کاهش دوباره ارزش لیر ترکیه

کاهش دوباره ارزش لیر ترکیه

پس از اظهارنظر یکی از دستیاران اردوغان درباره برکناری قریب‌الوقوع ريیس بانک مرکزی این کشور، ارزش لیر دوباره کاهش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته نرخ برابری دلار در برابر لیر به نزدیکی عدد 9 رسید و در 98/ 8 ایستاد تا پول ملی ترکیه رکورد تاریخی خود را بشکند.

این اتفاق در حالی افتاد که روزهای گذشته اخباری از سوی یکی از دستیاران اردوغان مبتنی بر نارضایتی ريیس‌جمهور از عملکرد ريیس بانک مرکزی این کشور منتشر شد و از قصد اردوغان برای برکناری ريیس بانک مرکزی خبر داد.

بر این اساس اردوغان از سرعت پایین شهاپ کافچی اوغلو در کاهش نرخ بهره ناراضی است و کاهش یک‌درصدی نرخ بهره در ماه سپتامبر را ناامیدکننده می‌داند. به همین دلیل اردوغان قصد دارد ريیس فعلی بانک مرکزی ترکیه را برکنار کند.

همین خبر کافی بود تا پس‌لرزه‌های آن لیر را در پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار قرار دهد. در پی این اتفاق، فخرالدین آلتون، ريیس دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه اخبار منتشرشده را شایعه خواند و ضمن رد آنها گفت ريیس‌جمهور این کشور قصدی برای برکناری سکاندار پولی این کشور ندارد.

با این حال این تکذیب نیز نتوانست ارزش از دست رفته لیر را بازیابی کند و نرخ برابری دلار در برابر لیر در سطح 9/ 8 باقی ماند. عدم تاثیر ارزش لیر نسبت به تکذیب رسمی شایعات را می‌توان نتیجه استبداد رای ريیس جمهور این کشور و اقدام وی به برکناری روسای پیشین بانک مرکزی ترکیه دانست.

شهاپ کافجی اوغلو که از بهار سال جاری بر صندلی بانک مرکزی ترکیه تکیه زده، سومین نفری است که در دوازده ماه گذشته به این مقام منصوب شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالعه بیشتر: سیگنال‌های متفاوت ترکیه و عراق برای بازار ارز / پیش‌بینی قیمت دلار امروز 19 مهر

 

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد