نوآک: ایران و روسیه بر سر توافق سوآپ نفت گفت‌وگو می‌کنند

نوآک: ایران و روسیه بر سر توافق سوآپ نفت گفت‌وگو می‌کنند

مسيول دیپلماسی انرژی روسیه امروز گفت، تهران و مسکو در مورد عرضه نفت بر اساس یک توافق سوآپ در حال مذاکره هستند.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، الکساندر نوآک، معاون نخست‌وزیر روسیه و مسيول دیپلماسی انرژی روسیه که از دیروز به ایران سفر کرده است، امروز به خبرنگاران گفت: روسیه و ایران در مورد عرضه نفت بر اساس یک توافق سوآپ در حال مذاکره هستند.

وی افزود، ایران تمایل دارد تا محصولات نفتی را از طریق شمال این کشور ارسال کند.

نواک توضیح داد: «ما روز گذشته در مورد این موضوع به تفصیل بحث کردیم. طرف ایرانی قبل از هر چیز برای تامین فرآورده‌های نفتی به شمال ایران به میزان 4 تا 5 میلیون تن ابراز تمایل کرد. به طور کلی، چنین ارسال‌هایی امکان‌پذیر است. اکنون وزارت نیرو (ایران) این موضوع را با شرکت‌های ما بررسی خواهد کرد.»

نوآک روز گذشته در راس هاتی عالی‌رتبه وارد ایران شده و با وزیر نفت ملاقات کرده است. آنها در مورد همکاری با یکدیگر در مورد سوخت، انرژی و بخش حمل و نقل بحث و تبادل و نظر کردند.

دو طرف همچنین در مورد همکاری در بخش برق و انرژی هسته‌ای و منابع انرژی‌های تجدیدپذیر بحث و گفت‌و گو کردند.

رویترز به نقل از منابع صنعتی در ماه آوریل (اواخر فروردین ماه) مدعی شد، روسیه صادرات سوخت به ایران از طریق خط آهن را برای نخستین بار آغاز کرده است.

این خبرگزاری به نقل از دو منبع آگاه نوشته بود، روسیه در ماه‌های فوریه و مارس بیش از 30 هزار تن بنزین و گازويیل به ایران ارسال کرده است.

گفته می‌شود، شرکت‌های نفتی روسیه در حال حاضر تمایل دارند تا از طریق خط آهن، گازويیل و بنزین به ایران ارسال کنند، زیرا صادرات از طریق دریا با هزینه‌های بالای حمل‌ونقل و سقف قیمتی اعمال‌شده توسط کشورهای G7 مواجه است.

در عین حال، با حضور ريیس‌جمهور امروز سند احداث راه‌آهن رشت-آستارا میان ایران و روسیه در تهران امضا شد.

این سند میان وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل روسیه به امضا رسید‌.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد