رکورد تاریخی قیمت سوخت در فرانسه

رکورد تاریخی قیمت سوخت در فرانسه

پس از افزایش قیمت برق و گاز در چند روز اخیر؛ صعود ناگهانی بهای بنزین و گازويیل و دیگر مواد سوختی، شهروندان فرانسوی را غافلگیر کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
پس از افزایش قیمت برق و گاز در چند روز اخیر؛ صعود ناگهانی بهای بنزین و گازويیل و دیگر مواد سوختی، شهروندان فرانسوی را غافلگیر کرده است.
بیش از یک یورو و 85 سانتیم برای یک لیتر گازويیل و یک یورو و 90 سانتیم برای یک لیتر بنزین در جایگاه‌های سوخت؛ شوک تازه‌ای به مصرف کننده گان به ویژه اقشار متوسط و کم درآمد وارد ساخته است.
در برخی جایگاه‌های عرضه سوخت، بهای بنزین حتی از 2 یورو در هر لیتر هم گذشته که یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود.
18 ماه پس از شروع بحران ویروسی و عادی‌تر شدن وضعیت بهداشتی، بهای جهانی نفت دوباره سیر صعودی به خود گرفته و به طور متوسط به بشکه‌ای بیش از 72 یورو رسیده است.
افزایش بهای سوخت فشار مضاعفی است به 75 درصد مردم فرانسه که به نوعی امرارمعاششان با خودرو و وسايل نقلیه گره خورده است.
با افزایش بهای مواد سوختی؛ شهروندان فرانسوی با مسافرکشی در مسیر‌های کاری روزانه خود، بخشی از هزینه‌ها را جبران می‌کنند.
در شهر لیون، دومین شهر بزرگ فرانسه، ایستگاه‌هایی توسط شهرداری ایجاد شده تا خودرو‌های شخصی بتوانند مسافران را در مسیر‌های کوتاه جا به جا کرده و درآمدی کسب نمایند.
دولت فرانسه اعلام کرده؛ اگر روند صعودی قیمت سوخت ادامه یابد مجبور به تخصیص یارانه با عنوان " دسته چک انرژی" به اقشار آسیب پذیر و متوسط خواهیم شد.
این در حالیست که به اعتقاد صاحب نظران تنها راه حل موجود برای کاهش نسبی قیمت بنزین و گازويیل، کاستن از میزان مالیاتی است که به مواد سوختی تعلق می‌گیرد.
در فرانسه به طور متوسط برای هر لیتر مواد سوختی 58 و شش دهم درصد مالیات تعلق می‌گیرد که بیش از نیمی از بهای اصلی آن را شامل می‌شود.
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی هر چقدر بهای نفت وارداتی افزایش یابد سود بیشتری به خزانه دولت فرانسه واریز می‌شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد