواهدشد ممنون میشم به طور مختصر در مورد صندوق زیتون توضیحاتی ارایه کنید:

صندوق زیتون تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار در حال تاسیس است و از ساختار تخصیص دارایی متوازنی برخوردار است. در حقیقت استراتژی سرمایه گذاری در صندوق زیتون شامل مجموعه‌ای از سهام، اوراق با در آمد ثابت و اوراق مشتقه است. می‌توانیم با اطمینان بگوییم صندوق مختلط زیتون هم در ریزش‌های بازار و هم در رشد بازار عملکرد مطلوب و متعادلی خواهد داشت. این صندوق قابل معامله بوده و شرکت مشاورسرمایه‌گذاری ترنج مدیریت آن را بر عهده دارد.

با توجه به موفقیت مجموعه ترنج در مدیریت صندوق سهامی سرو و کسب رتبه پر بازده‌ترین صندوق سهامی سال 1399، پیش بینی شما از بازدهی صندوق سرمایه گذاری زیتون چگونه است؟

مدیر عامل شرکت ترنج افزود: صندوق سهامی سرو در سال گذشته پر بازده‌ترین صندوق سهامی بورس بوده است و همواره جزو صندوق‌های برتر بازار از نظر عملکرد سرمایه گذاری بوده است. صندوق درآمد ثابت افرا نیز علاوه بر نقدشوندگی بالا در مقایسه با صندوق‌های مشابه، عملکرد موفقی در تخصیص منابع و بازده سرمایه گذاری داشته است.

وی ادامه داد: زیتون سومین صندوق قابل معامله مجموعه ترنج است که از نظر ترکیب دارایی دارای ساختار مختلط است. هفته سوم مهر ماه زمان پذیره نویسی و عرضه عمومی واحد‌های این صندوق از طریق بستر بورس تهران است که تعیین تاریخ دقیق آن بستگی به تایید سازمان بورس و مدیریت بازار مربوطه است. باتوجه به تجربه بسیار موفق مجموعه ترنج در مدیریت صندوق‌های سرو و افرا و برخورداری از تیم تحلیل بزرگ و مجرب و تکیه بر کمیته سرمایه گذاری کم نظیر این مجموعه تمامی هدف تیم ترنج بر رساندن صندوق زیتون به جایگاه پر بازده‌ترین صندوق مختلط بورسی است.

مزیت زیتون نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت کسب بازده بالاتر و نسبت به صندوق‌های سهامی ریسک پایینتر است.

دوره فعالیت، تعداد کل واحد‌های صندوق زیتون و کارمزد معاملات زیتون:

این صندوق در عرضه اولیه تا سقف 100 میلیارد تومان واحد با قیمت هر واحد هزار تومان برای عرضه عمومی خواهد داشت. افزایش این سقف منوط به تعامل با سازمان بورس و طی مراحل اداری خاصی است که در صورت نیاز توسط شرکت ترنج انجام خواهد شد.

کارمزد معاملات واحد‌های صندوق زیتون بر اساس کارمزد متعارف و مصوب شرکت‌های کارگزاری است. بطور کلی کارمزد معامله واحد‌های سرمایه گذاری صندوق‌ها کمتر از کارمزد معامله سهام است.

استراتژی سرمایه گذاری صندوق مختلط زیتون

مطابق امیدنامه زیتون یک صندوق مختلط خواهد بود. در حقیقت در یک ترکیب 40 تا 60 درصدی از سهام و اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری‌های این صندوق صورت می‌گیرد. البته امکان خرید اوراق مشتقه یا کالایی هم وجود دارد که نصاب و امکان سرمایه گذاری در این اوراق مطابق با محدودیت‌های قید شده در امید نامه صندوق خواهد بود و تصمیم به اجرای آن در اختیار کمیته سرمایه گذاری صندوق خواهد بود.

درخشانفر خاطرنشان کرد: در رابطه با سیاست‌های سرمایه گذاری باید بگویم که هرگونه تصمیم به انجام سرمایه گذاری، تخصیص منابع و یا تغییر سیاست‌ها در همه صندوق‌های تحت مدیریت ترنج، بر اساس فرآیند‌های مدون ترنج و محدودیت‌های امیدنامه‌ای صندوق‌ها انجام می‌شود. شرکت ترنج با تکیه بر تصمیمات کمیته‌های سرمایه گذاری و تیم مجرب تحلیل خود اقدام به تصمیم گیری در خصوص سرمایه گذاری و تخصیص منابع می‌ند. تصمیم گیری نسبت به معاملات در این مجموعه به هیچ عنوان وابسته به تصمیمات و ترجیحات شخصی نمی‌باشد که همین امر مزیت مهم ترنج و صندوق‌های زیر مجموعه آن است. زیتون نیز با همان فرآیندی که سرو و افرا اداره شدند، مدیریت خواهد شد .

دریافت سود صندوق زیتون

در واقع سود حاصل از سرمایه گذاری در واحد‌های زیتون روی قیمت واحد‌های سرمایه گذاری تاثیر خواهد گذاشت و به جای تقسیم سود ارزش واحد‌های سرمایه گذار افزایش خواهد یافت.

بازارگردان این صندوق نیز صندوق بازارگردانی تاک است که تجربه بازارگردانی دو صندوق افرا و سرو را در عملکرد خود دارد. حداکثر تلاش تاک بر آن است که ضمن ایفای تعهدات قانونی، از قفل شدن سرمایه‌ها در صندوق‌های تحت بازارگردانی جلوگیری شود و فضای مطمينی برای ورود و خروج سرمایه گذاران ایجاد نماید.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد