واکنش بازار خودرو به گرانی محصولات ایران خودرو و سایپا / افزایش قیمت‌ها ادامه دارد؟

واکنش بازار خودرو به گرانی محصولات ایران خودرو و سایپا / افزایش قیمت‌ها ادامه دارد؟

ایران خودرو و سایپا روز سه‌شنبه خبر از افزایش قیمت کارخانه خودروها دادند. افزایش قیمت کارخانه خودروهای داخلی در حالی رخ داد که در هفته سوم آبان قیمت خودروها رکوردهای جدیدی را ثبت کرد. افزایش قیمت خودروها ادامه‌دار است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، روز سه‌شنبه ایران خودرو و سایپا دو شزکت بزرگ خودروسازی بازار داخلی، طی ابلاغیه‌ای خبر از افزایش قیمت کارخانه خودروهای خود دادند.

رصد بازار خودرو نشان دهنده آن است که دیروز تمام محصولات سایپا رشد یک میلیونی قیمت داشتند. رشدی که کاهش عرضه خودرو در آن بسیار اثرگذر است، اما همانند هفته گذشته از ابتدای هفته جاری و با رشد قیمت دلار بازار خودرو هم از مسیر دلار عبور کرد و شکل افزایشی به خود گرفته است.

با توجه به افزایش قیمت خودروها سایپا و ایران خودرو، آیا افزایش قیمت خودروهای داخلی ادامه‌دار است؟

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره واکنش بازار خودرو بعد از افزایش قیمت‌ها در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: در جریان معاملات هفته سوم آبان در کنار افزایش قیمت خودروها، معاملات خودرو افزایش یافته است و خریداران زیادی به سمت بازار حرکت کردند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عقیده دارد با توجه به افزایش قیمت‌ها و میزان تولید و عرضه خودروها توسط خودروسازان، احتمالا شاهد کاهش قیمت نخواهیم بود. تحریم و عواملی از این دست موجب ایجاد و افزایش تورم در بازار سده و اگر تورم کنترل نشود افزایش قیمت‌ها ادامه‌ دارد.

دادفر در پایان تصریح کرد که بر اساس شرایطی که در بازار وجود دارد افزایش قیمت‌ها ادامه دارد و احتمال ثبت سقف‌های جدید قیمتی در روزهای آینده وحجود دارد.

کارشناسان بازار خودرو بر این عقیده هستند که اگر عرضه خودرو افزایش نداشته باشد و تورم در بازار کنترل نشود افزایش قیمت‌ خودرو ادامه دارد. برخی دیگر اعتقاد دارند با آزاد شدن واردات خودرو اگر عرضه خودروهای داخلی افزایش نداشته باشد، ایجاد تورم نسبی به همراه دارد.

چرا خودرو گران شد؟!

فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازار خودرو باعث می‌شود افراد مختلف وارد این بازار شوند و اجاره کارت ملی برای کسب سود در این زمینه بسیار به چشم می‌خورد. این در حالی است که قرار بود تا پایان آبان خودرو از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیرد و خودروسازان بتوانند با سود اندک محصولاتشان را راهی بازار کنند، اما نه تنها قیمت‌گذاری دستوری کنار گذاشته نشد، بلکه خودروسازان منتظر قیمت‌های جدید مانده‌اند تا بتوانند کالاهایشان را با نرخ جدید به مصرف‌کننده تحویل دهند.

همین موضوع باعث شده تا دو خودروساز بزرگ کشور دو هفته از عرضه خودرو خودداری کنند و همین موضوع عاملی برای افزایش قیمت شده است.

برخی کارشناسان عامل گرانی خودرو‌های داخلی را بسته شدن در‌های واردات می‌دانند و برخی دیگر بی‌انگیزگی خودروسازان برای قیمت‌های دستوری. به گفته کارشناسان اقتصاد کلان، هر دو موضوعی که مطرح است، باید رفع شود تا بازار خودرو به تعادل برسد.

مطالعه بیشتر: چرا خودرو گران شد؟!

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد