فرصت طلایی در ویترین ساخت‌وساز

فرصت طلایی در ویترین ساخت‌وساز

برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در شهرهای مختلف به‌منظور معرفی کسب‌وکارها، محصولات و...

یکی از موضوعاتی که سهم بزرگی از دنیای تجارت را به خود اختصاص داده، صنایع ساختمانی، مواد و تجهیزات وابسته است. محصولات و خدمات متنوعی در حوزه صنایع ساختمانی وجود دارند که توسط شرکت‌های کوچک و بزرگ به مشتریان ارايه می‌شوند. برگزاری نمایشگاه می‌تواند این فرصت را برای شرکت‌ها، تولیدکنندگان و بازرگانان این حوزه فراهم سازد تا فعالیت‌های خود را به هزاران مخاطب معرفی کنند. از سویی دیگر، آن دسته از افرادی که محصولی برای ارايه ندارند و جزو مهندسان و پیمانکاران صنعت ساختمان محسوب می‌شوند نیز، می‌توانند با شرکت در نمایشگاه صنایع ساختمانی با آخرین محصولات، فناوری‌ها و تجهیزات ساخت‌وساز آشنا شوند. کسب‌وکارهای حوزه صنعت ساختمان، صرف‌نظر از محدوده کاری، برای موفقیت در بازار، نیازمند دیده شدن هستند. هر فرصت تبلیغاتی که بتواند تغییراتی هر چند اندک در بازدهی و راندمان کاری شرکت‌های این حوزه ایجاد کند، می‌تواند بهترین فرصت برای پیشرفت شغلی آنها باشد. صمت در این گزارش به مناسبت روز جهانی نمایشگاه، اهمیت برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان در کشور را از نگاه کارشناسان بررسی کرده است.

برند‌سازی، راز موفقیت شرکت‌های ساختمانی

صنعت ساختمان‌ یکی از پرکارترین صنایع فعال در ایران است که شامل بخش‌های متعددی می‌شود. برای اینکه شرکت‌های مختلف این حوزه بتوانند خودشان را معرفی کنند، نمایشگاه صنعت ساختمان فرصت خوبی برای آنها ایجاد می‌کند. به‌صورت‌کلی، حضور در رویدادهای بزرگ می‌تواند باعث شناخته‌تر شدن شرکت‌های فعال در این زمینه شود و به‌طورقطع در توسعه آنها نقش مهمی خواهد داشت. نمایشگاه‌ها، رویدادهای سالانه هستند که در زمان مشخص برگزار می‌شوند. نمایشگاه صنعت ساختمان، حوزه‌هایی نظیر مصالح و مواد ساخت‌وساز، متریال دکوراسیون داخلی و نمای بیرونی ساختمان، فناوری‌های حوزه ساختمان‌سازی، ابزارها، تولید انواع لوازم موردنیاز برای ساختمان‌ها مانند در حیاط، در فلزی، در پارکینگ، انواع درهای ساختمانی چوبی، در‌های آپارتمانی، پنجره، کاشی و سرامیک، مواد شیمیایی افزودنی مصالح، مواد نانو در حوزه ساختمان و … را تحت‌پوشش قرار می‌دهد. کمتر صنعتی وجود دارد که به‌اندازه صنعت ساختمان، با موضوعات مختلف تطبیق‌پذیری داشته باشد. این امر درباره نمایشگاه‌های صنعتی که برای این بخش سازماندهی شده‌اند نیز، صادق است؛ از معماری گرفته تا ماشین‌آلات ساختمانی، مصالح، فناوری‌های ساختمان، طراحی داخلی، ساخت‌وساز پایدار تا سرویس‌های بهداشتی و هر رویداد مرتبط دیگری که روی صنعت تاثیر می‌گذارد. علاوه بر موضوعات خاص مثل فناوری ساختمان، ماشین‌آلات و مواد، موضوعات پرطرفداری مانند بهره‌وری انرژی و پایداری تقاضای زیادی دارند. از سوی دیگر، وجود نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز همیشه می‌تواند فرصت‌های بی‌نظیری را برای کسب‌وکارهای مختلف به‌وجود بیاورد. به‌طورقطع، یکی از مهم‌ترین رازهای موفقیت شرکت‌های مربوط به حوزه ساختمان، برندسازی آنها است. هر چقدر که تعداد افراد بیشتری برند و شرکت شما را بشناسند، به‌طورحتم آمار فروش شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در نمایشگاه صنعت ساختمان بسیاری از شرکت‌های مربوط به حوزه ساختمان به معرفی و ارايه خدمات خود می‌پردازند. باتوجه به اینکه در این نمایشگاه‌ها تمامی فعالان حوزه ساختمان در کنار هم جمع هستند، بدون شک فرصت‌های زیادی برای همکاری با سایر شرکت‌ها به‌وجود خواهد آمد.

اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های صنعت ساختمان

محمدعلی پورشیرازی، کارشناس بازار مسکن در رابطه با اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های صنعت ساختمان به صمت توضیح داد: برخلاف تلاش‌های کم‌اثری که در حوزه صنعت ساختمان انجام گرفته، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در این حوزه می‌تواند به‌عنوان یکی از اهداف موثر در زمینه رشد، توسعه و شناخت بیشتر این صنعت، چه در داخل و چه در خارج کشور باشد. بنابراین تاکنون یکی از بهترین اقداماتی که در حوزه صنعت ساختمان انجام گرفته، برگزاری نمایشگاه‌های ساختمانی بوده که علاوه بر آشنایی شرکت‌های مختلف با هم به نوآوری و استفاده از روش‌های به‌روز کمک شایانی کرده است. وی در ادامه افزود: گاهی شنیده می‌شود که بسیاری از شرکت‌های ساختمانی به‌علت هزینه‌های موجود از حضور در نمایشگاه‌ها اجتناب می‌کنند، اما باید در نظر گرفته شود، زمانی که یک شرکت در راستای شناخته شدن گام برمی‌دارد، منجر به بازاریابی بهتر و افزایش بهره‌وری در حوزه خود می‌شود و در بلندمدت تمام هزینه‌های این‌چنینی جبران می‌گردد. این کارشناس توضیح داد: به‌طورقطع حضور در نمایشگاه برای هر کسب‌وکاری ضروری است و باید به‌عنوان یکی از اهداف بازاریابی تلقی شود. با این حال، حضور در نمایشگاه  هزینه‌های مخصوص به خود را دارد که در صورتی که بتوان از فرصت ایجادشده برای حضور در نمایشگاه بهترین استفاده را کرد، نه‌تنها می‌توان هزینه‌های صرف‌شده برای شرکت در نمایشگاه را جبران کرد، بلکه می‌توان به بهره‌وری بالاتری نیز دست یافت.

هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه‌های

پورشیرازی با بیان اینکه هدف اصلی حضور شرکت‌های ساختمانی در نمایشگاه‌ها، در ابتدا جذب مشتریان جدید و حفظ همکاری با آنها است، افزود: شرکت‌های مذکور در این راه باید از شیوه‌های مختلفی بهره گیرند تا بتوانند به‌طورمدام برای حضور در نمایشگاه‌های صنعت ساختمان گام بردارند تا شناخته‌تر شوند. استمرار و مداومت در این راستا یکی از مهم‌ترین فاکتورها در جذب مشتری‌های جدید و به‌تبع سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است تا با کسب اعتبار، اقدام به مشارکت و فروش محصولات و خدمات خود کنند. وی گفت: همچنین برگزاری نمایشگاه‌های صنعت ساختمانی نوعی رقابت و تعامل سازنده با شرکت‌های دیگر ایجاد می‌کند که می‌تواند در مقابل انحصارگرایی ظهور پیدا کند. از اساس با تعامل چندجانبه شرکت‌های ساختمانی نتایج بهتری حاصل می‌شود، چرا که هر شرکت می‌تواند در راستای رفع نواقص موجود از سایرین کمک بگیرد یا در ازای دریافت خدمات، همکاری‌های متقابل انجام دهد؛ بنابراین با سمت‌وسویی که شرکت‌های ساختمانی در راستای رشد و توسعه به خود می‌گیرند، می‌توانند فضای فعالیت بهتر و امیدوارکننده‌تری را طی کنند. در وضعیت کنونی که بازار مسکن در حال ورود به یک دوره ثبات قیمتی و احتمالا کاهش حجم ساخت‌وساز است، عرضه انواع محصولات مرتبط با بخش ساختمان در نمایشگاه‌ها می‌تواند مسیری به‌سمت ایجاد انگیزه برای سازندگان در راستای افزایش عرضه محسوب شود. تاثیر نمایشگاه در رشد و توسعه صنعت ساختمان و تجهیزات وابسته به آن، یک رویداد بزرگ است که در شهرهای مختلف به‌منظور معرفی کسب‌وکارها، محصولات و خدمات انجام می‌شود. تجربه نشان داده است که در شرایط رکود اقتصادی، نمایشگاه‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند، زیرا در خروج اقتصاد کشور از رکود و بخش‌های مرتبط با آن،‌ که به بازاریابی نیاز دارند، نقش کلیدی ایفا می‌کنند. رکود فعالیت‌های ساختمانی در 3،2 سال اخیر موجبات کاهش تولید و صادرات برخی مصالح ساختمانی و ادوات و تجهیزات مرتبط با ساخت‌وساز را فراهم کرده است. وی در پایان عنوان کرد: استقبال شدید فعالان اقتصادی کشور از برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی ساختمان و معرفی توانمندی‌ها در تحرک‌بخشی به صادرات و اشتغال سبب شده است که شاهد برگزاری نمایشگاه‌های متعدد ساختمان

باشیم. علاوه بر آن، همه‌ساله چندین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در ابعاد مختلف در استان‌های کشور برپا و استقبال از آنها به تداوم برپایی این نمایشگاه‌ها منجر شده است. امید می‌رود که با تداوم برپایی نمایشگاه‌های صنعت ساختمان، این شرکت‌ها بتوانند نقش حساس خود را در توسعه صادرات غیرنفتی، معرفی توانمندی‌های اقتصادی، صنعتی و بازرگانی کشور و کمک به رونق تولید و جهش آن به‌خوبی ایفا کنند.

نمایشگاه، راهکاری برای افزایش بهره‌وری

فرامرز قوچانی، کارشناس بازار مسکن به صمت گفت: لزوما زمانی که خدمات و فناوری‌های به‌روز و جدید در حیطه صنعت ساختمان پدید آید، به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در این صنعت منجر می‌شود، از این‌رو برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان باعث می‌شود تا دانش این صنعت از حالت سنتی خارج شود و همگام با دانش روز توسعه یابد. از طرفی، خریداران این امکان را پیدا می‌کنند تا با تولیدکنندگان ارتباط برقرار کنند؛ مسلما با این اقدامات، دست دلالان و واسطه‌گران نیز کوتاه می‌شود. وی افزود: نکته حايزاهمیت در برگزاری نمایشگاه‌های ساختمانی این است که به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که محصولات و تکنولوژی‌هایی که در چنین نمایشگاه‌ها معرفی می‌شوند، در راستای صنعتی‌سازی باشند تا متولیان ساخت‌وساز را برای رسیدن به تولید انبوه مسکن موردنیاز جامعه کمک کنند، چرا که صنعتی‌سازی ضمن کمک به افزایش کیفیت، هزینه‌های ساخت را برای مصرف‌کنندگان کاهش می‌دهد و در نهایت، منجر به رونق تولید در صنعت ساختمان و تحقق جهش تولید در کشور می‌شود.

نقش صنعت ساختمان در کارآفرینی

این کارشناس تصریح کرد: صنعت ساختمان نقش بسیار مهمی در توسعه و ایجاد کارآفرینی دارد. از این‌رو، نمایشگاه صنعت ساختمان با هدف کوشش در راه گسترش و افزایش صادرات کشور در زمینه ساختمانی و ایجاد نمایشگاه‌های تخصصی به‌منظور گردآوری امکانات تولیدی و فرآورده‌های صادراتی مطلوب کشور در یک‌جا و هم آشنایی با فرآورده‌های خارجی در زمینه‌های مربوط به صنعت ساختمان و توسعه کارآفرینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.نمایشگاه صنعت ساختمان به‌عنوان یک پلتفرم تاثیرگذار برای شرکت‌ها، متخصصان و کارشناسان این صنعت محسوب می‌شود،زیرا از طریق شرکت در برنامه‌های نمایشگاهی می‌توانند نسبت به اشتراک‌گذاری فناوری‌های جدید اقدام و برای ایجاد روابط تجاری طولانی‌مدت با سایر فعالان در بازارهای جهانی تلاش کنند.

وی در پایان گفت: از طریق نمایشگاه صنعت ساختمان، امکان بازاریابی محصول در سطح بین‌المللی، فروش مستقیم کالا و خدمات یا محصولات، تبلیغات در سطح وسیع و همچنین فروش غیرحضوری، به‌ویژه برای مشتریان و بازارهای مصرف‌کننده امکان‌پذیر خواهد بود، بنابراین حضور شرکت‌های ساختمانی در نمایشگاه، مهم‌ترین ابزار ارتباط و فروش به‌ویژه برای صنایع تولیدکننده و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

سخن پایانی

تمامی رویدادهایی که تا به حال در زمینه ساختمان برگزار شده است، دستاوردهای مختلفی را پوشش می‌دهند. ازهمین‌رو، اهداف متعددی برای برگزاری نمایشگاه‌ها وجود دارد که هرکدام از آنها در نوع خود حايزاهمیت هستند. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نمایشگاه صنعت ساختمان، این است که میزان فروش کسب‌وکارهایی که در آن حضور دارند، افزایش پیدا می‌کند. همچنین، در طول این نمایشگاه‌ها، ظرفیت‌های مهم داخلی در زمینه صنعت ساختمان به‌خوبی شناخته خواهند شد. باتوجه به بین‌المللی بودن برخی نمایشگاه‌های صنعت ساختمان، شرکت‌های ایرانی می‌توانند در زمینه جذب مشتریان خارجی نیز موفق عمل کنند. همچنین، حضور شرکت‌های بین‌المللی در این نمایشگاه باعث می‌شود که شرکت‌های ایرانی حاضر در نمایشگاه بتوانند همکاری بیشتری با این سازمان‌های موفق داشته باشند. در واقع، این فرصت علاوه بر سود مالی که برای شرکت‌های ساخت‌وساز ایرانی دارد، آنها را با جدیدترین متدهای تولید نیز به‌خوبی آشنا خواهد کرد. معمولا در نمایشگاه صنعت ساختمان، دستاوردهای جدید در این حوزه نیز به‌نمایش درمی‌آید.به‌طورقطع، محصولات حوزه ساختمان هرساله با تکنولوژی جدیدتری ساخته می‌شوند که در نمایشگاه به معرفی کامل آنها پرداخته می‌شود. باتوجه به جذابیت‌هایی که در محصولات جدید نهفته است، بسیاری از فعالان عرصه ساختمان از این موارد استقبال خواهند کرد. نکته مهم دیگری که در این نمایشگاه دیده می‌شود، ایجاد زمینه مناسب برای صادرات محصول خواهد بود. در واقع، در این فضا امکان بازاریابی بین‌المللی نیز برای شرکت‌های مختلف فراهم است که می‌توانند از این فرصت ناب استفاده کنند. از طرفی، افراد فعال در صنعت ساختمان نیز به این نمایشگاه می‌آیند تا از خدمات جدید استفاده کنند؛ حال اگر یک شرکت بتواند خدمات خود را به‌درستی معرفی کند، بدون شک یک سکوی پرتاب برای شرکت محسوب می‌شود./روزنامه صمت

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد