افزایش سهم یوآن چین در تجارت خارجی روسیه

افزایش سهم یوآن چین در تجارت خارجی روسیه

گزارش بانک مرکزی روسیه حاکی است که در سال 2022، سهم یوآن در تجارت خارجی روسیه چندین برابر شده و سهم دلار و یورو به کمتر از نصف رسیده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، سهم یوآن چین در تجارت خارجی روسیه به شدت افزایش یافته و در پایان سال گذشته نسبت به ابتدای سال 2022، چندین برابر شده است.

درواقع سهم یوآن در واردات روسیه در ژانویه 2022، 4 درصد بود اما در دسامبر همان سال به 23 درصد افزایش یافته و تقریبا 6 برابر شده است. سهم یوآن در صادرات روسیه هم از نیم درصد به 16 درصد افزایش یافته و 32 برابر شده است.

نکته حايز اهمیت آن‌که در همین مسیر سهم دلار و یورو در تجارت خارجی روسیه به شدت پایین آمده و به کمتر از نصف رسیده است. در ابتدای سال 2022، 87 درصد معاملات خارجی روسیه به دلار یا یورو انجام می‌شد اما این رقم در پایان سال به 48 درصد کاهش یافته و تقریبا نصف شده است.

بانک مرکزی فدراسیون روسیه، اعلام کرده که به خاطر اعمال تحریم‌های گسترده از سوی کشورهای غیردوست از ماه مارس سال گذشته، تغییرات ساختاری گسترده‌ای در اقتصاد این کشور ایجاد شده که از جمله آنها تغییر مبنای ارزی فعالیت‌های تجاری خارجی بوده است. کاهش سهم ارزهای نامطلوب به خاطر رشد سهم یوآن رخ داده است.

پایان پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد