در مجمع فباهنر چه گذشت؟ | کارخانه سکه زنی کی دوباره راه می افتد؟

در مجمع فباهنر چه گذشت؟ | کارخانه سکه زنی کی دوباره راه می افتد؟

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت صنایع مس شهید باهنر با حضور 77 درصد سهامداران، نماینده سازمان بورس، نماینده موسسه حسابرسی و بازرس قانونی و ناظرین به ریاست آقای وکیلی، به صورت حضوری و آنلاین برگزار گردید. گزارش نبض بورس از این مجمع را بخوانید.

به گزارش نبض بورس، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت صنایع مس شهید باهنر با حضور 77 درصد سهامداران، نماینده سازمان بورس، نماینده موسسه حسابرسی و بازرس قانونی و ناظرین به ریاست آقای وکیلی، به صورت حضوری و آنلاین برگزار گردید.

 

آقای ضیایی مدیرعامل شرکت گزارشی از فعالیت شرکت در خصوص سال مالی منتهی به 30 اسفند 1399 به صورت زیر ارايه دادند:

جایگاه شرکت در صنعت:

شرکت صنایع مس باهنر در صنعت فلزات اساسی فعالیت می‌کند، ارزش ریالی فروش شرکت در سال 1399 نسبت به سال قبل با رشد 131 درصدی پروژه روبرو بوده است. شرکت مس باهنر با فروش بالغ بر 30.001 تن از نحصولات تولیدی هم چنان رتبه نخست را در بازار داخلی دارد.

 
عملکرد مالی شرکت در سال مالی مورد گزارش:
 

همانطور که مشاهده می‌شود درآمد عملیاتی حاصل از فروش شرکت در سال 1399 به مبلغ 3 هزار میلیارد تومان رسیده که رشدی 131 درصدی نسبت به سال قبل را تجربه کرده است. این افزایش عمدتا ناشی از افزایش قیمت جهانی مس و افزایش قیمت دلار بوده است. سود عملیاتی شرکت نیز از مبلغ 331 میلیارد تومان در سال 1398 به مبلغ 781 میلیارد تومان افزایش داشته است. در سود خالص نیز شرکت با رشدی 124 درصد موفق به کسب سود خالص 637 میلیارد تومان در سال 1399 شده است.

افزایش هزینه مالی شرکت مربوط به دریافت شرکت برای افزایش موجودی انبار بوده است.

نمودار مقایسه‌ای سود عملیاتی شرکت به صورت زیر می‌باشد:

 
عملکرد عملیاتی شرکت:

در بخش تولید شرکت در محصول نورد با تولید 18.343 تن، نسبت به سال گذشته 16 درصد، در اکستروژه با تولید 11.193 تن، 22 درصد، در لوله مسی با تولید 3.486 تن، 38 درصد و در مجموع 20 درصد افزایش داشته است.

بیشترین حاشیه سود شرکت به دلیل انحصاری بودن در محصولات نوردی نی باشد.

با توجه به کاهش ارزش پول ملی کارخانه سکه زنی برای سال سوم می‌باشد که متوقف است. چنانچه حذف 4 صفر پول ملی صورت گیرد این کارخانه مجددا مشغول به فعالیت خواهد شد.

 

در بخش فروش نیز در مجموع شرکت با فروش کل 31.505 تن محصول نسبت به سال گذشته 19 درصد افزایش داشته است.

 

در بخش صادرات شرکت موفق به صادرات 1.504 تن محصول شده که این عدد در سال گذشته 931 تن بوده و بیش از 10 میلیون دلار عایدی برای شرکت داشته است. شرکت در بخش صادرات در 2 ماهه اول سال 1400 به اندازه کل سال 1399 صادرات داشته است، برنامه شرکت پوشش 30 درصدی کل محصولات شرکت برای صادرات می‌باشد.

بودجه در نظر گرفته شرکت برای سال 1400 به صورت زیر می‌باشد:

 
 

در ادامه گزارش حسابرس و بازرس قانونی توسط نماینده سازمان حسابرسی قرايت شد و با توجه به گزارش شفاف شرکت بند شرط و نکته مبهمی در گزارش موجود نبود.

 

سوالات مطرح شده در مجمع:

در مورد قرارداد سکه زنی با بانک مرکزی عنوان شد تمام شرایط شرکت برای تولید محیا می‌باشد، چنانچه حذف 4 صفر از پول ملی صورت گیرد تولید سکه  ادامه خواهد داشت. 10 درصد از تولیدات محصول شرکت مربوط به کارخانه سکه زنی می‌باشد.

در خصوص نرخ گذاری محصولات، نرخ جهانی مس و یا بورس لندن با نرخ دلار مبنای نرخ گذاری می‌باشد.

در خصوص پیش بینی فروش سال 1400، شرکت انحرافی از بودجه نداشته و طبق برنامه پیش می‌رود.

در خصوص برنامه افزایش سرمایه شرکت یک برنامه افزایش سرمایه در دست انجام دارد که این افزایش سرمایه در مرحله پذیره نویس است، شرکت در خصوص افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی فعلا برنامه ندارد.

در خصوص قیمت سهم و حمایت شرکت از سهم، قیمت سهم نسبت به سال گذشته با توجه به ریزش یک سال اخیر تفاوت چندانی ندارد. بازارگردان شرکت سرمایه گذاری صبا تامین بوده که در سال گذشته حدود 75 میلیارد تومان سهام شرکت را خریداری و 41 میلیارد تومان نیز فروش داشته و در مجموع 116 میلیارد تومان بازارگردانی روی سهم انجام داده است..

 

در انتها به ازای هر سهم 5.700 ریال سود تقسیم گردید، سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی انتخاب گردید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد