کاهش بی‌سابقه حجم تجارت خارجی ایران

کاهش بی‌سابقه حجم تجارت خارجی ایران

بر اساس گزارشی که دولت آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی (3 هفته پیش) به کنگره ارایه کرده، تجارت خارجی ایران طی 3 سال گذشته و از زمان اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران، بیش از 70 میلیارد دلار کاهش داشته است.

عصر ایران: بر اساس گزارشی که دولت آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی (3 هفته پیش) به کنگره ارایه کرده، تجارت خارجی ایران طی 3 سال گذشته و از زمان اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران، بیش از 70 میلیارد دلار کاهش داشته است.

 وب سایت "واشنگتن فری بیکن" با انتشار گزارشی مدعی شده به نسخه ای از گزارش غیرمحرمانه (اما غیرعلنی) دولت بایدن به کنگره دست یافته که در آن تاثیر تحریم های آمریکا علیه ایران و آخرین وضعیت تجارت خارجی ایران با 20 اقتصاد برتر جهان در فاصله سال های 2019 و 2020 مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، حجم تجارت خارجی ایران از 46 میلیارد دلار در سال 2019 در سال 2020 به 28 میلیارد دلار کاهش یافته است.

بر اساس قانون تحریم های ایران که در سال 1996 و در دوره بیل کلینتون در کنگره آمریکا تصویب شده، دولت آمریکا موظف است هر ساله گزارشی از وضعیت تجارت خارجی ایران به کنگره ارایه دهد.

کاهش قابل توجه تجارت خارجی ایران پس از آگوست سال 2020 که دولت ترامپ از مکانیزم موسوم به "اسنپ بک" برای بازگرداندن همه تحریم های لغو شده ایران استفاده کرد، تشدید شده است.

همچنین حجم تجارت ایالات متحده با ایران از 34.5 میلیون دلار در سال 2019 به 26.5 میلیون دلار در سال 2020 کاهش یافته است. اکثر صادرات آمریکا به ایران با توجه به معافیت های اقلام بشردوستانه شامل کالاهای کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی است.

چین بزرگترین شریک تجاری ایران است که در سال 2019 بیش از 19 میلیارد دلار تجارت با ایران انجام داده است. این رقم در سال 2020 به 12 میلیارد دلار کاهش یافته است. چین با خرید زیرمیزی نفت از ایران تحریم های آمریکا را نقض کرده است.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا در سال 2019 بیش از 4.7 میلیارد دلار تجارت با ایران انجام داده و این رقم در سال 2020 به 4.3 میلیارد دلار کاهش یافته است. اروپا از سیاست تحریم آمریکا علیه ایران پشتیبانی نمی کند و بر بازگشت ایالات متحده و ایران به برجام اصرار دارد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد